Doskonała równowaga pomiędzy sterownością a komfortem, luksusem a funkcjonalnością, potęguje reputację niezawodnego auta, jaką od lat cieszy się BMW serii 5.
Ceny po dziesięciu latach od debiutu spadły tak, że "piątkę" można nabyć nawet za jedną piątą pierwotnej ceny. Kupno używanej "Beemwicy" nie jest więc wielką inwestycją, jednak jej utrzymanie wiąże się często z dosyć dużymi wydatkami.
Pojawienie się BMW serii 5 było małą rewolucją w świecie samochodów klasy wyższej średniej. BMW zaprezentowało samochód zbudowany na nowoczesnej aluminiowej platformie (podobnej do tej, stosowanej już wcześniej w serii 7), dzięki której udało się osiągnąć, w swoim czasie, bezkonkurencyjne właściwości jezdne. Osiągnięto tu idealną harmonię pomiędzy sportowym charakterem, typowym dla aut z Monachium, a komfortem oczekiwanym w autach klasy średniej wyższej. Mocne hamulce, niezawodne skrzynie biegów oraz przekładnia zębatkowa w wypadku jednostek sześciocylindrowych, to standard serii 5 od połowy lat dziewięćdziesiątych.
Bogata gama silników spalinowych oferowała jednostki sześcio- lub ośmiocylindrowe, początkowo wybierać można było ze spalinowych wersji 520i (2,0 l, 150 KM), 523i (2,5 l, 170 KM) oraz 528i (2,8 l, 193 KM), a jedyną oferowaną jednostką wysokoprężną był silnik oznakowany 525 tds (2,5 l, 143KM), który chcąc rozpędzić ważące niespełna 1600 kg auto, musiał się solidnie napracować. Spektrum oferowanych silników stopniowo poszerzano i odmładzano. W 1996 roku wprowadzono benzynowe ośmiocylindrowe jednostki 535i (3,5 l, 245 KM) oraz 540i (4,4 l, 285 KM), ta jednostka jako jedyna wyposażona była w sześciobiegową manualną skrzynię.
W roku 1997 na rynku pojawiła się też wersja kombi, nazwana "touring". Przestrzeń bagażowa tego modelu jest stosunkowo mała, tylko 410 l (sedan 460 l), jednak po złożeniu tylnej kanapy "touring" oferuje solidnych 1525 l, a w razie potrzeby można go załadować aż po dach. Długość kombi to 4805 mm, o całe 3 cm więcej niż w wypadku sedana. Rozstaw osi "piątki" to w wypadku tak kombi, jak sedana 2830 mm, o 7 cm więcej w porównaniu z poprzednią generacją. Z powodu tradycyjnej koncepcji "silnik z przodu - napęd na tylne koła" wysunięta ku przodowi oś przednia zmniejsza nieco przestrzeń pomiędzy osiami, co przejawia się ubytkiem miejsca na tylnych fotelach. Pod tym względem konkurencja spisywała się lepiej. Kombi jest aż o 100 kg cięższe od sedana, czego konsekwencją jest mniejsza dynamiczność auta (przyśpieszenie 0-100 km/h o 0,5 s gorsze od sedana), większe zużycie paliwa (o 0,5 - 1 l/100 km w wypadku jednostek benzynowych) oraz gorszy komfort jazdy, za sprawą sztywniejszych amortyzatorów.
W 1998 roku innowacji doczekały się silniki wysokoprężne. Na rynek weszły rzędowe jednostki sześciocylindrowe w wypadku wersji 525d (2,5 l, 163 KM) oraz 530d (23,0 l, 183 KM), a także jedyny czterocylindrowiec w wersji 520d (2,0 l, 136 KM). Ten silnik pełnił funkcję jednostki podstawowej, która jako jedyna dostępna była tylko z manualną skrzynią biegów.
Rok 2000 to w przypadku BMW 5 rok wielkich innowacji, które wydłużyły życie "piątek" aż do 2003 roku (w przypadku kombi do 2004 roku). Na pierwszy rzut oka zauważamy nowe przednie lampy z charakterystycznymi "okularami", przybyło też części lakierowanych w kolorze nadwozia, odmłodzono niektóre silniki. Podstawowa sześciocylindrowa jednostka w modelu 520i powiększyła swoją objętość do 2,2 l, dzięki czemu dysponowała identyczną mocą (170 KM) jak kiedyś jednostka w modelu 523i. Moc wzrosła też w modelu 525i (2,5 l, 193 KM), a zupełną nowością był silnik sześciocylindrowy w modelach 530i (3,0 l, 231 KM). Jeden z najszybszych sedanów 21. stulecia - BMW M5 - dostał po raz pierwszy pod maskę silnik V8 o pojemności 5,0 l. Moc 400 KM przy 6600 obr./min., przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 5,3 s oraz średnie zużycie paliwa 14 l/100 km to dane, które jeszcze dziś zapierają dech.
BMW 5 (E39) w swej klasie zaliczane jest do grona samochodów niezawodnych. Jednak jego nowoczesna płyta podłogowa nie była budowana z myślą o dziurawych polskich drogach, dlatego podczas kupna używanego modelu trzeba dobrze sprawdzić stan zawieszenia. Konstrukcja aluminiowa jest bardzo wyczulona na traktowanie, w momencie kiedy wyczuwalny jest luz na sworzniach trzeba zacząć odkładać na naprawę. By stwierdzić stan podwozia, dobrze jest wsłuchać się w dźwięk ruszających kół, który dużo zdradzi o stanie łożysk. Najczęstszą usterką jednostek napędowych jest przegrzewanie się silnika, za sprawą nieszczelnego układu chłodzącego czy uszkodzonego termostatu albo pompy wodnej lub w najgorszym wypadku pękniętej głowicy cylindrów. Uszkodzony miernik ilości zasysanego powietrza stał się koszmarem nie tylko dla użytkowników aut z produkcji koncernu Volkswagen, ale też dla posiadaczy "beemek". Modele z pierwszego roku produkcji miewają wadliwe sprzęgło. Przedwczesne zużycie sprzęgła zarejestrowano zwłaszcza w ośmiocylindrowych wersjach silnikowych. Zwykle problemy sprawiają też alternator, immobilizer, elektroniczny układ sterujący. Bardzo rzadko spotykamy u tego modelu problemy z rdzewieniem nadwozia, wysoką żywotnością cieszy się też układ wydechowy.
Wszystkie BMW serii 5 były od samego początku wyposażone w ABS oraz dwie poduszki powietrzne, od roku 1997 do "piątek" montowano też airbagi boczne, a od roku 2000 system stabilizacji toru jazdy. Potężna i sztywna karoseria sprawdziła się w testach Euro NCAP, otrzymując w roku 1998 cztery gwiazdki.
Spośród serii 5 polecić można modele wyprodukowane jesienią roku 2000, kiedy "piątka" doczekała się modyfikacji stylistycznej. W tym czasie wyeliminowano wszystkie drobne usterki (zgrzytające siedziska, różna jakość kompletacji plastikowych części tapicerki czy różnego rodzaju inne usterki mechaniczne) i co do jakości auto było wtedy w najlepszej formie. Praktycznie wszystkie wersje silników oferowały solidne osiągi i stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Popularne sześciocylindrowe jednostki typu turbodiesel odznaczają się niewielkim spalaniem i dużą mocą (chodzi głównie o 525d i 530d). Praca podstawowego czterocylindrowego silnika nie jest tak precyzyjna, jak w wypadku jego sześciocylindrowych braci. Model benzynowy 520i docenią spokojniejsi kierowcy, ci mniej spokojni będą narzekali na brak dynamizmu, który znają z silników o większych pojemnościach. Solidne wyciszenie to w autach tej klasy standard.
Plusy:
- świetne właściwości jezdnemocne i precyzyjne sześciocylindrowe silnikiwysoki poziom pasywnego bezpieczeństwajakościowe materiały, wysoki poziom fabrycznego wykonania
Minusy:
- złe zagospodarowanie wnętrza, mało miejsca na tylnych siedzeniachproblem z przenoszeniem siły napędowej na złych nawierzchniachmało precyzyjna praca silnika 520dszybkie zużywanie zawieszenia na nierównych drogachwysokie koszta utrzymania (ubezpieczenie, naprawa, zużycie paliwa)
Najczęstsze usterki:
- przegrzewanie się silnikapęknięta głowica cylindrówwady przedniego lub tylnego zawieszeniaproblemy z immobilizerem, alternatorem, wyładowanymi bateriamiwady miernika ilości zasysanego powietrzawady sprzęgła