) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np.w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach. Czerwony kolor wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej.W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Suzuki VitaraTerenowe Suzuki jest przeciętnie awaryjnym samochodem. W kategorii 3-latków spośród prezentowanych aut gorsza jest tylko Frontera, wśród pojazdów starszych częściej psują się również Nissany. Podobna kolejność rządzi tabelą najstarszych samochodów, przy czym 7-letnia Vitara dystansuje znacznie Terrano II i Fronterę. Ponadprzeciętnie dużo poważnych usterek jest wykrywanych tylko w samochodach 3-letnich (8,1 proc.), z kolei w autach starszych występuje dużo awarii nieznacznych (wśród 24,9 proc. samochodów 5- -letnich i 30,4 proc. aut 7-letnich). Podobnie jak w przypadku innych pojazdów terenowych w wielu Vitarach diagności Dekry stwierdzają problemy z nadwoziem i podwoziem oraz układem przeniesienia napędu. Liczne są również niedomagania oświetlenia, szczegolnie dużo (w odniesieniu do wieku) awarii tego typu występuje w samochodach 5-letnich. W terenowych Suzuki zdarzają się również częściej, niż stanowi "norma", niesprawności silników. Problemu nie stanowią zawieszenie i hamulce.Toyota RAV4 Niezależnie od wieku terenówka Toyoty jest liderem bezawaryjności, nie tylko w swojej klasie. Tylko awarie podwozia bez względu na wiek i w autach 5- oraz 7-letnich zużycie ogumienia zwracają uwagę diagnostów. Ponad 85 proc. 3-letnich Toyot poddawanych przeglądom okazuje się w pełni sprawnych. Spośród pozostałych zaledwie co trzecia RAV4 nie zalicza badań z powodu wykrycia znaczących niedomagań. Co ciekawe, wiek nie zmienia sytuacji - poważne usterki występują zaledwie wśród 6,4 proc. 5-latków i 6,9 proc. aut 7-letnich. Znacznie niższy od średniej jest także procent samochodów, w których stwierdzono niewielkie awarie. W RAV4 właściwie nie występują nawet charakterystyczne dla aut tego segmentu usterki układu przeniesienia napędu. To samo dotyczy kondycji układu kierowniczego. Niezwykle rzadkie są również awarie silnika - w kategorii samochodów najstarszych w ogóle nie występują. Toyotę należy pochwalić również za sprawną instalację elektryczną i niekorodujące układy wydechowe.Nissan Terrano II Japoński rodowód nie zawsze przesądza o trwałości i bezawaryjności pojazdu. Terrano II dość często powtarzają badania techniczne - auta z poważnymi usterkami stanowią 7,3 proc. 3-letnich egzemplarzy poddawanych przeglądom, 17 proc. pojazdów 5-letnich i ponad 20 proc. 7--letnich. Wielu problemów dostarcza właścicielom Terrano II układ hamulcowy, szczególnie kłopotliwy w starszych autach. Prawie 35 proc. 3- i 5-letnich terenowych Nissanów ma niesprawności tego typu. Nie należą do rzadkości również awarie podwozia, zawieszenia, oświetlenia oraz układu przeniesienia napędu. Ponadprzeciętna usterkowość Nissanów jest zauważalna szczególnie w kategorii samochodów 5-letnich,w których do wymienionych typowych usterek należy dodać także korodujące lub głośne układy wydechowe. Wśród najstarszych Nissanów stosunkowo często wykrywane są niesprawności układu kierowniczego. Niezależnie od wieku samochodu diagności Dekry bardzo rzadko stwierdzają niedomagania instalacji elektrycznej.Opel Frontera Spośród porównywanych terenówek Frontera jest największą "skarbonką". Niewiele ponad 50 proc. 7-letnich Opli poddawanych przeglądom uznawanych jest za w pełni sprawne. Aut 5-letnichw idealnym stanie jest zaledwie o 10 proc. więcej. Podczas obowiązkowych przeglądów technicznych wychodzi również na jaw wiele drobnych niesprawności, które nie decydują o "zaliczeniu" przeglądu. Właściwie tylko instalacja elektryczna jest mocną stroną modelu. Niedomagania podwoziaw Fronterze nie należą do rzadkości, podobnie jest z oświetleniem, mimo iż pozostałe elementy instalacji elektrycznej zachowują niezależnie od wieku stosunkowo dobrą kondycję. Wyjątkowo często przyczyną problemów użytkowników terenowego Opla są niesprawności silnika, często psuje się też układ przeniesienia napędu. W starszych autach ponadprzeciętnie często naprawy wymaga układ wydechowy. Frontera w każdym wieku może mieć luzy w układzie kierowniczym. To wszystko sprawia, że w tabeli ogólnej konkurenci są daleko z przodu.
Łatwy wybór
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut. Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.