Tak luksusowy Renault za tak małe pieniądze? To oferta, jakiej długo nie było wśród przedstawicieli klasy średniej. Oryginalne rozwiązania stylistyczne oraz dobrze zaprojektowanPięć gwiazdek w testach Euro NCAP, zwaliło z nóg konkurencyjne modele i dodało na prestiżu tak marce Renault, jak modelowi Laguna. Jednak użytkownicy przekonali się wkrótce, że z Laguną jest jak z kobietą. Jest wprawdzie czarująca, ale współżycie z nią może nas sporo kosztować. Renault Lagunę z serii G zaprezentowano po raz pierwszy w 2000 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Oba typy nadwozia - hatchback i combi - prezentowały stylistykę znaną dotychczas tylko z samochodów koncepcyjnych. Nietuzinkowy design, jakość użytych materiałów oraz solidne wykonanie skupiały na sobie niemałą uwagę.
Laguna z rozstawem osi 2745 mm zapewniała pasażerom tak z przodu, jak z tyłu wystarczającą ilość miejsca i pod tym względem, nawet po sześciu latach, zaliczana jest do typowych przedstawicieli klasy średniej. Rozmiary nadwozia typu hatchback to 4576 x 1772 x 1429 mm, combi o długości 4695 mm jest o niespełna 12 cm dłuższe. Obydwa typy nadwozia oferują dobry dostęp do bagażnika, jednak jego pojemność w obu wypadkach jest stosunkowo mała. Hatchback może pojąć 430 l a combi o 45 l więcej, czyli 475 l. Renault od początku starał się stworzyć elegancki samochód z nutką ekskluzywności. Przecież linia Grandtoura jest wytyczona niczym sportowe coupé. Laguna to auto na długie podróże. Jego atutami są niski poziom hałasu wewnątrz kabiny samochodu, komfortowe zawieszenie oraz przestronne wnętrze. Jednak miłośnikom sportowej jazdy oraz tym, którzy oczekują bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią poprzez precyzyjny układ sterowniczy i kierownicę, to auto niekoniecznie musi się podobać. Od początku Renault oferował szeroką gamę silników benzynowych 1,6 16V (109 KM), 1,8 16V (122 KM) oraz 3,0 V6 24V (204 KM). Później wprowadzono też silnik 2,0 IDE (140 KM) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale ta jednostka nie była jednak zbyt popularna. Zalety wtrysku bezpośredniego, w praktyce, nie dawały o sobie znać, dlatego Renault zaprzestał z produkcją tego silnika.
Na jego miejsce wprowadzono jednostkę 2,0 16V z wtryskiem pośrednim o mocy 135 koni mechanicznych, później pojawiły się jeszcze doładowane silniki 2,0 T o mocy 170 i 204 KM. Popularne i w swoim czasie topowe turbodiesle typu Common-Rail były oferowane w wersjach 1,9 dCi (120 KM) oraz 2,2 dCi (150 KM).Później silniki te odmłodzono i wzbogacono o wersje 100,- 110- i 130-konne, w wypadku 1,9 dCi oraz o 150- i 172-konne, w wypadku 2,0 dCi. Jedną z najpoważniejszych usterek, z którą możemy się spotkać u silników wysokoprężnych, jest awaria turbosprężarki. Naprawa takiego elementu może być bardzo kosztowna. W porównaniu z tym nieszczelny silnik czy skrzynia biegów albo rdzewiejący układ wydechowy to drobnostki. Z wyżej opisanej oferty silników można polecić zwłaszcza wysokoprężne jednostki 1,9 dCi, które nawet w pierwotnej 120-konnej wersji sprawdzały się w komfortowych Lagunach. Diesle są niehałaśliwe i dobrze wyciszone, ale zużycie paliwa (6 do 7 l/100 km) jest większe w porównaniu z konkurencyjnymi wysokoprężnymi silnikami z pompowtryskiwaczami. Spośród silników benzynowych w naszych szerokościach geograficznych najlepiej spisują się silniki czterocylindrowe o mniejszych pojemnościach. Jednostka 2,0 IDE jest bowiem bardzo wyczulona na jakość paliwa. Wersje z silnikami benzynowymi dysponowały pięciobiegową skrzynią, a do turbodiesli (oprócz najsłabszej wersji) montowano skrzynie sześciobiegowe.
Zmiana biegów nie jest tak precyzyjna jak w wypadku niemieckich samochodów, wyraźny jest luz w końcowych pozycjach, a poszczególne biegi wchodzą zbyt "gumowo". Według niektórych użytkowników problemy może sprawiać zmiana niższych biegów, gdyż wchodzą one dosyć ciężko. W długotrwałym teście, przeprowadzonym przez zachodnioniemiecki tygodnik Auto Bild, w podstawowej wersji diesla konieczna była nawet wymiana całego sprzęgła. W czterobiegowej automatycznej skrzyni Respective nie zanotowano większych komplikacji. Wraz z nową Laguną w ofercie Renaulta pojawiło się mnóstwo nowych rozwiązań technicznych, zwłaszcza w kabinie pasażerskiej, które były częścią standardowego wyposażenia lub były montowane do większości modeli. Mowa tu na przykład o bezkluczykowym systemie uruchamiania auta. Kluczyk został tu zastąpiony kartą elektroniczną, której funkcja, w wypadku standardowego Keyless Drive, była podobna do zwykłego pilota centralnego zamka. Laguny uruchamia się przy pomocy przycisku na desce rozdzielczej. Za sprawą udoskonalonego systemu Keyless Entry jakakolwiek manipulacja z kartą podczas wsiadania jest zbędna. Samochód sam rozpoznaje osobę z kartą i automatycznie reguluje lusterka zewnętrzne, fotel kierowcy i radio, tak jak zostały one wcześnie zaprogramowane przez samego kierowcę.
Dalszą nowością techniczną jest na przykład system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Niestety po latach okazuje się, że te nowatorskie rozwiązania techniczne przysparzają właścicielom niemałe kłopoty. Karty elektroniczne często nie wpuszczają właściciela do auta (w takim wypadku trzeba użyć składanego kluczyka), a na systemie kontroli ciśnienia w oponach nie można często do końca polegać. To jednak nie koniec usterek z jakimi w Lagunach można się spotkać. Dosyć miękkie zawieszenie powoduje stosunkowo szybkie zużycie amortyzatorów. Jeśli różnica w amortyzacji pomiędzy prawą i lewą stroną jest większa niż 10%, trzeba liczyć się z ich wymianą. Wyczuwalny luz układu sterowniczego to problem, z którym Laguna G walczy od samego początku. Częstą usterką są poluzowane osłony układu wydechowego, które w czasie jazdy rezonują. Ze stosunkowo dużymi wydatkami trzeba się liczyć w przypadku, gdy konieczna będzie wymiana wahaczy przedniej osi. W długodystansowym teście tygodnika Auto Bild wyszły na jaw problemy z ogrzewaniem tylnej szyby. Bardzo niepraktyczne okazało się też podgrzewanie przednich siedzisk z ograniczoną możliwością regulacji i jedyną kontrolką dla obydwu przednich foteli. Bardzo dobry okazał się jednak oryginalny system nawigacyjny, który reaguje na korki drogowe szybciej niż podawane są takie informacje w stacji radiowych. Z jednej strony aktualny TÜV Auto-Report zalicza Lagunę do grona pojazdów z największą liczbą usterek wykrytych podczas przeglądów okresowych. Z drugiej strony auto to, bez względu na swój wiek, nadal pozostaje jednym z najbezpieczniejszych samochodów średniej klasy. Używaną Lagunę można kupić już od 19 000 złotych, a ceny trzyletnich wozów z jednostkami wysokoprężnymi poruszają się około 35 000 złotych.
Plusy:
-
wysoki poziom pasywnego bezpieczeństwaprzestronne wnętrzekomfortowe zawieszenieprecyzyjne silniki wysokoprężnebogate wyposażenie elektroniczneatrakcyjne nadwozieluksusowe wnętrze
Minusy:
-
mało precyzyjna skrzynia biegówzawodny układ sterowniczyzbyt miękkie siedziskaograniczona możliwość regulacji podgrzewania siedzisk
Najczęstsze usterki:
-
awarie turbosprężarekproblemy z elektroniką (immobilizer, klimatyzacja, zamek centralny, itp.)korozja układu wydechowegoluz układu sterowniczegozużycie przedniej osinieszczelności silnikazawodny system kontroli ciśnienia w oponach