Nowe auta z otwartym nadwoziem są o wiele droższe od zamkniętych pojazdów, na których bazie powstały. Na rynku wtórnym te różnice nie są już tak wyraźne.
Do tego kabriolety rzadko wykorzystuje się do jazdy przez cały rok, większa jest więc szansa na to, że mają niewielki przebieg. O tym również musicie pamiętać i traktować cabrio lub roadstera jako kolejne auto w rodzinie, które nadaje się do eksploatacji raczej w słoneczne dni.
Idealne w słoneczne dni
Otwarte pojazdy w większości mają materiałowe dachy, niepraktyczne zimą. Do tego są chowane w bagażniku lub jego okolicach, co sprawia, że możliwości przewozu bagażu są mocno ograniczone.
Poza tym sztywność aut tego typu może pozostawiać sporo do życzenia i – co za tym idzie – nie będą zbyt wygodne podczas jazdy po dziurawych drogach, mogą również wydawać nieprzyjemne dźwięki.
Zasadniczo jednak w przypadku sportowych roadsterów nie traktujemy tego jako dużej wady, bo w pojazdach tego typu liczą się dobre właściwości jezdne i zawieszenia muszą być odpowiednio utwardzone.
Nie trzeba wydawać fortuny, żeby stać się właścicielem udanego i trwałego karioletu lub roadstera
Kupując samochód w wersji kabriolet, koniecznie musicie zdawać sobie sprawę z tego, że otwierany dach zawsze komplikuje użytkowanie. Jeśli jest materiałowy, jego stan może pozostawiać sporo do życzenia – od mechanicznych uszkodzeń, dziur i przetarć aż po porysowaną tylną szybkę.
Nowe dachy są dostępne, ale ich cena może odstraszać, niewiele jest też firm zajmujących się ich szyciem i rekonstrukcją. Problematyczne bywa również elektryczne sterowanie oraz hydraulika (szczególnie w wersjach ze sztywnym dachem, w których siłowników jest więcej).
Przed zakupem oprócz typowej oceny warto więc skupić się na stanie i działaniu mechanizmu dachu, sprawdzić, czy nie hałasuje podczas jazdy, oraz podjechać do myjni i ocenić szczelność. Uważajcie też na samochody z powypadkową przeszłością!
W galerii nasze propozycje uporządkowane według rosnącej ceny.
Naszym zdaniem: sposób na tanie cabrio
Nasza dziesiątka to dość udane modele, przed zakupem jednak oprócz typowych elementów sprawdźcie działanie dachu, a także oceńcie jego stan, bo to on bywa źródłem sporych wydatków w przyszłości.
Ten kabriolet ma potencjał na klasyka, poza tym był długo produkowany, a jego trwałość jest wysoka. Sensowne egzemplarze są zwykle wycenione na kilkanaście tysięcy zł, ale na rynku nie brakuje bardzo zaniedbanych aut. Polecamy silniki: 1.8 5V, 2.0 oraz wersje V6 (potencjał kolekcjonerski) i 1.9 TDI. Jeśli dach ma sterowanie elektryczne, przed zakupem sprawdźcie, czy działa (np. psuje się przycisk sterujący jego otwieraniem).
Tablica rozdzielcza jak w innych modelach Audi. Samochód pod maską może mieć diesla (na fot.), ale polecamy benzyniaka V6!
Polecany silnik: 2.8 benz. V6 12V, 174 KM, 245 Nm
Prędkość maksymalna: 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie spalanie: 9,2 l/100 km
Stylowa Astra? Niemożliwe, a jednak! Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku opracowaniem dwudrzwiowych wersji zajęła się firma Bertone. Oprócz coupé powstała też wersja cabrio, którą często spotkacie na rynku wtórnym. To ostatnia Astra z materiałowym dachem, którego mechanizm nie jest szczególnie skomplikowany (nowsze generacje i modele mają już dach Twin Top).
Największymi zaletami Astry są prosta budowa i tanie części, szczególnie wtedy, gdy zdecydujecie się na niezbyt wysilone silniki 1.6 lub 1.8. Model ten nie ma też tak dużych problemów z korozją, jak zamknięte odmiany, trzeba jednak w jego przypadku liczyć się z ryzykiem zalania instalacji elektrycznej (wszelkie anomalie w działaniu pokładowej elektryki powinny wzmóc u was przedzakupową czujność). Duża podaż sprawia, że na rynku da się znaleźć auta w niezłym stanie, ale ich ceny zaczynają się od około 10 tys. zł, tańsze egzemplarze nie są zwykle godne zainteresowania. W Astrze cabrio można też liczyć na dobre wyposażenie.
Otwarty luksus: dach opcjonalnie składany z pilota. W Astrach Bertone łatwo o klimatyzację.
W wersjach z dachem sterowanym elektrycznie trzeba kontrolować poziom płynu w układzie hydraulicznym, poza tym to dość odporny mechanizm
Polecany silnik: 1.8 benz. R4 16V, 125 KM, 170 Nm
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s
Średnie spalanie: 7,9 l/100 km
Kwota 13-15 tys. zł za ciekawego roadstera ze sztywnym dachem i napędem na tył wydaje się niewygórowana. To jeden z pierwszych modeli Mercedesa, które występowały w krzykliwych kolorach (na zewnątrz i w kabinie), a między fotelami mają umieszczoną klasyczną dźwignię hamulca ręcznego (wcześniej była w W201). Pierwsza generacja SLK to do tego w miarę udane auto z wieloma elementami z klasy C (W202). Przed zakupem musicie skontrolować przede wszystkim to, czy auto nie koroduje (w czasie produkcji SLK był to problem Mercedesa). Poza tym – działanie mechanizmu dachu, który ma aż 5 siłowników i w 25 sekund może zmienić coupé w cabrio (o ile – rzecz jasna – działa). W SLK spotkacie sporo udanych benzyniaków. Polecamy wersję doładowaną kompresorem: 2.3/193 lub 197 KM. Najbardziej poszukiwane na rynku są odmiany z silnikami V6 o pojemności 3.2 (także jako AMG).
Czerwona skóra w kabinie Mercedesa? W SLK jest to możliwe. Doładowanie kompresorem to niezły pomysł.
Polecany silnik: 2.3 K k.benz. R4 16V, 197 KM, 280 Nm
Prędkość maksymalna: 237 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s
Średnie spalanie: 9,4 l/100 km
Japończycy projektujący MX-5 zapatrzyli się na klasyczne brytyjskie roadstery. Wyszedł im świetny samochód – lekki, zwinny i dający bardzo dużo frajdy z jazdy. Ceny 1. i 2. generacji oscylują w granicach 15-20 tys. zł, ale my radzimy wybrać nowszą wersję (NB), gdyż jest nieco lepiej zabezpieczona przed korozją. Mechanicznie ten model nie ma większych problemów.
Niemal idealny roadster – gdyby tylko Mazda MX-5 nie była taka ciasna i nie korodowała... Polecamy bardzo trwały i wystarczająco mocny silnik 1.8/146 KM, który w ważącym około tony aucie świetnie się sprawdza.
Polecany silnik: 1.8 benz. R4 16V, 146 KM, 168 Nm
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s
Średnie spalanie: 8,9 l/100 km
Współczesny Garbus kusi stylem, niską ceną i czteroosobową kabiną. Technicznie to Golf 4. generacji, co sprawia, że większość typowych problemów można tanio usunąć. Polecane silniki? 2.0 8V oraz 1.9 TDI. Gorzej oceniamy motor 2.3 V5. Sporo egzemplarzy pochodzi z USA i często ma powypadkową przeszłość. Dach zwykle jest sterowany elektrycznie (możliwe problemy z siłownikami). New Beetle to idealne auto do powolnego poruszania się po drogach.
W przedniej części kabiny New Beetle’a nie brakuje miejsca.
Polecany silnik: 1.9 TDI t.diesel R4 8V, 101 KM, 240 Nm
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s
Średnie spalanie: 5,1 l/100 km
Za 17 tys. zł możecie stać się właścicielami ciekawego dwumiejscowego Audi, które owszem, jest ciasne w środku i zwykle ma przedni napęd (odmiany quattro występują rzadziej i kosztują ponad 20 tys. zł), ale cechuje się prostą budową, niezłą trwałością i niskimi cenami części. Niestety, sporo aut przeszło mniejsze lub większe remonty blacharskie – z uwagi na częste modernizacje warto ocenić po roczniku i numerze VIN, czy auto wystawione do sprzedaży odpowiada specyfikacji. Na rynku „tetetki” występują zwykle z silnikiem 1.8 T (moc: 150, 163, 180, 190 i 224 KM), który dobrze oceniamy. Ostatnia z wymienionych odmian mocy ma zawsze napęd 4x4, a 180- i 190-konna mogły go mieć opcjonalnie. Silnik VR6 3.2 (tylko z quattro) pasuje do charakteru TT, ale jest paliwożerny, ma kilka słabych punktów i bywa drogi w naprawach.
Prosta deska nie przypomina tej z A3, na którego bazie powstało TT. Silnik 1.8T to bardzo wytrzymała jednostka napędowa.
Polecany silnik: 1.8T t.benz. R4 20V, 180 KM, 235 Nm
Prędkość maksymalna: 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 (4x4: 8,2) s
Średnie spalanie: 8,1 l/100 km
Jeśli uda wam się znaleźć ładny egzemplarz E46 cabrio z silnikiem M54 (323Ci, 325Ci oraz 330Ci), będziecie zadowoleni. Wersja ta jeździ wolniej od coupé, ale wstydu nie ma. Nie polecamy diesla 2.0 (3.0 rzadko występuje w cabrio). Podczas oględzin warto dodatkowo zwrócić uwagę na to, czy materiałowy dach działa. Jeśli chcecie dokupić hardtop, sprawdźcie, czy dana wersja jest do niego przystosowana (po numerze VIN).
Wszystkie cabrio są czteroosobowe. Z przodu miejsca nie brakuje.
Polecany silnik: 3.0 benz. R6 24V, 231 KM, 300 Nm
Prędkość maksymalna: 247 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s
Średnie spalanie: 9,6 l/100 km
Co prawda, marka już nie istnieje, jednak za ok. 20 tys. zł wciąż można kupić udane cabrio. W przypadku Saaba jest szansa na trafienie egzemplarza od pasjonata marki, czyli na auto zadbane i regularnie serwisowane. W zasadzie nie ma tutaj wersji silnikowej, którą byśmy odradzali, ale najlepiej zainteresować się motorem 2.0 turbo (oznaczany jako 1.8t oraz 2.0t). Jego główny problem to wadliwy napinacz napędu wałków wyrównoważających (wymienia się je wraz z rozrządem). Jeśli nie przeszkadza wam klekot, to diesel 1.9 (Fiat) jest dobrą propozycją. Elektryczny dach ma problemy z siłownikami dopinającymi go do szyby oraz z hydrauliką.
Deska rozdzielcza Saaba wciąż wygląda nowocześnie. Ma też sporo ciekawych rozwiązań ułatwiających życie użytkownikowi. Silnik V6 2.8 jest o wiele droższy w utrzymaniu od 2.0T.
Polecany silnik: 2.0T t.benz. R4 16V, 210 KM, 300 Nm
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,0 s
Średnie spalanie: 9,7 l/100 km
Roadster BMW z tylnym napędem to propozycja dla osób szukających auta do zabawy. W porównaniu ze swoim poprzednikiem produkowane w USA Z4 ma wyższą trwałość. Jeśli zależy wam na osiągach, powinniście poszukać wersji z silnikiem R6. Polecamy motory serii M54 – najlepiej 2.5/192 KM oraz 3.0/231 KM – które zbierają dobre opinie za trwałość. Późniejsza wersja N52 (od 2006 r.) zaliczyła kilka wpadek (szczególnie 2,5-litrówka). Żeby stać się właścicielem Z4 R6, trzeba mieć jednak przynajmniej 35 tys. zł. Odmiany R4 2.0 (N46) są nieco tańsze, ale w ich przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia napinacza łańcucha oraz systemu zmiennych faz rozrządu, do tego 150 KM to zbyt mało, żeby dać frajdę z jazdy. Z4 technicznie przypomina nieco E46 i X3, a to sprawia, że zamienniki są łatwo dostępne, a także mają dobre ceny.
W kwestii ergonomii inne firmy mogłyby się uczyć od BMW, ale materiały są przeciętne.
Jeśli roadster BMW, to tylko z silnikiem R6, szczególnie polecamy 2.5 i 3.0 (M54).
Mechanizm dachu jest dość skomplikowany i wszelkie naprawy generują spore koszty.
Polecany silnik: 2.5 benz. R6 24V, 192 KM, 245 Nm
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s
Średnie spalanie: 9,5 l/100 km
R129 to zdecydowanie najbardziej stylowa z naszych propozycji, do tego w zasadzie już nie tanieje – ceny startują od nieco ponad 30 tys. zł (sześciocylindrowe wersje; polecamy silnik R6 2.8 oraz droższego benzyniaka V6 2.8). Sensowne V8 kosztują ok. 50 tys. zł, jeszcze droższe są odmiany V12 oraz rzadkie wersje AMG. Utrzymanie SL-a nie jest tanie, ale to dość trwały pojazd. Właściciele często korzystają w jego przypadku z opcjonalnego hardtopu, duże przebiegi nie powinny więc dziwić. Elektrycznie składany płócienny dach może mieć problemy z siłownikami oraz z samym mechanizmem składania (usunięcie usterek to kilka tysięcy złotych).
W tym modelu poczujecie się bardzo komfortowo, ale zwykle ma on tylko dwa miejsca siedzące; wersje 2+2 występują rzadko. W SL-u elektryczny dach i mocny benzyniak to norma.
Polecany silnik: 2.8 benz. R6 24V, 193 KM, 270 Nm
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Średnie spalanie: 10,7 l/100 km