Jeszcze na początku ubiegłego dziesięciolecia pikapy praktycznie w ogóle w Polsce się nie sprzedawały. To efekt z jednej strony mniejszego uprzywilejowania podatkowego, z drugiej zaś – ówczesnych konstrukcji, które miały typowo roboczy, użytkowy charakter. W latach 2005-2006 najwięksi na naszym rynku importerzy pikapów (japońska „wielka trójka”, czyli Toyota, Nissan i Mitsubishi) wprowadzili do sprzedaży zupełnie nowe modele, które bez większych wyrzeczeń mogą stanowić namiastkę SUV-a.
Sprzedaż salonowa zdecydowanie się poprawiła, dzięki czemu obecnie te samochody można znaleźć na rynku wtórnym. Najłatwiej oczywiście o Nissana Navarę, Mitsubishi L200 czy Toyotę Hilux. Ta ostatnia ma najwyższe notowania – nic dziwnego, gdyż zakup zadbanego egzemplarza z pewnych rąk nie jest dużym ryzykiem. Może się okazać, że na naprawy pojazdów konkurencji (szczególnie w przypadku najstarszych modeli Navary) trzeba sporo wydać. Za L200 przemawia nowoczesny układ napędowy – model ten praktycznie jako jedyny występuje z centralnym dyferencjałem umożliwiającym bezproblemową jazdę w trybie 4x4 po asflacie. Taki system mają też Amaroki, ale – podobnie jak w Mitsubishi – tylko niektóre wersje.
Utrudnieniem w wyborze pikapa jest ciągle jeszcze niewystarczająca podaż. Wiele modeli ma jednostkową reprezentację w ogłoszeniach. Aby je kupić, czasami trzeba zwiedzić niemal całą Polskę. Osobną grupę pikapów stanowią konstrukcje zza oceanu. Rywalizują w innej lidze niż znane Hiluxy czy L200. Są od nich „o numer” większe, co z jednej strony przekłada się na lepsze zdolności przewozowe, z drugiej jednak – eliminuje te pojazdy z możliwości sprawnego przemieszczania się po ciasnych uliczkach czy parkingach przed marketami. Nie można też liczyć na ekonomiczną eksploatację. Rządzą tam potężne silniki benzynowe. Nawet jeśli w ofercie znajdzie się silnik wysokoprężny, to będzie on dostępny w jeszcze cięższych (i większych) seriach, np. bardzo dobry diesel Cumminsa w RAM-ie jest oferowany tylko w seriach, począwszy od 2500. W ich przypadku prawo jazdy kategorii B nie wystarczy!
Osobny problem to przystosowanie aut to ruchu europejskiego – najtrudniejsza okazuje się przeróbka świateł, większość tych aut nigdy nie była oficjalnie sprzedawana w Europie i w związku z tym nie ma elementów spełniających restrykcyjne przepisy. Ciągle też jest utrudniony dostęp do części zamiennych. Co prawda coraz łatwiej sprowadzić coś bezpośrednio z USA, jednak nie każdy bez kłopotów porozumie się ze sprzedawcą zza oceanu, poza tym zazwyczaj trzeba czekać na przesyłkę. Warto też mieć świadomość, że fakt, iż samochód spełnia wymogi ustawy o VAT (niestety, aktualne tylko do końca marca 2014 r.), nie oznacza, że automatycznie zostanie zwolniony z podatku akcyzowego. Urzędy celne mają własne wytyczne (porównanie długości kabiny i skrzyni ładunkowej).
Analizując oferty aut używanych, warto pamiętać o kilku zasadach. Dodatkowe wyposażenie może dość znacząco podnieść wartość danego egzemplarza. Przykładowo, nadstawka na skrzynię ładunkową renomowanej firmy wiąże się z wydatkiem przekraczającym nawet 10 tys. zł. Sporo kosztują również dobre zawieszenie, wyciągarka itp. Jeśli jednak samochód ma sporo osprzętu terenowego, trzeba przyjrzeć mu się ze zdwojoną uwagą – może być bowiem wyeksploatowany. Kierowca, który notorycznie przeładowywał użytkowany przez siebie pojazd, mógł także doprowadzić do zniszczenia zawieszenia.
Czytaj więcej:
Dodge RAM
Bardzo szeroka oferta: kilka wersji kabin (w tym również 6-osobowa, przedłużona), liczne warianty silnikowe, napęd na tylną oś lub 4x4 (sztywne dołączanie, centralny dyferencjał lub sprzęgło międzyosiowe). Bogate odmiany mogą pochwalić się wręcz ekskluzywnie wykończonym wnętrzem. Niestety amatorzy diesli nie mogą nastawiać się na atrakcyjne spalanie poniżej 10 l (potężne jednostki dostępne są tylko w „ciężkich” seriach 2500 i wyższych). Zużycie paliwa to bez wątpienia podstawowy kłopot odmian benzynowych, w mieście będzie to często nawet 25 l/100 km. Manewrowanie kolosem (średnica zawracania nawet ponad 16 m) na polskich drogach jest wyraźnie utrudnione. Auto nieszczególnie awaryjne, choć często zdarzają się kłopoty z elektroniką.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 30/225 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 210/720 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 900 |
Sprzęgło kpl. | aut. |
Reflektor/błotnik przedni | 500/400 |
*dane dla wersji 4.7 z 2006 r. |
- rozstaw osi 3061-4077 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 1928-2497 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1928-2497 mm (Mega Cab – 1928 mm).ładowność 544-850 kgmasa przyczepy hamowanej 2200-5800 kgbenzynowe V6: 3.7/215 KMbenzynowe V8: 4.7/235, 5.7/345, 5.9/245 KMSkrzynia 5- lub 6-bieg. man., 4-, 5- lub 6-bieg. aut.
Ford F-150
Jedenasta generacja pikapa F-150 ma do dyspozycji zaledwie 3 wersje silnikowe: bazowy 4.2 z wałkiem rozrządu w kadłubie (przygotowany głównie z myślą o nabywcach flotowych), 4.6 (w końcu produkcji wzmocniony do 248 KM) oraz topowy 5.4. Wiele dostępnych wersji wyposażeniowych (z topowymi Harley-Davidson i King Ranch na czele), tradycyjnie dwie odmiany ukształtowania skrzyni ładunkowej (gładka Styleside lub Flareside z wyraźnie podkreślonymi nadkolami). Kabina przedłużona (z dodatkowymi drzwiami) oraz podwójna mogą mieć miejsca dla 5 lub 6 osób.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 26/80 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 140/520 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 1000 |
Sprzęgło kpl. | aut. |
Reflektor/błotnik przedni | 600 (używany)/brak |
*dane dla wersji 4.6 z 2006 r. |
- rozstaw osi 3200-4140 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2002-2474 mm K/C 4-drzw., skrzynia dł. 1702-2474 mm D/C 4-drzw., skrzynia dł. 1702 mmładowność 617-1370 kgmasa przyczepy hamowanej 1089-4491 kgbenzynowy 4.6 V8 SOHC/231 lub 248 KM (skrzynia 4 aut.)benzynowy 5.4 V8 (3 zaw./cyl., zmienne fazy rozrządu)/300 KM (skrzynia 4 aut.).
Ford Ranger
Auto ma niewiele wspólnego z amerykańskimi kuzynami – Ranger sprzedawany poza USA to tak naprawdę konstrukcja japońska (bliźniakiem jest Mazda BT-50). Samochód oferuje klasyczne trzy wersje nadwoziowe oraz dwa silniki – co ciekawe odmiana 2.5 niezbyt wiele różni się mocowo od 3.0. W autach z napędem wszystkich kół kierowca dodatkowo musi obsługiwać przełącznik „wolnego koła” RFW (Remote Free Wheel). Ciekawie prezentują się przestylizowane odmiany Wildtrak (fabryczne, aluminiowe pałąki na skrzyni) oraz Limited. Bazowe odmiany mają tylko przeciętne wyposażenie.
Dane techniczne:
- rozstaw osi 2985-3000 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2280 mm K/C 4-drzwiowe (dodatkowe drzwi otwierane „pod wiatr”), skrzynia dł. 1753 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1530 mmładowność 1104-1235 kgmasa przyczepy hamowanej 3000 kg
Silniki: wysokoprężne, turbodoładowane, R4 16V z wtryskiem common rail: 2.5/143 KM, 3.0/156 KM; skrzynia 5 man. lub 5 aut.
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 15/65 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 190/600 |
Rozrząd kpl. (pasek) | 1110 |
Sprzęgło kpl. | 1090 |
Reflektor/błotnik przedni | 250/500 (używany) |
*dane dla wersji 2.5 td z 2008 r. |
Mitsubishi L200
Nowoczesna stylizacja nadwozia nie jest najważniejszym elementem wyróżniającym L200. Wielu klientów wybiera ten model ze względu na zaawansowany układ stałego napędu 4x4. Co prawda podstawowe wersje mają sztywno dołączaną oś przednią, większość aut ma jednak Super Select, czyli centralny mechanizm różnicowy z blokadą oraz reduktorem. Bogatsze odmiany korzystają też z rozbudowanego układu elektronicznej kontroli trakcji, często można spotkać blokadę tylnego „dyfra”. W ramach modernizacji w aucie z podwójną kabiną wydłużono skrzynię ładunkową.
Dane techniczne:
- rozstaw osi 3000 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2220 mmK/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 1805 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1325 mm (od 2009 r. „Long bed” – 1505 mm)ładowność 820-1080 kgmasa przyczepy hamowanej 2700 kg
Silniki: wysokoprężne, turbodoładowane, R4 16V: 2.5/136 KM (160 KM po tuningu) lub (HP) 2.5/178 KM. Skrzynia 5 man. lub 4-, 5-biegowa aut.
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 40/45 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 145/320 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 1110 |
Sprzęgło kpl. | 1210 |
Reflektor/błotnik przedni | 500/200 (używany) |
*dane dla wersji 2.5 td/136 KM z 2008 r. |
Nissan Pickup/NP300
Poprzednia generacja pikapów Nissana nazywała się po prostu… Pickup. Określenie doskonale oddaje charakter samochodu, trzeba jednak pamiętać, że to konstrukcja sprzed kilkunastu lat – nie gwarantuje ani precyzji prowadzenia, ani komfortu jazdy. Po wprowadzeniu Navary (wcześniej takiej nazwy używano do określania najlepszych odmian wyposażeniowych Pickupa) auto zniknęło, ale powróciło za jakiś czas jako NP300. Pojazd bardzo trwały, jednak silniki 2.5 td borykały się z awarią panewek (uszkodzenie całego silnika). Wady tej nie mają już wersje z wtryskiem CR (NP300).
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 24/35 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 150/300 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 3850 (ASO) |
Sprzęgło kpl. | 1100 |
Reflektor/błotnik przedni | 200 (używany)/300 |
*dane dla wersji 2.5 td/133 KM z 2008 r. |
- rozstaw osi 2950 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2235 mmK/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 1865 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1395-1485 mm.ładowność 1070-1110 kgmasa przyczepy hamowanej 3000 kg.benzynowe 2.4/120-133 KM (starsze). Skrzynia 5 man.
Nissan Navara
Wykończenie rodem z Pathfindera, dzielona tylna kanapa z możliwością opuszczania oparcia lub podnoszenia siedziska – dzięki temu wnętrze Navary ma się spodobać nabywcom dotychczas bardziej zainteresowanym SUV-ami niż pikapami. Do takiego wizerunku idealnie pasują mocne silniki, w tym najlepszy na rynku – wysokoprężny 3.0 V6 współpracujący z 7-biegowym automatem. Trochę kłóci się z tym obrazem układ napędu 4x4 niedostosowany do jazdy po asfalcie (sztywno dołączana przednia oś). Komfortowo dostrojone zawieszenie zapewnia stosunkowo wysoki komfort, cierpi na tym jednak ładowność. Auto ma niezbyt wysokie oceny, jeśli chodzi o trwałość – znane są przypadki uszkodzeń silników, korozja potrafi być dokuczliwa, uszkodzeniom ulegają elementy podwozia.
Dane techniczne:
- rozstaw osi 3200 mm K/C 4-drzwiowe, skrzynia dł. 1861 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1511 (również wersja przedłużona – 1611) mmładowność 705-950 kgmasa przyczepy hamowanej 2000-3000 kg
Silniki: wysokoprężne, turbodoładowane, z wtryskiem common rail: R4 16V 2.5/144, 171, 174 lub 190 KM (skrzynia 6 man. lub 5 aut.), 3.0 V6 24V/231 KM (skrzynia 7-biegowa, automatyczna)
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 23/35 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 120/415 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 950 |
Sprzęgło kpl. | 1040 |
Reflektor/błotnik przedni | 430/350 |
*dane dla wersji 2.5 td/171 KM z 2007 r. |
Toyota Hilux
Ładny, ale prosty i klasyczny – ciągle oferowany pikap Toyoty pozostał autem do pracy. Słabe silniki 2.5 systematycznie modernizowano. Początkowo miały one zaledwie 102 KM (kiepska dynamika, wersja przejęta z poprzednika), ale już w 2006 r. na masce pojawił się wlot powietrza do intercoolera i moc 120 KM, nieco później – 144 KM. Amatorzy mocniejszych wrażeń mogą szukać wersji 3.0 (w Polsce od 2008 r., na innych rynkach wcześniej). Klasyczne trzy wersje nadwoziowe, wykończenie – od winylu po skórzaną tapicerkę. Do wad należy niska masa holowanej przyczepy i prosty napęd. Plus za trwałość!
Dane techniczne:
- rozstaw osi 3085 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2315 mmK/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 1805 mmD/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1520 mm.ładowność 687-1255 kgmasa przyczepy hamowanej 1800-2500 kg
Silniki: wysokoprężne, turbodoładowane, R4 16V z wtryskiem common rail (oznaczenie D-4D): 2.5/102, 120 lub 144 KM (skrzynia 5 man.), 3.0/171 KM (skrzynia 5 man. lub 5 aut.)
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 15/65 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 130/390 |
Rozrząd kpl. (pasek) | 320 |
Sprzęgło kpl. | 1390 |
Reflektor/błotnik przedni | 210/600 |
*dane dla wersji 2.5 td/120 KM z 2007 r. |
Volkswagen Amarok
Model Amarok to pierwszy pikap zbudowany samodzielnie przez Volkswagena. Początkowo był produkowany tylko w Argentynie, od 2012 r. auta z podwójną kabiną powstają też w Hanowerze. Niemiecka firma zaskoczyła rozmiarami nadwozia – długość jest taka jak u konkurentów, ale szerokością góruje nad nimi o ok. 10 cm, co widać w kabinie i na skrzyni – tylko tu zmieści się europaleta pomiędzy nadkolami. W VW wybierać trzeba między wersjami tylnonapędowymi, ze stałym napędem (Torsen) ale bez reduktora lub ze sztywno dołączaną przednią osią i reduktorem.
Dane techniczne:
- rozstaw osi 3095 mm S/C 2-drzwiowe, skrzynia dł. 2205 mm D/C 4-drzwiowe skrzynia dł. 1555 mm.ładowność 621-1248 kgmasa przyczepy hamowanej 2800-3200 kg
Silniki: wysokoprężne, turbodoładowane, R4 16V z wtryskiem common rail: oznaczenie TDi – 2.0/122 lub 140 KM (skrzynia 6 man.), oznaczenie BiTDI 2.0/163 lub 180 KM (skrzynia 6 man. lub – tylko mocniejszy – 8 aut.)
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 18/55 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 170/800 |
Rozrząd kpl. (pasek) | 630 |
Sprzęgło kpl. | 960 |
Reflektor/błotnik przedni | 390/500 |
*dane dla wersji 2.0 td/163 KM z 2010 r. |
Czytaj więcej:
Isuzu D-Max
Ciekawa konstrukcja, szkoda że tak rzadko reprezentowana na rynku wtórnym. Szczególnie atrakcyjne wydają się egzemplarze po liftingu z 2006 r. (większe reflektory główne), które od 2009 r. były sprzedawane w oficjalnej sieci sprzedaży w Polsce. Pokrewną pod względem technicznym konstrukcją jest Chevrolet Colorado. Auto jest dostępne w pełnym wyborze wersji nadwoziowych (DC ma niezbyt długą skrzynię ładunkową). Auto trwałe, niestety dostęp do części nie jest rewelacyjny.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 60/50 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 100/270 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 1300 |
Sprzęgło kpl. | 1700 |
Reflektor/błotnik przedni | ASO: 1267/1472 |
*dane dla wersji 2.5 td/136 KM z 2009 r. |
- 2.5 td/101-136 KM, 3.0 td/130-163 KMman. 5/aut. 4, 2x4/4x4dł. skrzyni S/C (2275), K/C (1800), D/C (1383)
Land Rover Defender
Jeden z najbardziej nietypowych pikapów na rynku. Dwie osie sztywne, trzy rozstawy osi (90/110/130 cali), stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym ręcznie i reduktorem. To auto powstało do najcięższej pracy w terenie. Model 90 ze skrzynią jest bardzo ciasny, ale bez kłopotu wszędzie dojedzie. Odmiana 110 jest dostępna z kabiną zarówno pojedynczą (skrzynia zintegrowana z nadwoziem lub wydzielona – wersje HCPU), jak i załogową, „130” natomiast jest oferowane tylko jako pikap D/C.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 20/55 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 120/250 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 1100 |
Sprzęgło kpl. | 1020 |
Reflektor/błotnik przedni | 300/1200 |
*dane dla wersji 2.4 td z 2008 r. |
- 2.2 td/122 KM, 2.4 td/122 KM, 2.5 d i td/86-122 KMman. 5/man. 6, 4x4dł. skrzyni S/C (983-2010), D/C (1020-1668)
SsangYong Actyon Sports
Samochód zastąpił Musso Sports. W pierwszej wersji modelu większość klientów zniechęcał wyglądem przedniej części nadwozia. Przewidziano tylko nadwozie z podwójną kabiną oraz jeden silnik wysokoprężny (skrzynie ręczne lub automatyczne). Cechą charakterystyczną auta jest dość miękko zestrojone zawieszenie – na tylnej osi zamontowano sprężyny śrubowe, co jest niezbyt typowe dla pikapów. Przekłada się to również na niewielką ładowność. Niezbyt długa jest skrzynia ładunkowa.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 20/45 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 150/720 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | ASO: 3075 |
Sprzęgło kpl. | 650 |
Reflektor/błotnik przedni | ASO: 1292/1200 |
*dane dla wersji 2.0 td z 2008 r. |
- 2.0 td/141-155 KMman. 5/man. 6/aut. 6, 2x4/4x4 dł. skrzyni D/C (1290 – pomiar)
Subaru Baja
Pod względem zastosowanej techniki Baja to w gruncie rzeczy model Outback ze zmienioną tylną częścią nadwozia. Stosowano wyłącznie silniki benzynowe typu bokser (również mocne, doładowane) i nadwozie (samonośne) z dwoma rzędami siedzeń (4-miejscowe). Krótką skrzynię ładunkową można przedłużyć, składając ściankę między kabiną a częścią towarową. Samochód ma nietypowy charakter (niewielka ładowność, słaba dzielność terenowa) i mimo ciekawego wyglądu nie przyjął się na rynku.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 12/20 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 115/380 |
Rozrząd kpl. (pasek) | 750 |
Sprzęgło kpl. | 815 |
Reflektor/błotnik przedni | 350 (używany)/420 |
*dane dla wersji 2.5 z 2004 r. |
- 2.5/167 KM, 2.5 Turbo/210 KMman. 5/aut. 4, 4x4 dł. skrzyni D/C (1050)
Toyota Tundra
Pierwsza generacja pikapa full-size przeznaczonego na amerykański rynek nie miała zbyt wielkich rozmiarów i częściowo korzystała z techniki mniejszej Tacomy. Druga to już prawdziwy amerykański mastodont o długości dochodzącej do… 6,3 m! Trzy rozstawy osi. Wzorem amerykańskich konstrukcji wielkość skrzyni ładunkowej nie zależy bezpośrednio od długości kabiny – w pojedynczej występuje jako 6,5-stopowa lub 8-stopowa. Obie kabiny – CrewMax (tylko skrzynia 5,5 stopy) oraz Double Cab (skrzynia 8 stóp) – są 4-drzwiowe.
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 65 (ASO)/36 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 450 (ASO)/340 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 500 |
Sprzęgło kpl. | aut. |
Reflektor/błotnik przedni | 1500 (ASO)/600 (używany) |
*dane dla wersji 4.0 z 2009 r. |
- 4.0 V6/236 KM, 4.6 V8/310 KM, 4.7 V8/276 KM, 5.7 V8/381 KMaut. 5/aut. 6, 2x4/4x4 dł. skrzyni S/C (1980-2438), D/C (1676-2438)
ZX Auto Grand Tiger
Jedyny chiński pikap na naszym rynku. Ale jego historia jest bardziej złożona – auto powstaje w lubelskiej fabryce (a raczej miało powstawać, bo obecnie jego przyszłość jest niepewna), pod maską znajduje się silnik z koncernu Hyundai, w układzie napędu 4x4 (proste sztywne dołączanie przedniej osi) umieszczono skrzynię rozdzielczą Borg Warner. Pomimo zastosowania kluczowych podzespołów znanych producentów samochód nie przyjął się na rynku (bazową cenę określono na tym samym poziomie co Nissana NP300).
Dane techniczne:
Ceny części w zł | |
Filtr oleju/powietrza | 48/52 |
Klocki/tarcze ham. kpl. (przód) | 180/390 |
Rozrząd kpl. (łańcuch) | 950 |
Sprzęgło kpl. | 3000 |
Reflektor/błotnik przedni | 635/780 |
*dane dla wersji 2.5 td z 2011 r. |
- 2.5 td/170 KMman. 5, 4x4 dł. skrzyni D/C (1455)
Dostawczaki z napędem 4x4
Bez kłopotu można kupić prawdziwe auto dostawcze wyposażone w napęd na wszystkie koła, jest jednak warunek – nie można wybrzydzać, jeśli chodzi o markę i model, a tym bardziej konkretną wersję czy silnik. Bez większych problemów można znaleźć propozycje w różnym zakresie cenowym, zarówno takie, które pomogą tylko w pokonaniu szutrowej drogi, jak i terenowe monstra. Najłatwiej o konstrukcje niemieckie.
Crash testy
Niezależna organizacja Euro NCAP dopiero od niedawna, bo od 2008 r., bierze pod lupę również auta klasy pikap. Wyniki nie są zbyt optymistyczne – fatalnie wypadł pierwszy sprawdzian Navary, kiepsko – D-Maxa poprzedniej generacji (obecna zasługuje już na 4 gwiazdki). W dużej mierze to efekt przeciętnego wyposażenia odpowiadającego za bezpieczeństwo.
Wyniki dotychczas przebadanych pikapów w Euro NCAP:
Czytaj więcej: