Jednym z nich jest napęd na cztery koła. Firma ma już ponad stuletnie doświadczenie w budowie pojazdów z takim napędem.Wszystko zaczęło się od wyścigów. Pan E.W. Hart z Wielkiej Brytanii zamówił u Ferdynanda Porsche pojazd, w którym napędzane będą obie osie. Nie wykorzystano w nim żadnych przekładni i wałów, bo napęd od silnika przekazywany był bezpośrednio na piastę koła. Takie rozwiązanie pozwoliło na wyeliminowanie strat związanych z tarciem i uzyskanie sprawności na poziomie 85 procent. Ówczesna prasa uznała ten wynalazek za epokowy. Nie było w tym zbytniej przesady, skoro kilkadziesiąt lat później ten rodzaj napędu wykorzystała NASA w pojeździe księżycowym.Zaczęło się wprawdzie od wyścigów, ale opracowany przez Ferdynanda Porsche napęd wszystkich kół trafił także do pojazdów użytkowych. Pierwszym z nich był zbudowany w 1912 roku ciągnik z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 100 KM. Pojazd miał blokowany mechanizm różnicowy. W tym samym roku Ferdynand Porsche rozpoczął prace projektowe nad skonstruowaniem pojazdu Landwehr-Train, nazwanego tak od nazwiska pomysłodawcy Ottokara Landwehr z Pragenau. Ten bardzo ciekawy pomysł to miał być pociąg, który mógł jeździć zarówno po szynach, jak i po zwykłej drodze. Napęd stanowił silnik hybrydowy benzynowo-elektryczny. Do lokomotywy doczepiano wagon z prądnicą oraz wagony towarowe. Mogło ich być pięć podczas jazdy po drodze lub dziesięć przy transporcie na torowisku. Podróż po szynach umożliwiały metalowe tarcze nakładane na koła drogowe wykonane z pełnej gumy. Silnik benzynowy o mocy 100 KM sprzężony był z prądnicą, która przekazywała energię do silników elektrycznych umieszczonych we wszystkich wagonach. Od nich napęd przekazywany był na każdą drugą oś wagonu. Taki napęd pozwolił na uzyskanie niewielkiego nacisku na oś i umożliwił pokonywanie wzniesień o nachyleniu 9 stopni. Wówczas zarówno na drogach, jak i na szynach był to niespotykany wynik. Takie możliwości transportowe stały się szczególnie ważne, bo pociąg miał przewozić duże ciężary po nieutwardzonych drogach i prowizorycznych, polowych torach kolejowych. Pod koniec 1930 roku Ferdynand Porsche założył w Stuttgarcie własne biuro konstrukcyjne. Jednym z pierwszych projektów był mały samochód NSU, którego konstruktorem był Karl Rabe. W założeniach istniała również wersja z napędem na cztery koła. Wał napędowy poprowadzony został od usytuowanego z tyłu sil-nika do mechanizmu rozrzą-du przedniej osi. Podobne rozwiązanie stosowane jest w nowoczesnych modelach Porsche z napędem na cztery koła.Dołączany napęd na wszystkie koła miały również niektóre odmiany "garbusa" z 1940 roku oraz amfibia z 1941 roku. Porsche projektował także samochody dla Mercedesa. Model T 80 z 1937 roku posiadał napęd "tylko" na cztery tylne z sześciu kół. Silnik o mocy 3000 KM i współczynnik oporu powietrza Cx-0,18 miał pomóc w uzyskiwaniu nowych rekordów szybkości. Jednak wybuch wojny pokrzyżował te plany. Kolejne auta Porsche 4x4 to już konstrukcje powojenne. W roku 1947 powstał model Cisitalia z dołączanym napędem z przodu. Jego przeznaczeniem było bicie rekordu na odcinku jednego kilometra. W przypadku tego pojazdu napęd na cztery koła nie pomagał w pokonywaniu przeszkód terenowych, ale ograniczał poślizg przy przenoszeniu dużej mocy na drogę.Najbardziej znanym Porsche z napędem wszystkich kół jest model 911. Pierwszy raz samochód w wersji kabriolet został pokazany we wrześniu 1981 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Najpopularniejszy z tej serii model 911 Carrera 4 zaprezentowany został jesienią 1988 roku. Najnowsze rozwiązanie zastosowano w Porsche 911 Turbo, w którym wykorzystano elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (PSM).Zastosowanie napędu na cztery koła przyniosło sukcesy w sporcie. W roku 1984 "911" wygrała Rajd Paryż-Dakar. Przedstawiony w roku 1983 model 959 dwa lata później wygrał Rajd Faraonów w Egipcie, a w 1986 roku rajd z Paryża do Dakaru. Najnowsza konstrukcja Porsche wykorzystująca napęd czterech kół zadebiutuje w tym roku. Porsche Cayenne będzie typowym samochodem terenowym. Odpowiednie osiągi zapewni mu benzynowa jednostka napędowa o mocy 340 KM w wersji wolno ssącej, a z turbodoładowaniem osiągająca 450 KM oraz 240-konny silnik wysokoprężny Volkswagena.
Galeria zdjęć
100 lat napędu 4x4
100 lat napędu 4x4
100 lat napędu 4x4
100 lat napędu 4x4