Auto Świat Wiadomości Aktualności 130 nowych autobusów elektrycznych – największy kontrakt Solarisa w Europie

130 nowych autobusów elektrycznych – największy kontrakt Solarisa w Europie

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Władze Warszawy wspominają o awangardzie zmian, a Solaris o największym kontrakcie w Europie. W przyszłym roku na ulice stolicy Polski trafi aż 130 nowych przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18 electric. 

Solaris Urbino 18 Electric
Zobacz galerię (3)
Solaris / Solaris
Solaris Urbino 18 Electric
  • W ramach kontraktu o wartości 399 590 100 zł Warszawa pozyska 130 elektrycznych przegubowców Solaris Urbino 18 Electric
  • Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, deklaruje, że już niebawem autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z Traktu Królewskiego
  • Za ponad 8 mln zł powstanie sieć 20 pantografowych ładowarek ulicznych o mocy 400 kW

Solaris podkreśla, że tak dużego kontraktu na bezemisyjne autobusy w Europie jeszcze nie było. Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, szczyci się zaś jedną z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Na tym nie koniec.

Diesle znikną z reprezentacyjnej arterii

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, twierdzi zaś, że miasto jest w awangardzie zmian i deklaruje, że już niebawem autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z Traktu Królewskiego, czyli najbardziej reprezentacyjnej arterii Warszawy. Wszystko to przy okazji uroczystego podpisania umowy na dostawę nowych autobusów elektrycznych.

W ramach kontraktu o wartości 399 590 100 zł Warszawa pozyska 130 elektrycznych przegubowców Solaris Urbino 18 Electric (pomieszczą 120 osób). Do tego jeszcze za ponad 8 mln zł powstanie sieć 20 pantografowych ładowarek ulicznych o mocy 400 kW. Większość z nich trafi do pętli Wilanów, a pozostałe m.in. na Chomiczówkę, Szczęśliwice, Esperanto czy Młynów. Władze MZA deklarują, że pierwsze urządzenia będą gotowe już w połowie przyszłego roku, by elektrobusy mogły ładować baterie podczas postoju na pętli.

Nowe autobusy Solaris Urbino 18 zostaną wyposażone w baterie o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił 7 lat gwarancji. Baterie będą ładowane nie tylko poprzez pantograf. Autobusy wyposażone zostaną w dodatkowe gniazda ładowania (nad prawym przednim nadkolem i za tylnymi drzwiami) do połączenia z ładowarkami zajezdniowymi typu plug-in.

Nie tylko na prąd ale też na gaz

Zamówione autobusy będą wyposażone wedle standardu ZTM. To oznacza całkowicie zamkniętą kabinę kierowcy, klimatyzację, rozbudowany system informacji dla podróżnych. W przestrzeni pasażerskiej zamontowane będą także trzy podwójne gniazda USB, by doładować sprzęt mobilny.

Obecny zakup to już czwarta i największa dotąd inwestycja Warszawy w tabor elektryczny. Poprzednie (w 2014, 2016 i 2017 roku) dwukrotnie wygrał Solaris, a raz konsorcjum Ursus Bus z AMZ Kutno. Na tym jednak nie koniec inwestycji w autobusy zeroemisyjne czy niskoemisyjne. Latem zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 110 autobusów gazowych CNG. Modele o długości 12 i 18 m dostarcza MAN.

Obecnie po Warszawie jeździ ponad 215 ekologicznych autobusów - 31 z nich to wersje elektryczne, a 70 hybrydowe. W stolicy eksploatowanych jest także 115 pojazdów na gaz. Kolejne 54 gazowe autobusy wyjadą na ulice Warszawy tuż po wakacjach. Docelowo za dwa lata flota wzrośnie do niemal 400 pojazdów. 

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy: