• W ramach kontraktu o wartości 399 590 100 zł Warszawa pozyska 130 elektrycznych przegubowców Solaris Urbino 18 Electric
  • Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, deklaruje, że już niebawem autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z Traktu Królewskiego
  • Za ponad 8 mln zł powstanie sieć 20 pantografowych ładowarek ulicznych o mocy 400 kW

Solaris podkreśla, że tak dużego kontraktu na bezemisyjne autobusy w Europie jeszcze nie było. Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, szczyci się zaś jedną z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Na tym nie koniec.

Diesle znikną z reprezentacyjnej arterii

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, twierdzi zaś, że miasto jest w awangardzie zmian i deklaruje, że już niebawem autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z Traktu Królewskiego, czyli najbardziej reprezentacyjnej arterii Warszawy. Wszystko to przy okazji uroczystego podpisania umowy na dostawę nowych autobusów elektrycznych.

W ramach kontraktu o wartości 399 590 100 zł Warszawa pozyska 130 elektrycznych przegubowców Solaris Urbino 18 Electric (pomieszczą 120 osób). Do tego jeszcze za ponad 8 mln zł powstanie sieć 20 pantografowych ładowarek ulicznych o mocy 400 kW. Większość z nich trafi do pętli Wilanów, a pozostałe m.in. na Chomiczówkę, Szczęśliwice, Esperanto czy Młynów. Władze MZA deklarują, że pierwsze urządzenia będą gotowe już w połowie przyszłego roku, by elektrobusy mogły ładować baterie podczas postoju na pętli.

Nowe autobusy Solaris Urbino 18 zostaną wyposażone w baterie o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił 7 lat gwarancji. Baterie będą ładowane nie tylko poprzez pantograf. Autobusy wyposażone zostaną w dodatkowe gniazda ładowania (nad prawym przednim nadkolem i za tylnymi drzwiami) do połączenia z ładowarkami zajezdniowymi typu plug-in.

Nie tylko na prąd ale też na gaz

Zamówione autobusy będą wyposażone wedle standardu ZTM. To oznacza całkowicie zamkniętą kabinę kierowcy, klimatyzację, rozbudowany system informacji dla podróżnych. W przestrzeni pasażerskiej zamontowane będą także trzy podwójne gniazda USB, by doładować sprzęt mobilny.

Obecny zakup to już czwarta i największa dotąd inwestycja Warszawy w tabor elektryczny. Poprzednie (w 2014, 2016 i 2017 roku) dwukrotnie wygrał Solaris, a raz konsorcjum Ursus Bus z AMZ Kutno. Na tym jednak nie koniec inwestycji w autobusy zeroemisyjne czy niskoemisyjne. Latem zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 110 autobusów gazowych CNG. Modele o długości 12 i 18 m dostarcza MAN.

Obecnie po Warszawie jeździ ponad 215 ekologicznych autobusów - 31 z nich to wersje elektryczne, a 70 hybrydowe. W stolicy eksploatowanych jest także 115 pojazdów na gaz. Kolejne 54 gazowe autobusy wyjadą na ulice Warszawy tuż po wakacjach. Docelowo za dwa lata flota wzrośnie do niemal 400 pojazdów.