Nas jednak najbardziej interesują automobilowe dokonania francuskiej firmy. Tę część działalności firmy zawdzięczamy Armandowi Peugeotowi, który zainteresował się samochodami i w 1889 roku rozpoczął wytwarzanie aut wyposażonych w silnik parowy skonstruowany przez Leona Serpolleta. Ten trzykołowy pojazd nosił nazwę Serpollet-Peugeot. Już rok później powstał czterokołowy Peugeot typ 2, wyposażony w benzynowy silnik Daimlera. Co ciekawe, pierwotnie funkcjonowały dwie firmy produkujące samochody o nazwie Peugeot. Do ich połączenia doszło w 1910 roku. Dwa lata później powstał nowy zakład w Sochaux, który do dzisiaj jest centralą francuskiej firmy. To tutaj w 1913 roku rozpoczęto produkcję małego Peugeota Bebe, którego konstruktorem był Ettore Bugatti.
W roku 1929 podczas salonu w Paryżu Peugeot zaprezentował model 201. Był to pierwszy samochód, od którego rozpoczęła się nowa nomenklatura nazewnictwa aut Peugeota. Od tej pory każdy pojazd z lwem na masce oznaczany był trzema cyframi z zerem w środku. Tak było aż do 2005 roku kiedy zadebiutował Peugeot 1007.
Później pojawiły się jeszcze modele 3008, 4007 oraz 5008. Pierwszym autem, które w miejsce cyfrowego nazewnictwa otrzymało oznaczenie literowe, jest sportowy RCZ, który trafił na rynek w tym roku.Z okazji 200-lecia firmy Peugeot zorganizował w Sochaux dla dziennikarzy jazdy zabytkowymi modelami. Spośród kilkudziesięciu aut wybrałem do jazdy dwa. Pierwszy z nich to 304 sedan produkowany w latach 1969-1980. To, co zaskakuje, to łatwość prowadzenia auta. Sprzęgło działa lekko, biegi włącza się bez najmniejszego oporu, a dynamikę można uznać za więcej niż wystarczającą. Prawie nie czuć, że podróżuje się kilkudziesięcioletnim pojazdem.
Drugie auto to nowocześniejszy Peugeot 504 coupé z silnikiem V6 o mocy 144 KM (powstawał od 1974 do 1979 roku). Tu już mamy 5-biegową przekładnię, elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie układu kierowniczego oraz wtrysk paliwa. Auto prowadzi się bajecznie, a miękkie zawieszenie pozwala poczuć się komfortowo na każdej drodze. Frajdę daje też tylny napęd, który pozwala na drobne szaleństwa na zakrętach. Podróżując tymi modelami, trzeba się tylko przyzwyczaić do jednego nietypowego rozwiązania – dźwignia kierunkowskazów znajduje się z prawej strony kierownicy.
Każdy fan tej francuskiej marki, który chce obejrzeć zabytkowe pojazdy, powinien odwiedzić muzeum Peugeota w Sochaux (czynne codziennie w godzinach 10-18). Dorośli płacą za bilet 7 euro, dzieci w wieku 10-18 lat połowę ceny, a młodsze wchodzą za darmo. W przypadku 20-osobowej grupy bilety kosztują 5 euro i dodatkowo jedna wejściówka jest bezpłatna. Informacje: http://www.musee-peugeot.com.