Logo
WiadomościAktualności40 lat minęło...

40 lat minęło...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Szefem projektu był prezes Forda Lee Iacocca. Przyświecała mu idea stworzenia auta dla przeciętnego młodego Amerykanina.

40 lat minęło...
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
40 lat minęło...

Zauważył, że na początku lat 60. dorośnie grupa młodzieży z wyżu demograficznego po wojnie. Młodzi ludzie chcą eksponować swoją indywidualność, a pojazdy ich rodziców to wielkie krążowniki. W ofercie Forda nie było auta sportowego. Nowy model nie tylko miał zaspokoić te aspiracje, ale ceną i wyposażeniem zadowolić najbardziej wybrednych klientów. W 1962 r. powstał model studyjny - kabriolet bez zderzaków, z silnikiem 1.5/109KM. Nie zyskał on jednak aprobaty i prace prowadzono dalej. Wygrało nadwozie autorstwa Davida Asha. Było to coupé z wydłużonym przodem i krótkim tyłem, o zdecydowanie sportowej stylistyce. Chromowane zderzaki i dodatki pięknie komponowały się z całością. Prosta konstrukcja wykorzystywała wiele elementów mechanicznych z Forda Falcona. Dostępna była szeroka gama silników, od 6-cylindrowego rzędowego 2.8/101 KM do V8 4.7/271 KM. Mustang zadebiutował 17 kwietnia 1964 r. Plany produkcji 100 tys. sztuk rocznie szybko zweryfikowano - po2 latach sprzedano milionowego Stanga (określenie amerykańskie). Po siedmiu miesiącach do oferty wprowadzono nadwozie fastback z mocno pochyloną szybą tylną. Wersją wyścigową, dostępną także dla zwykłych kierowców, był Mustang Shelby powstały na bazie fastbacka. Najmocniejszy silnik osiągał 400 KM!!! Mustang I przechodził wiele modernizacji stylistycznych i technicznych, ale dopiero w 1974 r. firma zdecydowała się na wprowadzenie Mustanga II. Model ten na początku też cieszył się dużą popularnością, jednak okres, w jakim auto trafiło na rynek, nie był sprzyjający. Kryzys paliwowy spowodował, że zaczęto cenić małe, oszczędne silniki. Mustanga II początkowo oferowano z motorami 2.3/88 KM i 2.8/105 KM. Najmocniejszą jednostkę 5.0/134 KM wprowadzono w 1977 r. W tym okresie pojawił się także pakiet Cobra II. Ospoilerowana wersja występowała z wszytkimi silnikami. Mustang III debiutował w 1979 r. Nadwozie zerwało ze stylistyką poprzedników. Dostępny był 2-drzwiowy sedan i 3-drzwiowy hatchback. Model otrzymał zmodernizowane zawieszenie, a oprócz silników występujących w Mustangu II w 1980 r. w Cobrze pojawił się motor 2.3 turbo (132 KM). Z powodu awarii jednostkę wycofano, by w 1983 r. powrócić do niej (z wtryskiem paliwa i mocą 145 KM). Rok później motor ten w wersji SVO osiągał 175 KM. Po 1985 r. auto mocno modernizowano, zauważyć można zmiany w nadwoziu. Mustang zaczął mieć bardziej sportowe aspiracje. Silnik 5.0 z wielopunktowym wtryskiem paliwa rozwijał 210 KM. Na poczatku lat 90. jego moc wzrosła do 225 KM (w wersji Cobra do 235 KM). W 1994 r. Mustang doczekał się kolejnej generacji oferowanej jako 2-drzwiowe coupé oraz kabriolet. Do napędu przygotowano jednostki: 3.8/145 KM lub 5.0/215 KM. Wersja SVT Cobra miała 240-konny silnik. Wyróżniało ją dodatkowe ospoilerowanie, zmieniony kokpit i alufelgi. Co roku wprowadzano mocniejsze wersje - np. w 1996 r. w Cobrze znalazł się 305-konny motor, a w 2000 r. jednostka 5.4/385 KM z 6-biegową skrzynią. Pod koniec lat 90. postawiono na komfort. W aucie pojawiła się np. klimatyzacja. Mustang w 2003 r. oferowany był z dwoma silnikami. W modelu 2004 dostępna będzie wersja Mach1 z manualną lub automatyczną skrzynią i silnikiem 4.6/310 KM.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: