mniej niż w tym samym czasie roku ubiegłego, czyli ponad 11 proc. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej większy spadek sprzedaży (20,2 proc.) odnotowano jedynie w Danii. W Niemczech wynióśł on 9,3 proc., a w Portugalii 5,8 proc. W pozostałych krajach tego regionu nastąpił wzrost sprzedaży. Największy, blisko 45 proc., w Irlandii.Samochody z silnikami o pojemności do 2 litrów od połowy kwietnia obciążone są 6-proc. akcyzą. Dla większej pojemności wynosi ona aż 15 proc. Wzrosła tym samym podstawa naliczania podatku VAT. Najwięcej stracili na tym krajowi producenci aut. Importerzy zyskali na obniżce stawek celnych. Sprzedaż samochodów z krajowych fabryk i montowni spadła w tym okresie aż o 23,1 proc., czyli o ponad 44 tys. sztuk. Ten spadek wkrótce będzie jeszcze wyższy, gdyż Ford, Skoda, Volkswagen i Opel likwidują swoje montownie bądź ograniczają montaż. Daewoo sprzedało o ponad 18,5 tys. samochodów mniej niż przed rokiem, Fiat o blisko 7 tys., Opel o 4,4 tys., a Ford o niespełna 3 tys. aut mniej. - Od początku przestrzegaliśmy, że podwyżka podatku akcyzowego uderzy najbardziej w krajowych producentów samochodów - mówi Krystyna Danilczyk z Daewoo-FSO. Zbigniew Lazar z Opla twierdzi, że do spadku sprzedaży nowych samochodów przyczynił się nie tylko wyższy podatek akcyzowy, ale również wzrost cen benzyny i wyższe oprocentowanie kredytów. Przy tak drastycznym ogólnym spadku sprzedaży importerzy odnotowali jej wzrost o 15 307 samochodów, czyli 22,5 proc. w porównaniu z pięcioma miesiącami ubiegłego roku. Najwięcej zyskali Peugeot i Citroen oraz Renault. O 21,5 proc. wzrosła sprzedaż Daimler-Chrysler, a o 3,5 proc. BMW. Jak podaje firma Samar, badająca rynek samochodowy w Polsce, średnia cena nowego samochodu wyniosła w maju 43 194 zł i była około 1,5 tys. wyższa niż rok temu. Najdroższy samochód kupiono za 596 391 zł. Najtańszy zaś kosztował 13 500 zł i był to Maluch. Mimo tak atrakcyjnej ceny właśnie mały Fiat znalazł się na czele tych samochodów, które najbardziej straciły na popularności. W maju sprzedano go w liczbie zaledwie 370 sztuk. Liderem rynku pozostaje Cinquecento, chociaż w porównaniu z rokiem ubiegłym jego sprzedaż spadła o 6,5 proc. W górę pnie się natomiast Fiat Punto. W pierwszej dziesiątce samochodów cieszących się coraz większym popytem jest Nissan Primera, która znalazła 1160 nabywców. Szybko na liście najbardziej popularnych aut pojawiła się Skoda Fabia. Do końca maja nabyło ją 739 klientów.
Akcyzą w auta
Od początku roku do końca maja na nasze drogi wyjechało 230 633 nowych samochodów. Jest to o blisko 30 tys.