Obecnie producent oferuje zupełnie odmienione auto, które ma tworzyć nowy segment rynku.Volvo XC jest samochodem bardzo szwedzkim, w takim stopniu szwedzkim, w jakim koncepcja SUV jest amerykańska. Połączono w nim to, co najlepsze w autach typu kombi i SUV.Przede wszystkim Volvo XC ma mocniejszy, agresywny wygląd. Podkreślają to ciemne plastikowe zderzaki, nadkola i listwy ochronne po bokach i z tyłu oraz 20-centymetrowy prześwit poprzeczny o 5,5 cm wyższy niż w standardowym V70. Cross Country ma również szerszy o 60 mm niż standardowe kombi rozstaw kół.Wnętrze - limuzyny. I to bogato wyposażonej. Klient, do którego adresowane jest auto, prowadzi aktywny tryb życia. Jeśli ma ochotę wyruszyć z biura w wielkim mieście w teren, musi tam bez problemu dojechać w komfortowych warunkach. Zapewnia mu to napęd na cztery koła, mocny silnik, trwałe zawieszenie i wygodna w obsłudze skrzynia biegów. Z jednej strony jest to auto nudne poprzez łatwość prowadzenia na drodze i w terenie. Jeździłem nim w różnych warunkach - po błocie, po stromych wzniesieniach, wyboistych drogach. Auto z 2,4-litrowym silnikiem, z niskim turbodoładowaniem, o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm już przy 1800 obr./min i adaptacyjną pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów z układem geotronic (w wyposażeniu jest też wersja standardowa i skrzynia manualna) prowadzi się pewnie i łatwo nawet w ekstremalnych warunkach. Układ napędu na wszystkie koła ze sprzęgłem wiskotycznym, który zastosowano w nowym modelu Volvo XC, jest zasadniczo ten sam jak w samochodach poprzedniej generacji. Uzupełniony jest jednak układ o system TRACS, który wykorzystuje hamulce do zapobiegania poślizgowi kół.Wiele innowacji wprowadzono po to, by zwiększyć funkcjonalność wnętrza. Po raz pierwszy zastosowano dzielone na trzy części siedzenie tylne w proporcji 40/20/40. Można więc siedzenie złożyć tak, jak standardowe siedzenie dwudzielne, lub złożyć część środkową, uzyskując miejsce do przewozu długich przedmiotów lub umieścić specjalnie przystosowaną do tego celu skrzynkę chłodniczą i ciągle mieć miejsce dla czterech osób. Następna możliwość to wyjęcie poduszki i oparcia i włożenie w to miejsce worka na drobne rzeczy jak zabawki, płyty CD, o pojemności około 30 litrów.Inna koncepcja to wyjęcie oparcia środkowego siedzenia i odwrócenie go w drugą stronę. Zwiększa się też poziom bezpieczeństwa w Cross Country. Zastosowano w nim wszystkie rozwiązania z Volvo V70, uznawanego za jeden z najbezpieczniejszych samochodów tego typu. Mamy więc w standardzie układ ochrony kręgosłupa szyjnego WHIPS - amortyzujący górną część tułowia i głowę w łagodny i zrównoważony sposób w sytuacjach, gdy samochód zostaje uderzony od tyłu, oraz układ ochrony przed skutkami uderzeń bocznych SIPS - ograniczający zagrożenie urazami ciała przy uderzeniach w bok samochodu. SIPS obejmuje odpowiednią konstrukcję nadwozia, boczne poduszki powietrzne i nadmuchiwaną kurtynkę.Dwustopniowa poduszka powietrzna z czujnikiem, który mierzy siłę zderzenia i uruchamia napinacze pasów bezpieczeństwa przednich foteli i odpowiednio decyduje o tym, czy poduszka ma być napełniona całkowicie, w 70 procentach swej pojemności, czy w ogóle nie zostanie napełniona.Auto wejdzie do sprzedaży jesienią. Dla polskiego klienta będzie to auto drogie. Józef Szewczyk
Galeria zdjęć
Auto dwóch światów
Auto dwóch światów
Auto dwóch światów