Logo
WiadomościAktualnościAuto dwóch światów

Auto dwóch światów

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Prace nad modelem Cross Country podjęto w 1993 r. W cztery lata później na bazie V70 pierwsze egzemplarze trafiły na rynek, odnosząc z miejsca duży sukces.

Auto dwóch światów
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Auto dwóch światów

Obecnie producent oferuje zupełnie odmienione auto, które ma tworzyć nowy segment rynku.Volvo XC jest samochodem bardzo szwedzkim, w takim stopniu szwedzkim, w jakim koncepcja SUV jest amerykańska. Połączono w nim to, co najlepsze w autach typu kombi i SUV.Przede wszystkim Volvo XC ma mocniejszy, agresywny wygląd. Podkreślają to ciemne plastikowe zderzaki, nadkola i listwy ochronne po bokach i z tyłu oraz 20-centymetrowy prześwit poprzeczny o 5,5 cm wyższy niż w standardowym V70. Cross Country ma również szerszy o 60 mm niż standardowe kombi rozstaw kół.Wnętrze - limuzyny. I to bogato wyposażonej. Klient, do którego adresowane jest auto, prowadzi aktywny tryb życia. Jeśli ma ochotę wyruszyć z biura w wielkim mieście w teren, musi tam bez problemu dojechać w komfortowych warunkach. Zapewnia mu to napęd na cztery koła, mocny silnik, trwałe zawieszenie i wygodna w obsłudze skrzynia biegów. Z jednej strony jest to auto nudne poprzez łatwość prowadzenia na drodze i w terenie. Jeździłem nim w różnych warunkach - po błocie, po stromych wzniesieniach, wyboistych drogach. Auto z 2,4-litrowym silnikiem, z niskim turbodoładowaniem, o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 285 Nm już przy 1800 obr./min i adaptacyjną pięciostopniową automatyczną skrzynią biegów z układem geotronic (w wyposażeniu jest też wersja standardowa i skrzynia manualna) prowadzi się pewnie i łatwo nawet w ekstremalnych warunkach. Układ napędu na wszystkie koła ze sprzęgłem wiskotycznym, który zastosowano w nowym modelu Volvo XC, jest zasadniczo ten sam jak w samochodach poprzedniej generacji. Uzupełniony jest jednak układ o system TRACS, który wykorzystuje hamulce do zapobiegania poślizgowi kół.Wiele innowacji wprowadzono po to, by zwiększyć funkcjonalność wnętrza. Po raz pierwszy zastosowano dzielone na trzy części siedzenie tylne w proporcji 40/20/40. Można więc siedzenie złożyć tak, jak standardowe siedzenie dwudzielne, lub złożyć część środkową, uzyskując miejsce do przewozu długich przedmiotów lub umieścić specjalnie przystosowaną do tego celu skrzynkę chłodniczą i ciągle mieć miejsce dla czterech osób. Następna możliwość to wyjęcie poduszki i oparcia i włożenie w to miejsce worka na drobne rzeczy jak zabawki, płyty CD, o pojemności około 30 litrów.Inna koncepcja to wyjęcie oparcia środkowego siedzenia i odwrócenie go w drugą stronę. Zwiększa się też poziom bezpieczeństwa w Cross Country. Zastosowano w nim wszystkie rozwiązania z Volvo V70, uznawanego za jeden z najbezpieczniejszych samochodów tego typu. Mamy więc w standardzie układ ochrony kręgosłupa szyjnego WHIPS - amortyzujący górną część tułowia i głowę w łagodny i zrównoważony sposób w sytuacjach, gdy samochód zostaje uderzony od tyłu, oraz układ ochrony przed skutkami uderzeń bocznych SIPS - ograniczający zagrożenie urazami ciała przy uderzeniach w bok samochodu. SIPS obejmuje odpowiednią konstrukcję nadwozia, boczne poduszki powietrzne i nadmuchiwaną kurtynkę.Dwustopniowa poduszka powietrzna z czujnikiem, który mierzy siłę zderzenia i uruchamia napinacze pasów bezpieczeństwa przednich foteli i odpowiednio decyduje o tym, czy poduszka ma być napełniona całkowicie, w 70 procentach swej pojemności, czy w ogóle nie zostanie napełniona.Auto wejdzie do sprzedaży jesienią. Dla polskiego klienta będzie to auto drogie. Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: