Drogowcy rozważali kilka opcji stworzenia trasy A4, w końcu jednak zdecydowano się na poprowadzenie nowej drogi w śladzie starej, co znaczy, że trasa A4 przejdzie remont generalny. Chodzi dokładnie o ok. 80-kilometrowy odcinek Legnica Południe — Wrocław Wschód. O tej autostradzie już pisaliśmy, wspominając, że widać po niej upływ czasu, co sprawia, że nie jest bezpieczna.

Autostrada A4 Wrocław — Legnica: dwa pasy zamienią się w trzy

Obecną dwujezdniową autostradę z dwoma pasami ruchu i bez pasa awaryjnego zastąpi nowa z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Prace prowadzone będą przy utrzymaniu ruchu dwoma pasami w obu kierunkach. Przebudowane zostaną także węzły i powstaną nowe obiekty inżynierskie nad autostradą. Powstaną też MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych).

Autostrada A4 Legnica — Wrocław Foto: GDDKiA
Autostrada A4 Legnica — Wrocław

Równolegle do istniejącej A4 powstanie też nowa jezdnia, na którą zostanie przełożony ruch. To umożliwi rozbiórkę starej nawierzchni i budowę nowej drugiej jezdni. Miejscami, gdzie lokalne uwarunkowania nie pozwalają na dobudowę nowej jezdni, będzie prowadzona rozbudowa symetryczna w śladzie istniejących jezdni.

Dla tego wariantu rozbudowy GDDKiA planuje w I kwartale 2024 r. złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji.

Autostrada A4 Foto: Michał Soroko / GDDKiA
Autostrada A4

Autostrada A4: do poszerzenia 460 km trasy

Łącząca zachodnią i wschodnią granicę Polski trasa jest częścią międzynarodowej drogi E40, leżącej w III transeuropejskim korytarzu transportowym. Przebiega on od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu. W Jędrzychowicach k. Zgorzelca łączy się z niemiecką autostradą z kierunku Drezna, a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość A4 wynosi ok. 672 km i przebiega przez pięć województw.

Drogowcy zaplanowali poszerzenie autostrady na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem.

Opracowywana jest już dokumentacja przygotowawcza dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa będzie opracowana dokumentacja.