Logo

Bez ograniczeń

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przyjęcie przez rząd rozporządzenia opracowanego w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma na celu dostosowanie polskiego prawa do norm obowiązujących w Unii Europejskiej. Według jego autorów skorzystają przede wszystkim konsumenci, którzy w jednym punkcie sprzedaży będą mogli kupować auta różnych marek i części zamienne.

Nowe przepisy mają doprowadzić do zwiększenia konkurencji i spadku cen samochodów. Znaczne korzyści powinny również przynieść autoryzowanym dilerom, prowadząc do wzrostu zainteresowania urozmaiconą ofertą. Wzmocni się także ich niezależność handlowa.Producenci nie będą mogli zakazać dilerom zaopatrywania się w części oryginalne lub porównywalnej jakości, hamować ich prokonkurencyjnych zapędów, jak również przez rok lub dwa lata wypowiedzieć umowy dilerowi, który skorzysta z nowego prawa. Rozwiązania zawarte w rozporządzeniu mają także przyczynić się do rozwoju nowych technik sprzedaży, takich jak transakcje realizowane przez internet, a nawet w supermarketach.Nowe przepisy mają umożliwić niezależnym serwisom skuteczną konkurencję ze stacjami autoryzowanymi. Obecnie każdy autoryzowany diler ma obowiązek prowadzić serwis sprzedawanych przez siebie samochodów. Zgodnie z rozporządzeniem, będzie mógł on zrezygnować z prowadzenia ASO, zlecając to innemu warsztatowi, np. sieci szybkiej obsługi pojazdów. Podobnie możliwa będzie rezygnacja ze sprzedaży aut i prowadzenie tylko stacji serwisowo-naprawczej.Producenci zostaną zobowiązani do udostępniania niezależnym serwisom informacji technicznych i usług szkoleniowych, części, narzędzi oraz urządzeń diagnostycznych. Unormowania umożliwiające podmiotom zagranicznym wykup polskich punktów dilerskich uzyskają moc prawną 1 października 2005 roku.Trudno na razie ocenić, jak nowe przepisy wpłyną na rynek motoryzacyjny. Na przykład rezygnacja z napraw przez dilerów jest mało prawdopodobna, ponieważ większość ich zysków generuje właśnie obsługa posprzedażna. Zastanawia też, czy nie dojdzie do spadku jakości usług i spychania odpowiedzialności np. za niesprawne auto. Do problemów tych będziemy w AŚ wracać.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: