Najnowszą innowacją w bezpieczeństwie jest poduszka powietrzna dla rowerzysty. Zaprojektowane przez dwóch szwedzkich studentów, urządzenie noszone na szyi nadmuchuje się w ułamku sekundy, jeśli dojdzie do wypadku. Ale to dopiero początek...

Poduszki hamowania

Mercedes-Benz stworzył poduszki hamowania, uważając standardowe poduszki bezpieczeństwa za niewystarczające do zminimalizowania odnoszonych w wypadkach obrażeń. Poduszki hamowania umieszczone są pod samochodem. W przypadku gdy komputer auta uzna, że może dojść do kolizji, nadmucha poduszki, aby móc spowolnić samochód szybciej niż zrobi to kierowca, naciskając na pedał hamulca.

Technologia samochodowa

Dzięki internetowi i rozwojowi nowych technologii otworzyły się szerokie możliwości, także w przypadku bezpieczeństwa. Specjalnie umieszczone radary, mogą informować kierowców o infrastrukturze drogowej, np. mostach, sygnalizacji świetlnej, znakach drogowych, a także o aktualnych wydarzeniach i zagrożeniach, np. wypadkach, przeszkodach i innych zmieniających się warunkach drogowych z dużym wyprzedzeniem.

Nadmuchiwane pasy

Pomysł został wprowadzony w sprzedawanym w północnej Ameryce Fordzie Explorerze, ale producent zapowiada, że w przyszłości wejdzie do wszystkich samochodów marki. W razie wypadku, pasy zostają nadmuchane, dając pasażerom znacznie większą ochronę niż tradycyjne, cienkie pasy bezpieczeństwa. Nowe rozwiązanie rozdziela ponadto siły uderzenia na pięciokrotnie większą powierzchnię ciała niż standardowe pasy.

Fotelik dla dzieci

Czyżby był to najbezpieczniejszy fotelik dla dzieci, jaki można kupić? Według projektantów tak właśnie jest. Jego zaletą jest bez wątpienia to, że zamykana powłoka, która uruchamia się w 50 milisekund, chroni dziecko nawet przed ogniem. Dołączony do fotelika GPS powiadamia służby o wypadku i pomaga w jego dokładnym zlokalizowaniu.

Sterowniki jazdy

Jednym ze sposobów na zminimalizowanie wypadków jest usunięcie najsłabszego ogniwa, czyli kierowcy. Samochody, które do jazdy nie będą potrzebowały kierowców, mogą już wkrótce pojawić się na naszych drogach. W 2010 roku auta tego typu testowało Audi.

Inteligentne samochody

Nowoczesne samochody już teraz odwalają kawał świetnej roboty, myśląc za kierowców, ale w ciągu dekady auta staną się jeszcze bardziej inteligentne. Weźmy na przykład koncept Nissan Pivo. Samochód skanuje naszą twarz i sprawdza, czy nie ma na niej oznak zmęczenia czy też senności. Jeśli zauważy coś niepokojącego, zaproponuje przystanek na kawę, lokalizując najbliższą kawiarnie lub restaurację.

Kamery samochodowe

Wielu producentów już dawno dostrzegło zalety instalowania w samochodach kamer. Głównie jednak służyły one do monitorowania świata zewnętrznego. Pojawił się jednak pomysł, by kamery monitorowały wnętrze auta, a ściślej, zachowanie kierowcy. Kamera powiadamia kierowcę, jeśli ten zasypia, zjeżdża niebezpiecznie z drogi, a nawet gromadzi informacje, by przedstawić cotygodniowy raport na temat tego, co trzeba poprawić, by bezpieczniej jeździć.

Poduszki bezpieczeństwa dla pieszych

Nie zadowalając się jedynie poduszkami powietrznymi chroniącymi kierowców i pasażerów, Volvo postanowiło zadebiutować z poduszkami umieszczonymi na zewnątrz pojazdu. Czujniki umieszczone na zderzaku wykrywają, czy samochód uderzy w pieszego i w razie zagrożenia, uruchamiają poduszkę powietrzną, mającą zminimalizować obrażenia przechodnia.

Bezpieczne wyjście z pojazdu

Dzięki technologii radarowej, samochód monitoruje ruch wokół pojazdu. Czemu ma to służyć? Bezpiecznemu wysiadaniu z samochodu. Jeśli radar wykryje zbliżający się samochód czy też rowerzystę i oceni sytuację jako niebezpieczną, ostrzeże pasażerów, a nawet czasowo zablokuje drzwi.

Światła ostrzegawcze

Aby ułatwić, a przy tym sprawić, by jazda nocą była bezpieczniejsza, stworzono specjalne światła ostrzegawcze. Wiązka LED włącza się automatycznie do oświetlenia potencjalnych zagrożeń na drodze. Co więcej obejmuje ona obszar, do którego nie odciera światło reflektorów.

Indywidualne klucze

Rozdzielając każdemu z członków rodziny jego indywidualny klucz, rodzice mogą zdecydować, w jakim stopniu chcą wpływać na jazdę swoich dzieci. Oprócz regulacji głośności systemu audio, klucze mogą regulować maksymalną prędkość, wydawać specjalne ostrzeżenia i unieruchomić samochód, jeśli kierowca nie jest zapięty pasami.

Rozmawiające samochody

Rozwój technologii sprawił, że jadące blisko siebie samochody mogą wymieniać między sobą informacje. Wypadek na drodze, korek, zamknięcie trasy? To wszystko mogą przekazywać sobie samochody i nie będzie już do tego potrzebne CB radia.

Większe i lepsze wyświetlacze

Wyświetlacze w samochodach przeszły długą drogę. Najnowocześniejsze z sukcesem zastosowało BMW. Informacje wyświetlają się na przedniej szybie. W przyszłości z takiego rozwiązanie będzie mógł korzystać zarówno kierowca, jak i pasażer, a wyświetlane informacje będą dotyczyły najróżniejszych kwestii, także potencjalnych zagrożeń na drodze.

Detektor pieszych

W naszych coraz bardziej zatłoczonych miastach, wypadki z udziałem pieszych nie należą do rzadkości. Aż 17% wszystkich wypadków drogowych Europie, stanowią te z udziałem przechodniów. Oprócz poduszek dla pieszych, nowoczesnym rozwiązaniem są również detektory wykrywające przechodniów. W razie niebezpieczeństwa zatrzymują one samochód, zapobiegając wypadkowi.

Czarne skrzynki

Wyposażanie samochodów w czarne skrzynki, identyczne jakie posiadają samoloty, zapewniłoby producentom aut niewiarygodne źródło informacji o przyczynach wypadku i pozwoliłoby na tworzenie nowych rozwiązań, poprawiających bezpieczeństwo. Amerykańska agencja ds. bezpieczeństwa już rozważa obecnie wymóg zamieszczania czarnych skrzyni we wszystkich samochodach, a zaraz za nią może pójść Unia Europejska.

Pociąg drogowy

Kiedy kierowców dopada zmęczenie podczas długich tras, prawdopodobieństwo wypadku wzrasta kilkukrotnie. Rozwiązaniem może być jazda w tzw. pociągu drogowym. W takim pociągu tylko jeden pojazd jest liderem i tylko on musi być wyposażony w kierowcę. Kierowcy w pozostałych samochodach mogą uciąć sobie drzemkę i odpocząć od jazdy, a w każdej chwil z takiego pociągu mogą się wyłączyć.

Rama do drzwi

Mercedes-Benz wpadł na pomysł umieszczania wewnątrz samochodu nadmuchiwanych ram do drzwi, które mają zabezpieczyć kierowcę i pasażerów przed bocznymi uderzeniami.

Nocny wizjer

Obecnie rozwiązanie to dostępne jest tylko w wybranych modelach samochodów luksusowych, ale w przyszłości ma być również elementem wyposażenia samochodów seryjnej produkcji. Wizjer działa na zasadzie kamery termowizyjnej, system rejestruje i określa źródło ciepła np. ludzi, zwierząt, które są poza zakresem świateł reflektorów, ostrzegając tym samym kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem.

Automatyczne hamulce

Rozwiązania mające na celu zminimalizowanie skutków wypadków są oczywiście dobre, ale jeszcze lepsze są pomysły, które mają pomóc zapobiegać ich powstawaniu. Takim rozwiązaniem mają być automatyczne hamulce. Komputer samochodu, wykrywając niebezpieczeństwo, może bez udziału kierowcy zatrzymać samochód. System taki dostępny jest już w najnowszych modelach samochodów, wkrótce być może wyposażone będą w niego wszystkie auta.

Czujniki

Volvo twierdzi, że samochody poruszające się w dużym zagęszczeniu, czy to z dużą, czy małą prędkością, za każdym razem mogą uniknąć kolizji i wcale nie będą do tego potrzebni kierowcy. Pomogą liczne czujniki, które pozwolą na automatyczną reakcję samochodu.