Logo
WiadomościAktualnościBezpieczny drapieżnik

Bezpieczny drapieżnik

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Układ nosi artystycznie brzmiącą nazwę ARTS (Adaptive Restrain Technology System). Za pomocą czujników ultradźwiękowych analizuje i aktualizuje pozycję kierowcy i pasażera.

Obecność i ciężar pasażera oraz odległość kierowcy od koła kierownicy mają znaczenie dla właściwego efektu ochronnego poduszek powietrznych. Jeśli np. pasażer pochyla się i jego głowa znajduje się blisko deski rozdzielczej, zadziałanie airbagu może być dla niego niebezpieczne. Podobnie jeśli kierowca siedzi zbyt blisko kierownicy, pełne otwarcie poduszki powietrznej może spowodować obrażenia ciała. Ważne dla działania systemu są informacje o tym, czy użytkownik ma zapięty pas. Wreszcie istotne są także dane o energii zderzenia. Jeśli jest ona nieduża, często wystarczy samo działanie pasów bezpieczeństwa z napinaczami.Obecność i pozycja pasażera identyfikowane są przez cztery czujniki, zlokalizowane w przednim i środkowym słupku oraz konsoli umieszczonej na suficie. Jeśli pasażer znajdzie się za blisko pulpitu, airbag zostaje zdezaktywowany, co sygnalizuje świecenie kontrolki. Poduszka uaktywnia się natychmiast po tym, jak pasażer opuści tzw. strefę dezaktywacji - odsunie się od tablicy rozdzielczej. W pierwszej kolejności monitorowana jest pozycja głowy i klatki piersiowej, a nie np. dłoni i ramion. To znaczy, że wyciągnięcie ręki w kierunku schowka raczej nie spowoduje odłączenia poduszki.Czujnik umieszczony jest także w fotelu pasażera - informuje o jego obecności i ciężarze, co z kolei ma decydujące znaczenie dla zadziałania i stopnia otwarcia airbagu. Następne czujniki znajdują się w prowadnicach fotela kierowcy i uchwytach mocujących pasy, informując o ich zapięciu. Kolejne - z przodu i po bokach samochodu - zbierają dane na temat zderzenia.Airbagi czołowe mają dwustopniowe działanie; w zależności od pozycji podróżnych i energii zderzenia otwierają się częściowo lub całkowicie, co zapewnić ma optymalne bezpieczeństwo. Boczne poduszki powietrzne umieszczone w oparciu foteli chronią zarówno głowę, jak i klatkę piersiową. Informacje przekazywane są do procesora centralnego, który zarządza działaniem napinaczy pasów i poduszek powietrznych. Uwzględnia ponad pół miliona różnych sytuacji: pozycji podróżnych, użycia pasów i rodzaju kolizji. Czas reakcji systemu wynosi 10 milisekund i jest 25 razy krótszy niż mrugnięcie okiem. Wraz z wprowadzeniem ARTS Jaguar zastosował wzmocnienie przodu nadwozia, nie tylko dla zwiększenia ochrony w przypadku kolizji, ale i po to, by znaleźć właściwe miejsce dla czujników zderzenia, tak by zostało ono zlokalizowane możliwie jak najszybciej. ARTS jest nowatorskim rozwiązaniem, wskazującym kierunek rozwoju w dziedzinie bezpieczeństwa biernego.Ewa Czechowska

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: