Ponad 177 km długości będzie miała droga ekspresowa S19 w woj. podlaskim. Budowa trasy, uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego, podzielona została na 15 odcinków realizacyjnych. Jak na razie tylko część z nich jest na etapie prac budowlanych. Możliwe, że wkrótce dołączy do nich również fragment pomiędzy Sokółką a Czarną Białostocką.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Przetarg na budowę fragmentu drogi S19 — zwyciężyła najniższa cena

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakończyła już ocenę ofert w przetargu na projekt i budowę fragmentu S19 Sokółka — Czarna Białostocka o długości 24,1 km. Postępowanie przetargowe ogłoszono 30 czerwca br. i o możliwość wykonania zadania walczyło 12 firm. Wszystkie zapowiedziały udzielenie maksymalnego okresu gwarancji (10 lat) oraz zagospodarowanie 100 proc. destruktu. Z tego względu, jak wyjaśnia GDDKiA, o zwycięstwie decydowała cena.

Mapa z lokalizacją odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka — Czarna Białostocka Foto: GDDKiA
Mapa z lokalizacją odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka — Czarna Białostocka

Najtańszą ofertę złożyła chińska firma Stecol Corporation, która za wykonanie całości prac oczekuje 828,8 mln zł. Ten wykonawca wybudował już w Polsce fragment drogi ekspresowej S14 pomiędzy węzłami Aleksandrów Łódzki — Emilia, teraz buduje fragment autostrady A2 Groszki — Siedlce Zachód, a w czerwcu br. podpisał umowę na realizację fragmentu drogi S12 Dorohucza — Chełm w woj. lubelskim. Od podpisania umowy na budowę S19 Chińczyków dzielą jednak jeszcze dwie kwestie. Pierwszą jest brak skutecznych odwołań od decyzji GDDKiA, drugą kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Cztery węzły drogowe i 22 obiekty mostowe

Jeśli umowa zostanie podpisana, Chińczycy będą mieli do wybudowania dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z nich. Wiadomo także, że nawierzchnia trasy ma wytrzymać nośność 11,5 t/oś, a o wyborze rodzaju nawierzchni — asfalt czy cement — zdecyduje wykonawca.

Na całym 24-kilometrowym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, przy czym dziewięć z nich będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt, a dwa przebiegną nad liniami kolejowymi, także kolei wąskotorowej. Nowy odcinek stanie się przedłużeniem budowanej drogi S19 z Kuźnicy do Sokółki. Oprócz obiektów inżynierskich projekt przewiduje także budowę czterech węzłów drogowych: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.