Logo

Czysty sport

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sportowe Clio zostało opracowane i wykonane przy współpracy firmy TWR (Tom Walkinshaw Racing), która zapewni również montaż krótkich serii w oparciu o części dostarczone przez Renault. Dwuosobowe auto ma spektakularny sportowy wygląd.

Czysty sport
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Czysty sport

Tylne koła napędza umieszczony centralnie silnik 3.0 V6 24V o mocy 239 KM, pozwalający rozwinąć prędkość maksymalną 235 km/h. Przyspieszanie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 6,4 s! Tym samym Clio Sport V6 dołącza do ekskluzywnego grona sportowych samochodów typu coupé, kabriolet czy roadster, takich jak Audi TT, BMW Z3, Mercedes SLK czy Honda S2000. Sprzedaż tych modeli w Europie w 1999 roku osiągnęła 18 732 sztuk, a w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2000 r. przekroczyła 24,3 tys. Taką dynamikę można wyjaśnić dążeniem wielu kierowców do tego, by jeździć "inaczej", poszukiwaniem za kierownicą samochodu przyjemności i mocnych wrażeń.Designerzy Renault nadali samochodowi unikalny styl, wyrażający jego filozofię: wesoły i mocny, ale także "cywilizowany" i starannie dopracowany. Rasowe Clio Renault Sport V6 wykazuje również sportowy temperament i sugeruje dynamiczny styl jazdy. Szersze (+171 mm) i niższe (-52 mm) od "seryjnego" sportowe Clio - wyposażone w 17-calowe koła przesunięte w naroża samochodu - jest jak zespolone z drogą.O ile nadwozie, przednia maska, dach i tylna klapa pochodzą z Clio Renault Sport 2.0 16V, to zderzaki oraz przednie i tylne błotniki są odmienne, a boki nadwozia otrzymują pokrycie z materiałów kompozytowych.Szeroki spoiler przedni w połączeniu z dyskretnym spoilerem na tylnej klapie przyczyniają się do zwiększenia przyczepności samochodu. Ażurowa struktura przedniego zderzaka ułatwia dopływ powietrza do chłodnicy, a poszerzone tylne błotniki przypominają pontonowe nadwozie z F1 z umieszczonymi wewnątrz wlotami powietrza, które zapewniają wentylację komory silnika.W sportowym stylu zaprojektowano także korek wlewu paliwa, dwie okrągłe końcówki układu wydechowego ze stali nierdzewnej umieszczone pośrodku, kratkę o strukturze plastra miodu wokół tłumika, światła przeciwmgielne oraz wloty powietrza w przednim zderzaku.Clio Sport V6 zwraca także uwagę atrakcyjnym wykończeniem wnętrza, podobnie jak wersja Sport 2.0 16V, dzięki połączeniu skóry siedzeń i okładzin z alcantarą utrzymaną w niebieskiej kolorystyce.Samochód przeznaczony dla dwóch osób posiada malutki bagażnik - zaledwie 67 l. W kieszeniach i wnękach można jeszcze upchnąć 45 l. Ale to już wszystko. Lepiej więc bagaże przed podróżą wysłać innym środkiem lokomocji. Bogaty wystrój wnętrza łączy się z wysokiej klasy seryjnym wyposażeniem podnoszącym komfort. Obejmuje ono klimatyzację z antyodblaskową przednią szybą, elektrycznie sterowane, przyciemniane szyby, centralny zamek z pilotem, wspomaganie układu kierowniczego, zestaw audio Radiosat 6000 mono CD ze zmieniaczem na 6 płyt. Jako dodatkowe akcesorium oferowany jest pokrowiec chroniący nadwozie, specjalnie zaprojektowany dla Clio Renault Sport V6.Auto posiada unikalną jak na kompaktowy samochód sportowy konstrukcję z zainstalowanym poprzecznie przed tylną osią silnikiem V6, współpracującym z nową mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Rozwiązanie to zapewniło kompaktową budowę, korzystny rozkład masy i wyższe osiągi dynamiczne. Zupełnie inne niż w zwykłym Clio umiejscowienie zespołu napędowego wymagało całkowitej modyfikacji podwozia. Zamonotowano m.in. nowe podłużnice, belki poprzeczne i wzmocnienia w celu zwiększenia sztywności konstrukcji nadwozia i przygotowania nowych zamocowań - zarówno dla zespołu napędowego, jak i elementów zawieszenia. Wzmocnienie nadwozia ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa. Symulacje komputerowe potwierdziły wysoką wytrzymałość struktury auta. Pozostałe wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo są takie, jak w Clio Sport 2.0.W zawieszeniu przednich kół zastosowano układ McPherson z dodanym stabilizatorem poprzecznym z Clio Trophy. Z tyłu zainstalowano oś wielowahaczową. Układ hamulcowy wykorzystuje cztery wentylowane tarcze: o średnicy 330 mm z przodu i 300 mm z tyłu. ABS o czterech czujnikach pochodzi z pojazdów wyścigowych. Rozstaw osi uległ zwiększeniu o 38 mm, rozstaw kół poszerzeniu o 110 mm z przodu i 138 mm z tyłu, dzięki czemu znalazły się one w narożach samochodu, gwarantując właściwie wyważenie i bardzo dobre zachowanie dynamiczne. Regulacja amortyzatorów i elastyczność zawieszenia ma gwarantować komfort i osiągi dynamiczne godne samochodu na dalekie trasy. Obręcze kół OZ "Superturismo" o średnicy 17 cali ze stopu metali lekkich wyposażone są w opony Michelin Pilot Sport 205/50 z przodu i 235/45 z tyłu. W Polsce Clio Renault Sport V6 jest do kupienia za jedyne 180 tys. zł.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: