Powodem były wysokie ceny na stacjach. Czy jednak jedynym?Podatki od paliw są w naszym kraju jednymi z najwyższych na świecie. Z danych Polskiej Izby Paliw Płynnych wynika, że w 2000 r. stanowiły one 58 proc. ceny litra benzyny Eurosuper 95 i 54,5 proc. ceny litra oleju napędowego. Pod koniec 2001 r. 63,8 proc. ceny benzyny oraz 59,4 proc. ceny oleju napędowego.W 1999 roku, w okresie największego popytu na nowe samochody, sprzedano 11 422 tys. ton paliw. Rok poźniej o 2,4 proc. mniej, choć aut na drogach przybyło o 936 862 szt. Według wstępnych szacunków w 2001 r. benzyn sprzedano jeszcze mniej, a samochodów znów przybyło. Powód jest prosty - benzyna jest droga, a polscy kierowcy są coraz bardziej oszczędni. Stąd coraz większą popularnością cieszą się samochody z silnikami Diesla oraz napędem LPG. Według danych firmy SAMAR do października 2001 r. sprzedano u nas 30 278 aut osobowych z dieslowskimi jednostkami, zaś w analogicznym okresie 2000 r. 27 279 sztuk. Oznacza to wzrost o blisko 11 proc. W tym samym okresie sprzedaż aut osobowych z silnikami benzynowymi spadła o ponad 35 proc. Równocześnie zwiększa się liczba aut z napędem LPG. W 2000 r. jeździło ich w Polsce blisko 600 tys. W efekcie popyt na olej napędowy i gaz rośnie, a na benzynę spada. Już w 2000 r. popyt na olej napędowy wzrósł o 1,4 proc., a na gaz o 39 proc.Równocześnie, jak wskazują badania Głównego Urzędu Statystycznego, coraz mniej jeździmy. W latach sześćdziesiątych przeciętny użytkownik samochodu przejeżdżał rocznie ponad 16 tys. kilometrów, w chwili obecnej dystans ten zmniejszył się do około 12,3 tys. km. Eksperci prognozują dalszy spadek - w roku 2020 będzie to około 11,3 tys. km.Poza tym istotny jest wpływ rozwoju technicznego. Inżynierowie dwoją się i troją, by stworzyć doskonalszy, oszczędniejszy silnik, zmniejszyć masę pojazdu poprzez zastosowanie lżejszych materiałów. A wszystko po to, aby samochody spalały coraz mniej. Obecnie pojazdy spalają średnio ok. 7,7 litra paliwa na 100 kilometrów. Za 20 lat standardem spalania może być przedział 3,7-4,3 l/100km.
Czyżby krach paliwowy?
W roku 2000 sprzedaż benzyn w Polsce spadła o 2,4 proc., mimo że aut na drogach przybyło.