Takie dane podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.

W Europie Zachodniej sprzedano ogółem 13.788.256 nowych aut osobowych, o 7,1 proc. mniej niż przed rokiem. Natomiast w tym samym okresie w Polsce sprzedaż nowych aut wzrosła o 9,3 proc. do 290.303 egzemplarzy.

Gorzej natomiast wygląda europejskie porównanie sprzedaży w listopadzie tego roku do listopada 2007 r. Tutaj spadek sprzedaży wyniósł 25,8 proc. do 932.537 sztuk. Nie dotyczy to jednak Polski. U nas w listopadzie sprzedaż wzrosła o 10,7 proc. do 27.104 aut. Lepszy wynik ma tylko Finlandia, gdzie wzrost ten wyniósł aż 71,8 proc. do 6.447 aut. Tylko te dwa kraje Europy odnotowały w tym okresie wzrost sprzedaży, we wszystkich innych miał miejsce spadek.

Od początku roku najwięcej nowych aut kupili Niemcy - 2.864.059, o 1,5 proc. mniej niż przed rokiem. Drugim rynkiem europejskim była Wielka Brytania - 2.023.104 sprzedane auta, o 10,7 proc. mniej. Trzecie miejsce w tym rankingu przypadło Włochom - 2.018.587 pojazdów, spadek o 13,4 proc.

W ciągu 11 miesięcy tego roku największą dynamikę sprzedaży odnotowała Słowacja - wzrost o 17 proc. do 63.647 samochodów, Bułgaria - wzrost o 10,8 proc. do 41.526 pojazdów i Finlandia - wzrost o 9,4 proc. do 135.168 aut.

Największy spadek miał miejsce w Islandii - o 40,5 proc. do 8.987 pojazdów, Łotwie - o 39,7 proc. do 18.229 sztuk i Hiszpanii - o 26 proc. do 1.088.720 egzemplarzy.

Kryzys dotknął w zasadzie wszystkich producentów na rynku europejskim, jednak kilka marek ogłosiło wzrost sprzedaży licząc rok do roku, jak np. Jaguar o 15,1 proc. do 35.537 aut, Nissan o 10,1 proc. do 319.810 pojazdów, Dacia o 8,6 proc. do 171.073 samochodów czy Mazda - wzrost o 3,6 proc. do 223.493 aut.

Największy europejski producent aut Grupa Volkswagen odnotowała 4,3-proc. spadek sprzedaży do 2.813.939 pojazdów, chociaż jej marka Audi miała 0,2-proc. wzrost do 616.018 aut.