Logo
WiadomościAktualnościDrapieżnik gotowy do skoku

Drapieżnik gotowy do skoku

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Jaguar, należący do fordowskiej Premier Automotive Group (PAG), jest na najlepszej drodze, żeby stać się groźnym konkurentem dla preferowanych nie tylko u nas luksusowych marek typu Mercedes i BMW. Jeśli plan się powiedzie, producent z Coventry do roku 2004 r.

Drapieżnik gotowy do skoku
Zobacz galerię (1)
Auto Świat
Drapieżnik gotowy do skoku

nie tylko co najmniej podwoi swoją sprzedaż, ale i zaprezentuje kilka nowych modeli i wersji. W szczegółach "rozkład jazdy" wygląda następująco. W 2001 roku wystartuje model nazywany roboczo X400, najmniejszy w programie, konkurent Mercedesa klasy C. W 2002 r. XJ8 zastąpi nowa limuzyna, skonstruowana na aluminiowej ramie przestrzennej (space frame). W 2003 r. na rynek wejdzie stylowy roadster F-type oraz coupé na bazie S-type i X400 kombi. W 2004 r. XK8 zmieniony zostanie przez nowy sportowy samochód z aluminiowym nadwoziem.Najważniejszym elementem ofensywy produktów Jaguara jest bez wątpienia X400, który wytwarzany ma być w imponującej liczbie 100 tys. egzemplarzy rocznie. Początek sprzedaży czterodrzwiowej limuzyny, która konkurować ma z Mercedesem klasy C i BWM serii 3, planowany jest na kwiecień 2001 roku. Na lato 2002 r. przewidziano debiut sportowej wersji R. Istotne elementy pakietu R to mocniejsze hamulce, szersze opony, duże 17-calowe koła, lakierowana w kolorze nadwozia osłona chłodnicy i wzmocniony do ok. 325 KM 3,2-litrowy V6 z kompresorem. W połowie 2003 r. byłby gotowy do sprzedaży X400 Shooting Break. Pod tą angielską nazwą kryje się eleganckie kombi z zaokrąglonym tyłem i sportowo-luksusowym wnętrzem.Bezimienna na razie limuzyna X400 oferowana będzie od początku sprzedaży w dwóch wersjach silnikowych V6: z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 200 KM oraz 3,0-litrowym, 240-konnym. Pod koniec 2003 r. wprowadzona zostanie trochę mniej kosztowna wersja podstawowa, do której przygotowywany jest 2,2-litrowy V6 o mocy 175 KM. Za sprawę nie podlegającą dalszym dyskusjom uchodzi także wprowadzenie wersji napędzanej silnikiem Diesla, opracowywanym wspólnie z Peugeotem. 2,7-litrowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail osiąga moc ok. 170 KM i rok później dostępny ma być także w S-type. Konstrukcja płyty podłogowej i osi X400 jest w zasadzie taka sama jak w przypadku następcy Mondeo, jednak Jaguar - jako jedyny w swojej klasie - będzie miał seryjnie napędzane cztery koła. Bardzo dobre właściwości trakcyjne i relatywnie niska masa zapewnić mają ponadprzeciętne osiągi. Przyspieszanie od startu do stu zająć ma, w zależności od silnika i przekładni, od 7,5 do 9,5 s.Na przełom 2002 i 2003 r. przewidywane jest wprowadzenie coupé na bazie limuzyny S-type z niezależnie zaprojektowanym nadwoziem. Główne cechy stylistyki wyróżniające ten wariant to spłaszczony dach, szyby bez ram, brak środkowego słupka. Także w tym przypadku możliwa jest wersja R, której 363-konny 4,0-litrowy V8 napędza aktualnie XJR i XKR.Wielkie zamiary ma Jaguar wobec następcy modelu XJ8, który zaprezentowany zostanie podczas salonu genewskiego wiosną 2002 r. Samochód o nazwie roboczej X350 waży o prawie 200 kg mniej niż aktualna limuzyna z silnikiem V8. Rama przestrzenna, blachy nadwozia i zawieszenie wykonane zostaną z aluminium. Z konstrukcji na ramie przestrzennej skorzysta oczywiście także limuzyna o przedłużonym rozstawie osi oraz ekskluzywna wersja Daimler, która w wyglądzie przodu i tyłu wyraźnie różnić ma się od Jaguara.Nabywca luksusowego drapieżnika otrzyma do wyboru trzy wersje silnikowe V8, w stosunku do aktualnej jednostki napędowej zmodyfikowane pod kątem optymalizacji krzywej przebiegu momentu obrotowego. 3,5-litrowy osiągnie moc 250 KM, 4,2-litrowy - 300 KM, ten sam silnik z kompresorem - 400 KM. Dodatkowo w programie znajdzie się jako bazowy XJ model napędzany V6. Ponadto wspólnie z Volvo, Lincolnem i uniwersytetem w Akwizgranie opracowywana jest nowa generacja dużych diesli - ośmio- i dwunastocylindrowych, które mogłyby znaleźć zastosowanie w dużej limuzynie Jaguara. Techniczną atrakcją będzie zawieszenie pneumatyczne ze zintegrowaną regulacją wysokości, układem stabilizacji wychyleń nadwozia i przechyłów bocznych.Drugim aluminiowym autem z Coventry będzie następca XK8/XKR (projekt X150). Tym modelem Jaguar zamierza konkurować z następnym Mercedesem SL i nowym sportowym BMW na bazie serii 5. Druga generacja XK będzie samochodem 2+2-osobowym, który najważniejsze podzespoły techniczne przejmie z limuzyny. Coupé zaprezentuje się jako prawdziwe Grand Tourisme, składany dach kabrioletu otrzyma sztywną pokrywę. W dalszej przyszłości Jaguar zamierza także S-type produkować z aluminium.Purystyczny roadster F-type, prezentowany w tym roku w wersji studyjnej, wejść ma na rynek pod koniec 2003 r. Nie bazuje on na nowej płycie podłogowej X400, lecz skróconej S-type'a, która w podobnej postaci zastosowana zostanie w nowym Fordzie Thunderbirdzie. Bez pomocy z Detroit śliczne autko sportowe zapewne nie wypłynęłoby na szerokie wody...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: