nie tylko co najmniej podwoi swoją sprzedaż, ale i zaprezentuje kilka nowych modeli i wersji. W szczegółach "rozkład jazdy" wygląda następująco. W 2001 roku wystartuje model nazywany roboczo X400, najmniejszy w programie, konkurent Mercedesa klasy C. W 2002 r. XJ8 zastąpi nowa limuzyna, skonstruowana na aluminiowej ramie przestrzennej (space frame). W 2003 r. na rynek wejdzie stylowy roadster F-type oraz coupé na bazie S-type i X400 kombi. W 2004 r. XK8 zmieniony zostanie przez nowy sportowy samochód z aluminiowym nadwoziem.Najważniejszym elementem ofensywy produktów Jaguara jest bez wątpienia X400, który wytwarzany ma być w imponującej liczbie 100 tys. egzemplarzy rocznie. Początek sprzedaży czterodrzwiowej limuzyny, która konkurować ma z Mercedesem klasy C i BWM serii 3, planowany jest na kwiecień 2001 roku. Na lato 2002 r. przewidziano debiut sportowej wersji R. Istotne elementy pakietu R to mocniejsze hamulce, szersze opony, duże 17-calowe koła, lakierowana w kolorze nadwozia osłona chłodnicy i wzmocniony do ok. 325 KM 3,2-litrowy V6 z kompresorem. W połowie 2003 r. byłby gotowy do sprzedaży X400 Shooting Break. Pod tą angielską nazwą kryje się eleganckie kombi z zaokrąglonym tyłem i sportowo-luksusowym wnętrzem.Bezimienna na razie limuzyna X400 oferowana będzie od początku sprzedaży w dwóch wersjach silnikowych V6: z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 200 KM oraz 3,0-litrowym, 240-konnym. Pod koniec 2003 r. wprowadzona zostanie trochę mniej kosztowna wersja podstawowa, do której przygotowywany jest 2,2-litrowy V6 o mocy 175 KM. Za sprawę nie podlegającą dalszym dyskusjom uchodzi także wprowadzenie wersji napędzanej silnikiem Diesla, opracowywanym wspólnie z Peugeotem. 2,7-litrowy V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail osiąga moc ok. 170 KM i rok później dostępny ma być także w S-type. Konstrukcja płyty podłogowej i osi X400 jest w zasadzie taka sama jak w przypadku następcy Mondeo, jednak Jaguar - jako jedyny w swojej klasie - będzie miał seryjnie napędzane cztery koła. Bardzo dobre właściwości trakcyjne i relatywnie niska masa zapewnić mają ponadprzeciętne osiągi. Przyspieszanie od startu do stu zająć ma, w zależności od silnika i przekładni, od 7,5 do 9,5 s.Na przełom 2002 i 2003 r. przewidywane jest wprowadzenie coupé na bazie limuzyny S-type z niezależnie zaprojektowanym nadwoziem. Główne cechy stylistyki wyróżniające ten wariant to spłaszczony dach, szyby bez ram, brak środkowego słupka. Także w tym przypadku możliwa jest wersja R, której 363-konny 4,0-litrowy V8 napędza aktualnie XJR i XKR.Wielkie zamiary ma Jaguar wobec następcy modelu XJ8, który zaprezentowany zostanie podczas salonu genewskiego wiosną 2002 r. Samochód o nazwie roboczej X350 waży o prawie 200 kg mniej niż aktualna limuzyna z silnikiem V8. Rama przestrzenna, blachy nadwozia i zawieszenie wykonane zostaną z aluminium. Z konstrukcji na ramie przestrzennej skorzysta oczywiście także limuzyna o przedłużonym rozstawie osi oraz ekskluzywna wersja Daimler, która w wyglądzie przodu i tyłu wyraźnie różnić ma się od Jaguara.Nabywca luksusowego drapieżnika otrzyma do wyboru trzy wersje silnikowe V8, w stosunku do aktualnej jednostki napędowej zmodyfikowane pod kątem optymalizacji krzywej przebiegu momentu obrotowego. 3,5-litrowy osiągnie moc 250 KM, 4,2-litrowy - 300 KM, ten sam silnik z kompresorem - 400 KM. Dodatkowo w programie znajdzie się jako bazowy XJ model napędzany V6. Ponadto wspólnie z Volvo, Lincolnem i uniwersytetem w Akwizgranie opracowywana jest nowa generacja dużych diesli - ośmio- i dwunastocylindrowych, które mogłyby znaleźć zastosowanie w dużej limuzynie Jaguara. Techniczną atrakcją będzie zawieszenie pneumatyczne ze zintegrowaną regulacją wysokości, układem stabilizacji wychyleń nadwozia i przechyłów bocznych.Drugim aluminiowym autem z Coventry będzie następca XK8/XKR (projekt X150). Tym modelem Jaguar zamierza konkurować z następnym Mercedesem SL i nowym sportowym BMW na bazie serii 5. Druga generacja XK będzie samochodem 2+2-osobowym, który najważniejsze podzespoły techniczne przejmie z limuzyny. Coupé zaprezentuje się jako prawdziwe Grand Tourisme, składany dach kabrioletu otrzyma sztywną pokrywę. W dalszej przyszłości Jaguar zamierza także S-type produkować z aluminium.Purystyczny roadster F-type, prezentowany w tym roku w wersji studyjnej, wejść ma na rynek pod koniec 2003 r. Nie bazuje on na nowej płycie podłogowej X400, lecz skróconej S-type'a, która w podobnej postaci zastosowana zostanie w nowym Fordzie Thunderbirdzie. Bez pomocy z Detroit śliczne autko sportowe zapewne nie wypłynęłoby na szerokie wody...
Galeria zdjęć
Drapieżnik gotowy do skoku