- Przetarg na budowę odcinka drogi S19 między Lutczą a Domaradzem wygrała turecka firma. Wartość umowy podpisanej z GDDKiA opiewa na 1,5 mld zł
- Inwestycja obejmuje dwujezdniowy odcinek drogi S19 o długości około 6,4 km z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi w każdym kierunku. Będzie też tunel
- Realizacja ma się odbyć dwuetapowo, aby umożliwić wcześniejsze otwarcie innego fragmentu trasy, czyli odcinka Domaradz – Krosno
GDDKiA przechodzi do realizacji wchodzącego w skład szlaku Via Carpatia odcinka drogi S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. Przetarg na wybudowanie tego fragmentu wygrała turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Za zaprojektowanie i zrealizowanie odcinka szlaku biegnącego przez Podkarpacie zainkasuje prawie 1,5 mld zł. Wiemy, kiedy kierowcy pojadą po świeżo wylanym asfalcie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVia Carpatia zyska kolejne kilometry i nowy tunel
Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej o długości około 6,4 km, z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi w każdym kierunku. W ramach projektu powstanie m.in. węzeł drogowy Domaradz na skrzyżowaniu S19 z DW886 oraz tymczasowy łącznik z DK19 w miejscowości Lutcza.
Projekt przewiduje również budowę obiektów inżynierskich, w tym dwunawowego tunelu o długości niemal kilometra biegnącego pod górą Hyb. Na trasie powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście dla zwierząt oraz szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.
Via Carpatia: kiedy powstanie odcinek S19 Lutcza – Domaradz?
Inwestycja będzie realizowana dwuetapowo, aby kierowcy nie musieli czekać na ukończenie całego zadania. GDDKiA przekazała, że węzeł Domaradz wraz z blisko kilometrowym odcinkiem S19 zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy. Pozostała część, w skład której wchodzi tunel, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Taki manewr pozwoli na wcześniejsze otwarcie innego budowanego fragmentu trasy, czyli odcinka Domaradz – Krosno. Do tych terminów trzeba jednak dodać jeszcze przerwy zimowe (1 grudnia – 31 marca).
Odcinek Lutcza – Domaradz przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, co sprawia, że zrealizowanie tej inwestycji nie będzie łatwym zadaniem. Karpaty Zewnętrzne (nazywane też fliszowymi) zbudowane są głównie ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Dodatkowo teren jest tutaj wyjątkowo pofalowany i zdarzają się na nim osuwiska.
Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała łącznie ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Ostatni odcinek na Podkarpaciu (Jawornik – Lutcza) z 3-kilometrowym tunelem jest na etapie przetargu.