• Przetarg na budowę odcinka drogi S19 między Lutczą a Domaradzem wygrała turecka firma. Wartość umowy podpisanej z GDDKiA opiewa na 1,5 mld zł
  • Inwestycja obejmuje dwujezdniowy odcinek drogi S19 o długości około 6,4 km z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi w każdym kierunku. Będzie też tunel
  • Realizacja ma się odbyć dwuetapowo, aby umożliwić wcześniejsze otwarcie innego fragmentu trasy, czyli odcinka Domaradz – Krosno

GDDKiA przechodzi do realizacji wchodzącego w skład szlaku Via Carpatia odcinka drogi S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. Przetarg na wybudowanie tego fragmentu wygrała turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Za zaprojektowanie i zrealizowanie odcinka szlaku biegnącego przez Podkarpacie zainkasuje prawie 1,5 mld zł. Wiemy, kiedy kierowcy pojadą po świeżo wylanym asfalcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Via Carpatia zyska kolejne kilometry i nowy tunel

Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej o długości około 6,4 km, z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi w każdym kierunku. W ramach projektu powstanie m.in. węzeł drogowy Domaradz na skrzyżowaniu S19 z DW886 oraz tymczasowy łącznik z DK19 w miejscowości Lutcza.

Projekt przewiduje również budowę obiektów inżynierskich, w tym dwunawowego tunelu o długości niemal kilometra biegnącego pod górą Hyb. Na trasie powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście dla zwierząt oraz szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.

Via Carpatia: odcinek S19 Lutcza - Domaradz Foto: GDDKiA
Via Carpatia: odcinek S19 Lutcza - Domaradz

Via Carpatia: kiedy powstanie odcinek S19 Lutcza – Domaradz?

Inwestycja będzie realizowana dwuetapowo, aby kierowcy nie musieli czekać na ukończenie całego zadania. GDDKiA przekazała, że węzeł Domaradz wraz z blisko kilometrowym odcinkiem S19 zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy. Pozostała część, w skład której wchodzi tunel, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Taki manewr pozwoli na wcześniejsze otwarcie innego budowanego fragmentu trasy, czyli odcinka Domaradz – Krosno. Do tych terminów trzeba jednak dodać jeszcze przerwy zimowe (1 grudnia – 31 marca).

Odcinek Lutcza – Domaradz przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, co sprawia, że zrealizowanie tej inwestycji nie będzie łatwym zadaniem. Karpaty Zewnętrzne (nazywane też fliszowymi) zbudowane są głównie ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Dodatkowo teren jest tutaj wyjątkowo pofalowany i zdarzają się na nim osuwiska.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik Foto: GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik

Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała łącznie ok. 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Ostatni odcinek na Podkarpaciu (Jawornik – Lutcza) z 3-kilometrowym tunelem jest na etapie przetargu.