Logo
WiadomościAktualnościDroga w nieznane

Droga w nieznane

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Marcus Grönholm wygrał superoes Efes Pilsen i został pierwszym liderem Rajdu Turcji. Potem jednak dla obrońcy tytułu mistrzowskiego przyszły gorsze chwile.

Droga w nieznane
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Droga w nieznane

Na trzecim odcinku specjalnym w Peugeocie 206 WRC Fina doszło do awarii wspomagania. Grönholm przez to uzyskiwał znacznie słabsze czasy na kolejnych próbach. Mechanikom w parku serwisowym nie udało się naprawić wspomagania. Dodatkowo doszły kłopoty z hydrauliką. Marcus dostał także 1,40 minuty za spóźnienie się na jeden z punktów kontroli czasu. W rezultacie po sześciu odcinkach pierwszego dnia rajdu zajmował dopiero 18 miejsce ze stratą blisko jedenastu minut do prowadzącego Harriego Rovanpery.Po próbach numer dwa i trzy w Rajdzie Turcji prowadził Petter Solberg. Kierowca Subaru wycofał się jednak na kolejnej próbie z powodu awarii zawieszenia. Liderem został wówczas fiński kierowca Harri Rovanperä.Kłopoty techniczne przydarzyły się także innym zawodnikom. W Fordzie Markko Märtina zablokowała się skrzynia biegów, a w Hyundaiu bardzo dobrze spisującego się Armina Schwarza zaczął wyciekać olej.Niestety, Niemca już na początku następnego etapu wyeliminował defekt zawieszenia.Drugi dzień rajdu przyniósł kolejne zaskakujące rozstrzygnięcia. Na 24-kilometrowym odcinku Myrra pech dotknął dwóch kierowcow z Finlandii. W Peugeocie Harriego Rovanpery doszło do kolejnej w tej imprezie awarii zawieszenia. Fin stracił prowadzenie i mimo ambitnej walki w końcu musiał się wycofać. Tommi Mäkinen także miał kłopoty z tym samym elementem pojazdu, jednak stracił znacznie mniej niż jego rodak i spadł z trzeciego na dalsze miejsce.Liderem rajdu został jak zawsze niezawodny Carlos Sainz. Za Hiszpanem na mecie drugiego etapu znalazł się Richard Burns i świetnie spisujący się Fran?ois Duval, który jechał z nowym pilotem Stephanem Prevotem. Młody kierowca belgijski skutecznie odpierał ataki bardziej doświadczonego Colina McRae.Ostatnia pętla Rajdu Turcji, na którą składały się tylko trzy odcinki specjalne, nie przyniosła już poważniejszych zmian w klasyfikacji. Mimo tego nikt nie mógł być pewny swej pozycji. Wyjątkowo wyboista trasa wyeliminowała wcześniej z walki wielu faworytów.Carlos Sainz trzeciego dnia nieco stracił ze swej przewagi, ale dowiózł swe 25. zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach świata do mety. Tym wynikiem wyrównał rekord Colina McRae. "Bardzo się cieszę z tego zwycięstwa. Przed startem nie byłem pewny, czy uda nam się nawiązać walkę o najwyższe pozycje. Okazało się, że nasz samochód był znakomicie przygotowany. Mogliśmy jechać bardzo szybko i bez żadnych problemów technicznych" - mówił Hiszpan.Zaskakująco dobrze spisał się Gilles Panizzi. Francuz uważany za wybitnego specjalistę od nawierzchni asfaltowych znakomicie wypadł na tureckich szutrach. W klasyfikacji generalnej był piąty. Ostatnią punktowaną pozycję wywalczył Tommi Mäkinen, któryborykał się z poważnymi kłopotami technicznymi i niewiele brakowało, aby odpadł z rywalizacji. Na kolejnym miejscu sklasyfikowano Marcusa Grönholma. Obrońcy tytułu mistrzowskiego nie udało się wejść do punktowanej ósemki, zdobył jednak jedno oczko dla Peugeota w klasyfikacji producentów.W klasyfikacji mistrzostw Junior (Super 1600) najlepszy okazał się Kosti Katajamaki na Volkwagenie Polo. Fin wyraźnie wyprzedził Hiszpana Salvadora Canellasa (Suzuki Ignis) i Brytyjczyka Guya Wilkesa (Ford Puma). W tej konkurencji do mety dotarło tylko siedem załóg. Wszyscy więc zdobyli punkty. W kategorii Super 1600 najszybszy był Simon Jean-Joseph, jeżdżący Renault Clio. Francuz jednak nie startuje w mistrzostwach Junior, ponieważ nie mieści się już w limicie wieku.Rajd Turcji, który zastąpił w kalendarzu Rajd Safari, okazał się równie trudną imprezą. Z 58 załóg do mety dotarło tylko 27. I jeszcze jedna informacja z rajdowych mistrzostw świata: komisja techniczna FIA uznała, że koło zamachowe z Mitsubishi Janusza Kuliga nie odpowiada regulaminowi. Nasz kierowca stracił więc zwycięstwo w klasyfikacji mistrzostw grupy N w Rajdzie Szwecji.Klasyfikacja mistrzostw świata. Kierowcy: 1. Richard Burns 18, 2. Colin McRae 17, 3. Carlos Sainz 16, 4. Markko Märtin 13, 5. Sebastien Loeb 12, 6. Marcus Grönholm 10, 7. Tommi Mäkinen 9, 8. Fran?ois Duval 8, 9. Gilles Panizzi 4, 10. Petter Solberg i Cedric Robert po 3.Producenci: 1. CitroĎn 39, 2. Peugeot 31, 3. Ford 25, 4. Subaru 13, 5. Skoda 6, 6. Hyundai 3.Mistrzostwa Super 1600: 1. Brice Tirabassi i Kosti Katajamaki po 10, 3. Marco Ligato i Salvador Canellas po 8, 5. Alessandro Broccoli i Guy Wilks po 6.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: