Potencjał oszczędzania paliwa jest znaczący, otóż w niektórych przypadkach, w zależności od natężenia ruchu drogowego oraz sposobu jazdy, Można ograniczyć zużycie paliwa nawet o 20 proc. Średnio oszczędność waha się między 5 a 8 proc. System najlepiej sprawdza się w warunkach miejskich, gdzie konieczne jest częste zatrzymywanie się w korkach, bądź na światłach. Jeśli samochód zaczyna poruszać się (np. zaczyna się staczać) silnik zaczyna pracować, uruchamiając jednocześnie system wspomagania układu kierowniczego i hamulcowego. W innych przypadkach silnik nie rozpocznie pracy, dopóki pedał sprzęgła nie będzie całkowicie wciśnięty. Jeśli poziom mocy akumulatora jest niski, bądź próba startu silnika była nieudana, ECO-Start automatycznie wyłącza się. Dodatkowo, systemy bezpieczeństwa sprawdzają czy pokrywa silnika jest zamknięta, aby nikt nie został zaskoczony, gdy silnik nagle rozpocznie pracę.Kierowca może również własnoręcznie wyłączyć system poprzez naciśnięcie przycisku kontrolnego. Aby uniknąć startów przy zbyt zimnym lub przegrzanym silniku, system działa tylko w temperaturze pomiędzy 40°C a 100°C. Komfort jazdy kierowcy jest również brany pod uwagę: kiedy temperatura na zewnątrz osiąga poziom poniżej zera, silnik nie wyłącza się.ECO-Start jest już dostępny we wszystkich modelach Sprinter napędzanych silnikami Diesla i manualną skrzynią biegów. W Polsce ten system zapewniający ekonomiczność i dbałość o środowisko wymaga dopłaty wynoszącej 672 zł.