sprzedawał się raczej kiepsko, również podążający tym samym tropem 525iX pozostał mało popularną propozycją dla amatorów. Także aktualne wersje serii 3 oznaczone literą "x" nie do końca spełniają oczekiwania. Jeden ze specjalistów od marketingu BMW wierzy, że zna przyczynę: "po tym jak przez lata wmawialiśmy sprzedawcom, że dobry kierowca nie potrzebuje auta z napędem na cztery koła, nic dziwnego, że dystrybucja przebiega z trudnościami."A może być całkiem inaczej, czego dowodem jest X5. Produkowany za oceanem uterenowiony model BMW (por. informacja po lewej) wszedł na rynek przebojem i odnosił sukcesy od pierwszego dnia.Dużym powodzeniem cieszy się zwłaszcza wersja z silnikiem 3.0 i nowym sześciocylindrowym dieslem. Ponieważ produkcja nie nadąża z realizacją zamówień, wejście na rynek supermocnego X5 4.6 HP odłożono na czas nieokreślony. Ofiarą opóźnień padła przedłużona wersja znana pod nazwą roboczą E55.Sukces X5 zachęcił strategów BMW do rozważenia możliwości rozszerzenia palety modeli X. W grę wchodzą następujące trzy warianty: pięciodrzwiowy X3 (2003 r.), trochę większa i przestronniejsza nowa generacja X5 (2005 r.) i luksusowy X7 na bazie X5 o przedłużonym rozstawie osi, zmienionej karoserii i z możliwością wyboru silnika V12 (2005 r.).Modelem X3 BMW wkracza w niektórych dziedzinach na nowy teren. Np. czas powstawania wynosi w tym przypadku 30 miesięcy zamiast zwyczajowych 36. Zamiast samodzielnie wyprodukować auto, korzysta z pomocy Steyra, który w fabryce w Grazu (Austria) znaleźć ma miejsce na nowe BMW.Pod względem wymiarów zewnętrznych X3 (dł./szer./ /wys. 448/179/161 cm) plasuje się pomiędzy "trójką" touring (448/174/141 cm) a X5 (467/187/171 cm). Długość jest taka sama jak kombi serii 3, natomiast rozstaw osi (279 cm) zbliża się do X5 (282 cm). X3 będzie miał od niego krótszą przednią część nadwozia, gdzie pod maską chowane będą mmniejsze niż w XS silniki. Niespodziewanie dużo miejsca znajdzie się natomiast w bagażniku, którego 500-litrowa pojemność pozostawia w tyle X5 z jego 465 litrami przestrzeni ładunkowej. Dwuczęściowa klapa bagażnika ma zostać zastąpiona jednoczęściową.Pod blachą X3 otrzyma zestaw dobrze znanych urządzeń. I tak np. przednia oś i przekładnia kierownicza zostały przejęte prawie bez zmian z X5.Niezależne zawieszenie tylnych kół jest natomiast rozwinięciem wielowahaczowej osi, stosowanej w serii 3. Istotny postęp w stosunku do ponaddwutonowego X5 stanowi masa własna X3, która w zależności od wersji silnikowej wynieść ma od 1500 do 1750 kg. Oznacza to, że nowe BMW osiągnęłoby "kategorię wagową" Land Rovera Freelandera. Także współczynnik Cx równy 0,34 jest dla stosunkowo wysokiego samochodu wynikiem godnym uwagi.Start produkcji planowany jest na jesień 2003 r. Początkowo oferowana byłaby tylko jedna wersja silnikowa 3,0-litrowa sześciocylindrowa. Do końca 2004 r. oferta silnikowa obejmie w sumie pięć jednostek napędowych: 2.0/143 KM, 2.5/192 KM, 3.0/231 KM oraz diesle 2.0d/150 KM i 3.0d/204 KM.Każda wersja silnikowa dostępna będzie do wyboru z manualną lub automatyczną pięciostopniową skrzynią biegów.Dla jednostek benzynowych mocno chwalony Valvetronic jest tylko rozwiązaniem tymczasowym. Prawdziwa nowoczesność spodziewana jest dopiero w lecie 2005 r., gdy rozpocznie się przestawianie silników benzynowych na bezpośredni wtrysk paliwa. W kwestii osiągów i wartości zużycia paliwa X3 powinien zyskać aprobatę już wcześniej. Oszczędny 2.0d spalać ma średnio 6,4 l/100 km. Wersja 3.0 rozwijać będzie prędkość do 230 km/h. Natomiast 3.0d sprint do "setki" zająć ma tylko 7,4 s.Dzięki modelowi X3 bawarskiemu producentowi powinien udać się ostateczny przełom w dziedzinie napędu na cztery koła. Planowana wielkość produkcji na poziomie 80 tys. samochodów rocznie pozwala przypuszczać, że BMW mocno wierzy w swój sukces w grupie kompaktowych pojazdów terenowych.
Ekstra trójka
BMW i napęd na cztery koła - to nie była miłość od pierwszego wejrzenia. Model 325iX z napędem na obie osie zaprezentowany w 1985 r.