Logo
WiadomościAktualnościEuropejski kierunek

Europejski kierunek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przez kilka lat czeska Skoda uległa swoistej metamorfozie. Próby wspierania Felicii technologiami Volkswagena niespecjalnie się powiodły.

Europejski kierunek
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Europejski kierunek

Mimo bardzo konkurencyjnej ceny samochód nie przyjął się na rynkach Europy Zachodniej. Nowy model, Fabia, powstała w całości pod patronatem firmy-matki. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Na jednym z najtrudniejszych rynków motoryzacyjnych, w Niemczech, samochód został przyjęty wręcz entuzjastycznie. Przy ogólnym spadku sprzedaży czeski producent odnotował tam 20-procentowy wzrost (głównie za sprawą tego właśnie modelu). Powód jest bardzo prosty - nabywca otrzymuje dobrze wyposażone, nowoczesne auto, po bardzo korzystnej cenie. Wersja kombi z pewnością powtórzy sukces hatchbacka. Nadwozie dłuższe o 26 centymetrówoferuje przy normalnym położeniu siedzeń 426, a po ich złożeniu 1225 litrów bagażnika. Aby uzmysłowić sobie, jaką przestrzenią dysponujemy, należy dodać, że przy rozłożonej kanapie mamy powierzchnię o długości 1,5 metra, a w najwęższym miejscu (między nadkolami) ma ona szerokość 1 metra. Reszta nadwozia nie różni się niczym od hatchbacka. Poza tym, choć jest to oczywiście opinia subiektywna, Fabia Combi jest po prostu dużo ładniejsza od swojej starszej siostry-limuzyny, a wiadomo przecież, że nie zawsze o wyborze samochodu decydują chłodne dane techniczne. Nikt nie chce jeździć autami brzydkimi, nawet jeśli przemawiają za nim cechy praktyczne. W Fabii Combi nie będzie oferowany najsłabszy silnik (60 KM) znany z hatch-backa.Listęjednosteknapędowych otwiera motor o pojemności 1,4 litra o mocy 68 KM. Ciekawszym rozwiązaniem jest znany z Polo silnik 1.4 16V (75 KM). Ze względu na dużą elastyczność producent zdecydował się na wyposażanie go również w automatyczną skrzynię biegów. Dla kierowców o sportowych aspiracjach przeznaczony będzie silnik 2-litrowy o mocy 115 koni. Przy wadze pojazdu przekraczającej nieznacznie 1100 kg producent zapewnia, że auto ma się rozpędzać do "setki" poniżej 10 s. Amatorom spokojnej i oszczędnej jazdy najbardziej przypadnie do gustu 100-konny turbodiesel. W skrajnie niekorzystnych warunkach - w cyklu miejskim, auto ma spalać około 6,4 litra oleju napędowego na 100 km.W salonach Fabia ma pojawić się pod koniec marca. Prawdopodobnie cena wzrośnie w stosunku do hatchbackaokoło 3,5 do 4 tys. zł. Warunki gwarancji pozostaną bez zmian - 10 lat na perforację blach nadwozia i roczna gwarancja mechaniczna.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: