Logo

Formuła SLK

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

To był pamiętny rok. 8 lat temu Mercedes zaprezentował kabriolet, który na zawsze zmienił wizerunek tej klasy aut.

Formuła SLK
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Formuła SLK

Po raz pierwszy w samochodzie, schodzącym z taśm w setkach tysięcy egzemplarzy (od jesieni 1996 roku wyprodukowano 308 tys. sztuk) zastosowano metalowy, automatycznie składany dach. Dzięki temu kabriolety przestały być autami czysto sezonowymi. Metalowy dach w cabrio dziś nikogo już nie dziwi. Czym więc inżynierowie z Sindelfingen chcą przekonać do swojego produktu potencjalnych nabywców? Na pierwszy ogień poszedł design. Przód auta nawiązuje bardzo mocno do supersportowego SLR-a. Długa maska, płaska przednia szyba, szerokie drzwi i krótki tył są typowymi cechami roadstera i nie pozwalają zapomnieć o poprzedniej generacji SLK. Samochód oczywiście urósł - rozstaw osi powiększono o 30 mm, długość o 72 mm, a szerokość o 65 mm. Konstruktorom udało się uzyskać bardzo niski współczynnik oporu aerodynamicznego Cw 0,32. Przy założonym dachu bagażnik oferuje 300 litrów pojemności (208 przy złożonym). Składanie i rozkładanie jest w pełni automatyczne, a opcjonalnie może się to odbywać takżeza pomocą pilota. W stosunku do poprzednika poprawiono także sztywność struktury karoserii (o 40 proc.), co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo pasażerów. W wyposażeniu auta znajdą się adaptacyjne czołowe poduszki powietrzne (napełnienie ich gazem jest proporcjonalne do prędkości i siły uderzenia). Oprócz nich auto ma także airbagi boczne i specjalnie dla SLK opracowane kurtyny Head/Thorax. W przypadku wywrotki bezpieczeństwo zapewnia wzmocniona struktura przednich słupków i pałąki przeciwkapotażowe umieszczone za siedzeniami. Sporo zmian także pod maską. Mercedes jako pierwsza firma zdecydował się zastosować w tego typu aucie jednostkę ośmiocylindrową. SLK 55 AMG rozwija moc 360 KM, a "setkę" osiąga w 4,9 sekundy! Drugą nowością jest jednostka V6 (opis poniżej). Dla "oszczędnych" przewidziano silnik 200 Kompressor o mocy 163 KM. Mercedesw swoim najnowszym modelu zaprezentował nietypowe rozwiązanie. Jest to system grzewczy Airscarf, który znajduje się w oparciach foteli. Po naciśnięciu przycisku ze specjalnych dysz w zagłówkach wydostaje się ciepłe powietrze opływające głowę, szyję i barki kierowcy oraz pasażera. Dzięki temu SLK można użytkować z otwartym dachem nawet w zimniejsze dni. Nowy silnik V6W SLK 350 pod maską pracuje nowy, 6-cylindrowy silnik o mocy 272 KM (maks. mom. obr. 350 Nm przy 2400 obr./min). Z klasyczną, 6-biegową skrzynią manualną SLK 350 rozpędza się do "setki" w 5,6 s, a z nowo opracowaną, automatyczną przekładnią 7G-Tronic (zmiana przełożeń łopatkami przy kierownicy) w 5,5 s. Po raz pierwszy w mercedesowskim silniku V6 zastosowano zmienne fazy rozrządu zaworów dolotowych i wylotowych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: