Logo
WiadomościAktualnościGranice szybkości

Granice szybkości

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Samochody sportowe jeżdżą coraz szybciej. Tego procesu nie jest nic w stanie zatrzymać.

Od początku istnienia automobilizmu ludzie starają się zbudować coraz szybsze pojazdy.11 czerwca 1885 roku rozegrano pierwszy wyścig samochodowy na świecie na trasie Paryż - Bordeaux - Paryż. Na mecie pierwszy zjawił się Panhard-Levassor prowadzony przez Emile'a Levassora. Zwycięzca na pokonanie 1200 kilometrów potrzebował aż 48 godzin i 48 minut, co dało średnią prędkość 24,14 km/h. Pierwsi automobiliści rzucili się do bicia kolejnych rekordów. W 1899 roku w Acheres belgijski kierowca Camille Jenatzy prowadzący pojazd "La Jamais Contente" ("wiecznie niezadowolona") o napędzie elektrycznym na odcinku 1000 metrów uzyskał szybkość 105,90 km/h. Kończył się XIX wiek, a samochody zaczęły osiągać coraz większe prędkości. W minionym roku ustanowiono kolejny rokord w Formule 1. Kolumbijski kierowca Juan Pablo Montoya z zespołu Williamsa podczas treningu kwalifikacyjnego do Grand Prix Włoch na torze Monza przejechał jedno okrążenie ze średnią prędkością 259,827 km/h. Tym rezultatem pobił dotychczasowe najlepsze osiągnięcie Keke Rosberga, który na brytyjskim torze Silverstone w 1985 roku uzyskał 258,987 km/h. Nadal jednak nie pobito rekordu prędkości w wyścigu Formuły 1. Należy on do Petera Gethina, który na samochodzie BRM w Grand Prix Włoch w 1970 roku osiągnął średnią 242,616 km/h. Zapewne ten wynik utrzyma się jeszcze długo. Dzisiejsze tory są nieco inne. Wprowadza się szykany, które mają zapewnić większe bezpieczeństwo. A to najłatwiej można uzyskać przez zmniejszenie uzyskiwanych szybkości. Inny rekord padł po drugiej stronie Atlantyku. Amerykański kierowca Jimmy Vasser (Lola-Ford) przejechał 500-milowy wyścig na torze Fontana w Kalifornii z prędkością 318,641 km/h. To nowy rekord mistrzostw CART i w ogóle na zamkniętym torze. Najszybszy na treningu w tej serii był Gil de Ferran. W 2000 roku na California Speedway uzyskał oszałamiającą prędkość 241,428 mil/h, co w przeliczeniu na bardziej znane nam jednostki wynosi 388,46 km/h. Bezwzględny rekord prędkości na lądzie został ustanowiony przez brytyjskiego pilota samolotów wojskowych Andy'ego Greena na pustyni Black Rock w Newadzie 15 października 1997 roku. Prowadzony przez niego pojazd Thrust SSC o napędzie rakietowym na odcinku jednego kilometra uzyskał 1223,657 km/h. Na dystansie jednej mili był jeszcze szybszy - 1227,985 km/h. Po raz pierwszy bariera dźwięku na lądzie została złamana.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: