Teraz klęska była jeszcze bardziej dotkliwa. Dotarły tylko do czwartego odcinka specjalnego St. Pierre. Pierwszy, już na drugiej próbie, odpadł mistrz świata Marcus Grönholm. W jego Peugeocie urwało się koło pasowe pompy wody i doszło do przegrzania silnika. Na kolejnym odcinku 40 metrów poniżej drogi znaleźli się bracia Gilles i Herve Panizzi. Obaj zostali przewiezieni helikopterem do szpitala, nie stwierdzono u nich poważniejszych obrażeń. W tym momencie prowadził Didier Auriol, jednak komisarze zatrzymali go na mecie odcinka z powodu defektu technicznego tylnego prawego koła. Corrado Provera, dyrektor sportowy Peugeota, nie przejął się tym zbytnio - "Jeżeli końcowy wynik będzie taki jak w minionym roku, to nie co się martwić."Na piątym miejscu w klasyfikacji końcowej Rajdu Monte Carlo został jednak sklasyfikowany Peugeot 206 WRC. Jechał on w barwach zespołu HF Grifone, a był prowadzony przez byłego kierowcę teamu Seata Harriego Rovanperę.Inne zespoły fabryczne też poniosły spore straty. Niezwykle krótko trwał debiut Estończyka Markko Martina w barwach Subaru World Rally Team. Układ elektroniczny nowej Imprezy zawiódł tuż po opuszczeniu parc ferme i młody kierowca zaparkował swój pojazd na poboczu autostrady w pobliżu Monaco. Markko Martin to najmłodszy debiutant w mistrzostwach świata startujący w zespole fabrycznym. Na starcie Rajdu Monte Carlo liczył sobie 25 lat i dwa miesiące. Colin McRae w czasie debiutu (Rajd Monte Carlo 1994) miał 25 lat i pięć miesięcy, a Richard Burns pozaliczeniukilku eliminacji rajdowych mistrzostw świa-ta, gdy trafił do teamu fabrycznego, był już w wieku 27 lat.Drugi z kierowców Subaru, Richard Burns, nie wyjechał na start drugiego etapu. W jego Imprezie nieprawidłowo pracował silnik. Petter Solberg, który usiłował walczyć o zwycięstwo w pierwszej fazie rajdu z Colinem McRae, na ósmym kilometrze piątego odcinka specjalnego Castellane zawadził o śnieżną bandę, dachował, a następnie wycofał się po uszkodzeniu układu kierowniczego swego Subaru.Po wycofaniu się Didiera Auriola na prowadzenie w rajdzie wyszedł Colin McRae na nowym Fordzie Focusie RS WRC. Walkę z nim nawiązywał tylko zwycięzca dwóch poprze-dnich edycji Tommi Mäkinen. Sprawa zwycięs-twa rozstrzygnęła się na ostatnim etapie imprezy. Już na pierwszym odcinku spec-jalnym tego dnia, na podjeździe na przełęcz Turini, w Fordzie Szkota nawalił elektroniczny system sterowania przepustnicy. Po tym Colin McRae wycofał się z rajdu.Dla Tommiego Mäkinena było to już trzecie z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo, a dwudzieste pierwsze w karierze.Honor Forda, po odpadnięciu Colina McRae, uratował Carlos Sainz, który dojechał za Tommi Mäkinenem. Trzecie miejsce przypadło Francuzowi Francoisowi Delecourowi, który prowadził trzeciego fabrycznego Focusa RS.Nieźle w Monte Carlo zaprezentowała się Skoda. Armin Schwarz mógł być nawet na trzeciej pozycji, jednak Octavia nie odparła na ostatnim etapie ataków znacznie silniejszego Forda Delecoura. Belg Bruno Thiry, nowy zawodnik teamu Skody, mimo kłopotów z kołami na przełęczy Turini znalazł się w pierwszej dziesiątce rajdu.Dobrze spisał się także młodszy brat byłego mistrza świata Colina McRae, Alister. Dla kierowcy ekipy Subaru był to pierwszy start w Rajdzie Monte CarloZ zespołów fabrycznych, startujących w mistrzostwach świata, w Rajdzie Monte Carlo nie pokazał się tylko Citroen, ale jego kierowcy Philippe Bugalski i Jesus Puras walczyli na trasie. Obaj pojechali w Citroenach Saxo Kit Car z napędem na jedną oś w celu zdobycia kolejnych doświadczeń. Philippe Bugalski na mecie rajdu został sklasyfikowany na czternastej pozycji.W grupie N w Monte Carlo triumfował szwajcarski kierowca Olivier Gillet z pilotem Freddym Delorne z Monaco, przed ubiegłorocznym mistrzem tej kategorii, Austriakiem Manfredem Stohlem. Obie czołowe załogi jechały na Mitsubishi Lancer Evolution.Rajd Monte Carlo: 1. Tommi Mäkinen/Risto Mannisenmäki (Mitsubishi Lancer Evolution) 4.38.04,3; 2. Carlos Sainz/Luis Moya (Ford Focus RS WRC) - strata 1.00,8; 3. Francois Delecour/Daniel Grataloup (Ford Focus RS WRC) - 2.05,3; 4. Armin Schwarz/Manfred Hiemer (Skoda Octavia WRC) - 2.26,0; 5. Toni Gardemeister/Paavo Lukander (Peugeot 206 WRC) - 5.52,1; 6. Freddy Loix/Sven Smeets (Mitsubishi Carisma GT) - 6.25,9; 7. Alister McRae/David Senior (Hyundai Accent WRC) - 9.04,0; 8. Bruno Thiry/Stephane Prevot (Skoda Octavia WRC) - 13.55,0; 9. Olivier Gillet/Freddy Delorme (Mitsubishi Lancer Evolution) - 16.23,9 (1. gr. N); 10. Manfred Stohl/Peter Muller (Mitsubishi Lancer Evolution) - 17.50,3.Klasyfikacja mistrzostw świata po jednym rajdzie. Kierowcy: 1. Tommi Mäkinen 10, 2. Carlos Sainz 6, 3. Francois Delecour 4, 4. Armin Schwarz 3, 2. Toni Gardemeister 2, 6. Freddy Loix Producenci: 1. Mitsubishi 13, 2. Ford 6, 3. Skoda 5, 4. Hyundai 2.Andrzej Jakubaszek
Galeria zdjęć
Jak co roku w Monte
Jak co roku w Monte