Logo
WiadomościAktualnościKompletnie nowa forma

Kompletnie nowa forma

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kiedy w 1990 roku pojawił się pierwszy model Primery, od razu otrzymał etykietę auta solidnego, obszernego, ale spokojnego, nie wyróżniającego się niczym szczególnym pod względem stylistycznym. W ciągu jedenastu lat obecności na rynku samochód przechodził zmiany konstrukcyjne nadwozia, silników i skrzyń biegów.

Kompletnie nowa forma
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Kompletnie nowa forma

Europejscy klienci byli jednak mocno znudzeni statecznym wizerunkiem auta. Trzecia generacja Primery zdecydowanie zrywa z dotychczasowym trendem. Nie ulega wątpliwości, że pod wieloma względami wywoła zamieszanie w segmencie klasy średniej. Projektanci zaskakują jednobryłową formą, odchodząc tym samym od klasycznego, trójbryłowego sedana. Przeważają smukłe linie z nisko opadającą przednią i tylną szybą oraz duże reflektory (opcjonalnie montowane są ksenony) wdzierające się głeboko w błotniki i pokrywę silnika. Pionowe lampy z tyłu podkreślają elegancję samochodu. Rynkowa premiera przewidziana jest na kwiecień 2002 roku. Początkowo zostaną wprowadzone dwie wersje nadwoziowe Primery: sedan oraz kombi. Debiut liftbacka przewidziano na drugą połowę roku. Sedan ma bagażnik o pojemności 422 litrów. Można go powiększyć poprzez złożenie asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy. W efekcie otrzymamy pojemne wnętrze z płaską podłogą. Siatka pozwala dzielić bagażnik na mniejsze części, a haczyk będzie przydatny do mocowania toreb. Pod wykładziną na dnie bagażnika znajduje się czterdziestolitrowy, wodoodporny pojemnik do przewożenia mokrych przedmiotów. Radykalne zmiany przeprowadzono także we wnętrzu Primery. Analogowe wskaźniki znajdują się na środku kokpitu, ale są skierowane w stronę prowadzącego samochód. Po zajęciu miejsca na wygodnym fotelu odczuwamy wysoki komfort i wystarczająco dużo przestrzeni. Także wysocy pasażerowie nie mogą narzekać na brak miejsca niezależnie od tego, na którym siedzą fotelu. Na uznanie zasługują wysokiej jakości, dobrze spasowane materiały użyte do budowy wnętrza. Tu najbardziej wymagający powinni być zadowoleni. W konsoli środkowej znajdują się sterowniki klimatyzacji, systemu audio i DVD, najnowszego systemu nawigacji (zapewnia szybki dostęp do bazy danych oraz wysoką jakość grafiki map Europy zarejestrowanych na jednej płycie DVD), komputera pokładowego. Wszystkie parametry możemy zobaczyć na dużym, kolorowym wyświetlaczu. Zależnie od wyposażenia producent przewiduje zintegrowany telefon komórkowy, którego funkcje wyświetlane są na ekranie. Rozmowę możemy prowadzić przez zestaw głośno mówiący. Inny ciekawy element wyposażenia dodatkowego to mała kamera zamontowana nad tylną tablicą rejestracyjną. Podczas cofania na monitorze wyświetlany jest obraz tego, co dzieje się za nami. Primera jako pierwsza w segmencie klasy średniej wyposażona jest opcjonalnie w laserowy system kontrolowania stałej prędkości i odległości od pojazdu poprzedzajacego nasze auto. To bardzo przydatne urządzenie podczas jazdy w każdych warunkach drogowych. Kierowca ma znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach dzięki wysoko zamontowanym siedziskom foteli. Pasażerowie tylnej kanapy mogą wygodnie wyprostować nogi. Zaskoczeniem jest mała ilość zagospodarowanych schowków, w porównaniu z mniejszą Almerą pod tym względem Primera wypada gorzej. Samochód został wyposażony w sześć poduszek powietrznych: kierowcy i pasażera, dwie boczne oraz pełnowymiarowe kurtyny. Aktywne zagłówki chronią kręgi szyjne przed urazami przy kolizjach. Podstawową wersję napędza silnik 1,6 l. Nominalna moc 109 KM dostępna jest przy 6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 144 Nm wymaga 4000 obr./min. Przy przekazywaniu napędu na koła przednie pośredniczy pięciobiegowa, manualna skrzynia. Jednostka o pojemności 1,8 l potrzebuje 5600 obr./min, aby osiągnąć moc 163 KM, przy 4000 obr./min mamy do dyspozycji 163 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka ta może współpracować z czterostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Najmocniejszą propozycją jest na razie silnik benzynowy o poj. 2,0 l i mocy 140 KM. Decydując się na tę wersję, mamy do wyboru bezstopniową, automatyczną skrzynię biegów Hypertronic CVT lub manualną, sześcioprzełożeniową. Z powodów akcyzowo-podatkowych na naszym rynku nie będzie oferowany 126-konny turbodiesel (Common Rail) o pojemności 2,2 l. W przyszłości planuje się montaż silnika 1,9 l o mocy 100 KM, prawdopodobnie produkcji Renault.Układ jezdny należy do najmocniejszych atutów Primery od początku instnienia modelu. Opracowana w europejskim ośrodku badawczo-rozwojowym koncernu Nissan Technical Centre Europe w Wielkiej Brytanii nowa konstrukcja zarówno przedniego, jak i tylnego zawieszenia daje dobre właściwości trakcyjne przy szybkim pokonywaniu zakrętów i jeździe na wprost. Wszelkie nierówności są precyzyjnie filtrowane. Bezstresowe wyjście z krytycznej sytuacji (manewr omijania, poślizg) umożliwia układ elektronicznej kontroli stabilności ESP. Primerę wyposażono w hamulce z najnowszej generacji systemem przeciwpoślizgowym ABS Bosch 8 wspomaganym układem elektronicznego rozdziału siły hamowania. W historii koncernu Primera zapisze się jako model przełomowy, zrywający z trendem projektowania trójbryłowych sedanów. Nowy Nissan będzie nieznacznie droższy od poprzedniej wersji. Polska sieć dilerska zaoferuje auto z czterema poduszkami powietrznymi i ABS-em w standardzie. Samochód bogato wyposażony stanowi dużą konkurencję dla innych marek i ciekawą propozycję dla klientów.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: