Logo

Koniec z jazdą pod prąd? Oto nowy pomysł inżynierów

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
  • Jazda pod prąd może być groźna. W zeszłym roku z tego powodu w wypadkach zginęło 350 osób w Niemczech i ponad 3400 w USA.
  • ZF pracuje nad systemem, który automatycznie zatrzyma samochód w bezpiecznym miejscu, gdy wjedzie pod prąd.
  • Głowa kierowcy będzie stale obserwowana przez laserową kamerę.
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

To zwykle tylko chwila. Spoglądamy na telefon, oglądamy się do tyłu w stronę dziecka na tylnej kanapie albo próbujemy zmienić ustawienia na głównym ekranie w konsoli centralnej. Skręcamy lub jedziemy na wprost  - w niewłaściwą drogę. Nieświadomie wjeżdżamy pod prąd w jednokierunkową ulicę w mieście albo na zjazd lub wjazd z autostrady. Przy odrobinie szczęścia skończy się na awaryjnym hamowaniu i niewielkiej stłuczce. Gdy tego szczęścia zabraknie ktoś może zginąć. Tylko w zeszłym roku w Niemczech zginęło tak 350 osób. W USA 3447 osób (dane za 2015). W Polsce co jakiś czas pojawiają się doniesienia o tragicznych wypadkach na skutek jazdy pod prąd. To jeszcze nie jest plaga ale już poważny problem.

Testy rozproszenia uwagi kierowcy. ZF
Testy rozproszenia uwagi kierowcy. ZFŻródło: Materiały prasowe

Wiele firm szuka rozwiązania. Pojawiają się pomysły takie jak ostrzeżenia na desce rozdzielczej lub alarm dźwiękowy, gdy tylko kamera lub nawigacja rozpoznają jazdę w niewłaściwą stronę. Bosch proponuje system automatycznego powiadamiania samochodów w pobliżu o próbie jazdy pod prąd. Wszystko po to, by zmniejszyć ryzyko groźnego wypadku.

Problematyką jazdy pod prąd zajęli się także inżynierowie ZF. Pewnie część z Was zada sobie pytanie co może mieć do zaoferowania firma znana z produkcji skrzyń biegów. Okazuje się, że może mieć całkiem sporo. ZF to bowiem nie tylko dobrze znane przekładnie do samochodów osobowych czy ciężarowych. To także prężnie działający specjalista od elektroniki i systemów wspomagających kierowcę.

Testy systemu asystenta jazdy pod prąd. ZF
Testy systemu asystenta jazdy pod prąd. ZFŻródło: Materiały prasowe

ZF stworzył nawet modelowy samochód Vision Zero w którym zastosowano nowe systemy ostrzegania i obserwacji. Jednym z najważniejszych elementów jest laserowa kamera do obserwacji głowy kierowcy. Technikę laserową zastosowano nieprzypadkowo. Zdaniem ZF jest skuteczniejsza od tradycyjnych kamer video, o czym najłatwiej przekonać się przy słabym oświetleniu. Podczas obserwacji wykorzystano technikę trójwymiarowego obrazowania, aby jak najlepiej odwzorować nie tylko głowę kierowcy ale także ocenić czy spogląda we właściwą stronę.

W razie niebezpieczeństwa system reaguje stopniowo. Najpierw pojawia się ostrzeżenie na desce rozdzielczej. Potem alarm dźwiękowy i aktywne naprężenie pasów bezpieczeństwa. Jeśli i to nie pomaga asystent może przejąć sterowanie pojazdem (np. gdy istnieje ryzyko opuszczenia jezdni na łuku – na skutek zaśnięcia za kierownicą). Zależnie od monitorowanej sytuacji na drodze będzie także zmniejszamy moment obrotowy a samochód zatrzyma się w najbliższym bezpiecznym miejscu.

ZF. System ostrzegania i reakcji w przypadku jazdy pod prąd
ZF. System ostrzegania i reakcji w przypadku jazdy pod prądŻródło: Materiały prasowe

W przypadku jazdy pod prąd system może także zwiększyć opór ze strony przekładni kierowniczej, by utrudnić skręt w niewłaściwą drogę. Ponadto gdy asystent przejmie kontrolę to wówczas będzie prowadził pojazd możliwie jak najbliżej krawędzi jedni, by pozostawić jak najwięcej miejsca dla nadjeżdżających z drugiej strony. Samochód będzie także stopniowo wytracał prędkość. Aktywują się również światła drogowe i awaryjne. Na tym nie koniec. Kierowca będzie mógł wyjechać z drogi tylko cofając się i jadąc wzdłuż krawędzi jezdni.

A skąd będzie wiadomo, że jedziemy w niewłaściwą stronę? W samochodzie Vision Zero wykorzystano kilka źródeł informacji: przednią kamerę, nawigację oraz aktualizacje informacji o ruchu drogowym w trybie online. Kamera nie ograniczy się jedynie do rozpoznawania znaków zakazu wjazdu czy skrętu. ZF zapowiada rozpoznawanie numeracji dróg, by ułatwić ocenę i interpretację w przypadku jakichkolwiek wątpliwych sytuacji.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu