Logo

Lewiatan

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Gdyńska firma Hydromega oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej opracowały prototyp lekkiego transportera wielozadaniowego dla armii. Lewiatan 5 SG przeznaczony jest do transportu moździerzy, środków łączności w oddziałach desantowo-szturmowych.

Lewiatan
Auto Świat
Lewiatan

Może być także wykorzystywany jako lekki ciągnik artyleryjski. Pojazd napędzany jest wysokoprężnym silnikiem z turbodoładowaniem japońskiej firmy Kubota. Osiąga on moc 85 KM, napędza wszystkie 6 kół i pozwala Lewiatanowi jechać z prędkością 85 km/h. Transporter waży 1700 kg, może przewozić ładunek o masie do 1500 kg lub ciągnąć przyczepę ważącą 2200 kg. Cena pojazdu oszacowana jest na 200 tys. zł. Polscy konstruktorzy już raz zbudowali podobny pojazd. W latach 70. powstał transporter LPT oparty na podzespołach Fiata 126p. Przygotowywano się do produkcji 1700 sztuk.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: