Auto Świat Wiadomości Aktualności Lexus LS - ćwierć wieku ideału

Lexus LS - ćwierć wieku ideału

Sensacją Tokoyo Motor Show jest koncepcyjny Lexus LF-FC. Ta superluksusowa limuzyna z napędem wodorowym zapowiada innowacje, których możemy się spodziewać w kolejnej generacji Lexusa LS. Przyjrzyjmy się dziedzictwu flagowego modelu firmy.

Lexus LS
Zobacz galerię (9)
Materiały prasowe
Lexus LS

Korzenie Lexusa LS sięgają roku 1983, gdy w koncernie Toyota pojawił się pomysł stworzenia samochodu idealnego, wykorzystującego najbardziej wyrafinowane innowacje techniczne dla zapewnienia maksymalnego komfortu i bezpieczeństwa jazdy, a jednocześnie dającego satysfakcję z prowadzenia – i posiadania. W przedsięwzięcie zaangażowano 60 projektantów i 1400 konstruktorów pracujących w 24 zespołach, a także 2300 techników i 200 pracowników pomocniczych.

Lexus LS I generacji
Lexus LS I generacjiŻródło: Materiały prasowe

Podczas konstruowania przeznaczonego dla nowego samochodu czterolitrowego silnika V8 przetestowano 873 prototypy. Efektem ambitnego projektu stała się dynamiczna jednostka o wyjątkowej kulturze pracy. Wibracje towarzyszące pracy silnika ograniczono do minimum dzięki idealnemu wyważeniu podzespołów i obniżeniu tolerancji wykonania elementów o 50%.

Praktycznie całkowite wyeliminowanie drgań układu napędowego uzyskano przez zamontowanie silnika na poduszkach hydraulicznych pod niewielkim kątem, umożliwiające poprowadzenie wału napędowego w linii prostej do tylnego mostu. Efekt tych zabiegów najlepiej ilustrował kultowy film z piramidą kieliszków ustawionych na masce Lexusa LS, utrzymującą się bez ruchu w całym zakresie obrotów.

Silnik Lexusa LS400
Silnik Lexusa LS400Żródło: Materiały prasowe

Automatyczną skrzynię biegów wyposażono w oddzielny komputer, komunikujący się z elektronicznym sterownikiem silnika w celu zapewnienia ich optymalnej współpracy i doskonale płynnej zmiany przełożeń.

Pojazd otrzymał wyrafinowane, wielowahaczowe zawieszenie wszystkich kół z dodatkowymi elementami tłumiącymi i opcjonalny układ pneumatyczny sterowany mikroprocesorem.

Rewolucyjne było również nadwozie o sztywności półtora raza większej, niż w porównywalnych samochodach, przy którego produkcji po raz pierwszy zastosowano spawanie laserowe. Do jego budowy zastosowano szlachetne materiały, takie jak stal nierdzewna, a nowatorskie technologie pozwoliły umieścić między warstwami blachy dodatkowe wygłuszenia.

Wiele uwagi poświęcono bezpieczeństwu czynnemu i biernemu. Znalazło to odzwierciedlenie zarówno w konstrukcji nadwozia i podwozia, jak i kabiny. Podczas crash-testów przebadano sto prototypów.

W proces produkcyjny włączono 300 dodatkowych procedur kontrolnych – oprócz stosowanych przy produkcji innych modeli Toyoty. W efekcie nowa fabryka Lexusa w mieście Tahara uzyskała pierwsze miejsce w świecie pod względem niezawodności produktów.

Wszystko to sprawiło, że wkrótce po premierze w 1989 roku Lexus LS 400 stał się symbolem japońskiej doskonałości w nadzwyczaj wymagającym segmencie samochodów luksusowych.

Lexus LS II generacji
Lexus LS II generacjiŻródło: Materiały prasowe

Odnosząc ogromny sukces, Lexus sam stanął przed nie lada wyzwaniem podczas tworzenia modelu LS drugiej generacji. Trzeba było zaspokoić rozbudzone oczekiwania klientów, dając im samochód jeszcze wygodniejszy i dający więcej zadowolenia z jazdy, a przy tym nawiązujący do pierwowzoru. W rezultacie nowy samochód wprowadzony w 1994 roku zewnętrznie bardzo przypominał poprzednika, choć 90 procent elementów przeprojektowano lub zaprojektowano od nowa. Przy jeszcze większej sztywności nadwozia i rozstawie osi większym o 35 mm pojazd był o 95 kg lżejszy od pierwszej generacji, co w połączeniu z usprawnieniami silnika przełożyło się na lepszą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa. Przyczyniła się do tego również aerodynamiczna optymalizacja nadwozia, obniżająca współczynnik oporu powietrza Cx do rekordowej w segmencie wartości 0,28.

Dużą uwagę przywiązano do zwiększenia komfortu kabiny. Ulepszono konstrukcję foteli, usprawniono klimatyzację wnętrza, system audio wzbogacono o pierwszy w świecie zmieniacz na 6 płyt CD. Dodano też poduszkę powietrzną pasażera i wzmocnienia boczne w drzwiach, wyprzedzając wymagania przepisów o dwa lata, a później również boczne poduszki powietrzne.

W połowie okresu produkcji drugiej generacji Lexus LS zyskał silnik z pierwszym w jednostkach V8 mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-i.

Lexus LS III generacji
Lexus LS III generacjiŻródło: Materiały prasowe

Podczas premiery trzeciej generacji modelu LS w roku 2000 na salonie motoryzacyjnym w Genewie Lexus zapowiedział, że nowy samochód będzie jeszcze szybszy, cichszy i bardziej komfortowy od poprzedników – i słowa dotrzymał. Mało tego, Lexus LS 430 okazał się istotnie najcichszym i najdoskonalszym aerodynamicznie pojazdem w swojej klasie.

Nowy silnik V8 o pojemności skokowej zwiększonej do 4,3 l miał większą moc (290 KM), a przy lepszej dynamice wyróżniał się mniejszym zużyciem paliwa i emisją CO2 spełniającą przyszłą normę Euro IV.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nadwozie o współczesnych kształtach zostało starannie przebadane w tunelu aerodynamicznym (tym samym, w którym testowano sławny superszybki pociąg Shinkansen), co pozwoliło obniżyć współczynnik oporu do 0,26.

Pasażerowie tylnych siedzeń zyskali więcej miejsca dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 75 mm. Nowe fotele wyposażono w pamięć ustawień i perforowaną tapicerkę z systemem klimatyzacji, a także... masażu wibracyjnego. Układ klimatyzacji wzbogacono o mechanizm automatycznego zamykania obiegu powietrza po wykryciu szkodliwych substancji na zewnątrz pojazdu. Wnętrze zyskało także radykalnie bardziej wysmakowany wystrój.

Rewolucyjną nowością w nowym LX było wprowadzenie pierwszego w świecie systemu przeciwzderzeniowego PCS, pomagającego uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki.

Zapowiedzią czwartej generacji Lexusa LS był przedstawiony w 2005 roku na Tokyo Motor Show koncepcyjny Lexus LF-Sh z napędem hybrydowym. Efekt prac nad nowym samochodem, prowadzonych od 2001 roku, zaprezentowano na 2006 North American International Auto Show. Wysiłek włożony w zaprojektowanie pojazdu od podstaw w ramach najdroższego w historii koncernu projektu opłacił się – Lexus LS został wybrany przez dziennikarzy motoryzacyjnych Samochodem Roku 2007.

Lexus LS IV generacji
Lexus LS IV generacjiŻródło: Materiały prasowe

Po raz pierwszy w historii modelu zaoferowano klientom całą gamę wariantów. Do modelu podstawowego dołączył wkrótce LS 600h z napędem hybrydowym – pierwsza hybryda w segmencie samochodów luksusowych – potem wariant LS 460 z napędem na cztery koła, a następnie wydłużony o 12 cm LS 600hL.

Dla Lexusa LS 460 skonstruowano zupełnie nowy, lekki silnik V8 o pojemności 4,6 l z komputerowo sterowanym mechanizmem zmiennych faz rozrządu VVT-iE. Pozwoliło to osiągnąć o 35 procent większą moc i o 30 procent większy moment obrotowy od poprzedniej jednostki 4,3 l przy mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej emisji niepożądanych substancji.

W układzie przeniesienia napędu zastosowano pierwszą w świecie ośmiobiegową przekładnię automatyczną, wyróżniającą się bardzo cichą pracą. Poziom hałasu stwierdzony podczas testów kompletnego układu napędowego nie przekraczał 10 decybeli, czyli głośności normalnego oddechu.

W konstrukcji nadwozia zastosowano aż 40 procent wysokowytrzymałej stali, zapewniającej wysoką sztywność przy małej masie, zaś ze stopów aluminium wykonano maskę, elementy nadwozia znajdujące się w strefach zgniotu czy elementy podwozia.

Rewolucyjne zmiany wprowadzono w elektronice, wyposażając samochód w inteligentną sieć integrującą wszystkie systemy zarządzane elektronicznie – od silnika, skrzyni biegów i aktywnego zawieszenia, przez hamulce i wspomaganie kierownicy, po zwiększające bezpieczeństwo jazdy czujniki udoskonalonego systemu PCS, w tym radar i kamery.

Lexus LS IV generacji po face liftingu
Lexus LS IV generacji po face liftinguŻródło: Materiały prasowe

Lexus LS czwartej generacji został poddany delikatnemu face liftingowi w roku 2010, a potem gruntownemu w roku 2012, otrzymując charakterystyczną dla współczesnych Lexusów osłonę chłodnicy. Wtedy też wprowadzono fabrycznie tuningowaną wersję F Sport.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków