Od początku auto dostępne było jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz sedan i kombi. U nas gama silnikowa obejmowała cztery benzynowe jednostki o mocy od 75 do 130 KM, a turbodiesel z pojemności 1,8 litra osiągał 90 KM. W rok po prezentacji klienci mieli do wyboru wersję z automatyczną skrzynią biegów, która instalowana była w modelu z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 100 KM. W roku 2001 auto poddano liftingowi, podczas którego przednie kierunkowskazy przeniesiono ze zderzaków pod klosze reflektorów. Unowocześniono także gamę silnikową, zastępując dotychczasową jednostkę wysokoprężną silnikiem o takiej samej pojemności, ale jego moc wzrosła do 115 KM. Nowa jednostka wykorzystywała bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail drugiej generacji. Rok później dołączył jeszcze silnik Diesla o mocy 100 KM. Ford oferował swój kompakt w mocniejszych wersjach benzynowych. W 2002 roku zadebiutowały dwie sportowe odmiany: ST 170 z silnikiem o mocy 170 KM oraz model RS, który sprzedany został wyłącznie w limitowanej liczbie 4500 egzemplarzy. Silnik tego modelu miał moc 215 KM, co umożliwiało przyspieszenie do 100 km/h w 6,7 sekundy, a szybkość maksymalna wyniosła 232 km/h. RS dostępny był jako 3-drzwiowy hatchback.Długa lista nagródNowoczesna konstrukcja samochodu została docenionaw wielu konkursach. Focusa nagrodzono ponad 50 tytułami i wyróżnieniami na całym świecie. W 1999 roku w plabiscycie "Auto Świata" kompakt wybrano Autem numer 1 w Polsce. Focus zdobył także tytuł "Samochodu roku" w 1999 r. w Europie, a w 2000 r. w Ameryce Północnej. To jedyny model, który wyróżniono na obu kontynentach. W 1999 r. czytelnicy niemieckiego tygodnika "Bild am Sonntag" przyznali Focusowi coroczną Złotą Kierownicę. W wielu krajach samochód uznano za najlepszy model flotowy. W roku 2001 i 2003 to wyróżnienie przyznano Fordowi w Wielkiej Brytanii, a w 2002 we Francji. W minionym roku taki tytuł Focus uzyskał w naszym kraju w kategorii samochodów średnich. Doceniono też stylistykę - auto nagrodził brytyjski komitet ds. wzornictwa przemysłowego oraz włoskie czasopismo "Automobilia".Focus okazał się też niezawodny. W 2003 r. niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (TÜV) na podstawie własnych statystyk uznało ten model za najmniej usterkowy w grupie aut do trzech lat. Popularność auta spowodowała, że w kwietniu 2001 r. wyprodukowano milionowy egzemplarz, a niecały rok później w marcu powstał dwumilionowy model. Łącznie do zakończenia produkcji jesienią 2004 r. powstały ponad 4 mln Focusów.
Łowca nagród
Już podczas debiutu na salonie samochodowym w Genewie w 1998 roku samochód wzbudził zainteresowanie śmiałą stylistyką nadwozia, w której zawarto założenia New Edge Design. Jesienią tego samego roku uruchomiono produkcję Focusa, a w listopadzie samochód trafił do sprzedaży w Polsce.