• W zeszłym roku w Polsce wyprodukowano łącznie 621 803 pojazdy osobowe i dostawcze (produkcja FCA Poland, Volkswagen Poznań i Opel Manufacturing Poland)
  • Spada produkcja popularnych modeli, takich jak: Fiat 500, Volkswagen Caddy 4 czy Opel Astra
  • Jedyne modele, których więcej wyprodukowano w 2019 roku, to Lancia Ypsilon (+29,14 proc.), MAN TGE (+74,69 proc.) i Volkswagen Crafter (+8,69 proc.)

Ponad 621 tys. nowych samochodów - tyle aut osobowych i dostawczych wyprodukowały w zeszłym roku w Polsce trzy koncerny: FCA Poland, Volkswagen Poznań i Opel Manufacturing Poland. To najsłabszy wynik od kilku lat.

Według danych Samaru, produkcja maleje bowiem w naszym kraju od wielu lat. Jeszcze w 2009 roku bramy zakładów w Polsce opuściło 990 982 nowych samochodów - prawie milion! W 2017 roku odnotowano już 666 709 sztuk. Rok później jedynie 632 724 egzemplarze. Zeszły rok zamknięto zaś wynikiem 621 803 aut.

Trend spadkowy

Zeszły rok zakończył się spadkiem produkcji w zakładach Volkswagen Poznań (niewielka różnica -0,26 proc.) oraz Opel Manufacturing Poland (-13,11 proc.). Jedynie FCA Poland odnotowało niewielki wzrost o 1,44 proc. Wystarczy jednak przyjrzeć się szczegółowym danym, by przekonać się, że dane są dość niepokojące.

Niewielki wzrost FCA Poland to zasługa zwiększonego zainteresowania już dość leciwym modelem Lancia Ypsilon. Zakłady włosko-amerykańskiego koncernu opuściło bowiem aż o 29, 14 proc. więcej egzemplarzy małej Lancii, która nie jest podstawowym modelem w produkcji (łącznie wytworzono 62 472 egz. Ypsilona). Spada zaś (o 4,91 proc.) produkcja głównego auta, czyli Fiata 500. W 2019 roku powstało łącznie 200 704 egz. wersji Fiata 500 i Abarth.

Najwięcej samochodów wytworzono w zeszłym roku w zakładach Volkswagen Poznań. Bramy fabryki opuściło łącznie 266 127 pojazdów, co oznacza spadek o 0,26 proc. Wśród nich największy udział ma Caddy (148 334 sztuki), którego produkcja spadła o 7,89 proc. Lepszym wzięciem cieszy się zaś Crafter (72 703 egz. i wzrost o 8,69 proc.) i MAN TGE (15 748 sztuk i imponujący wzrost o 74,69 proc.). Maleje zaś zainteresowanie Transporterem T6 (o 1,8 proc,). W Poznaniu łącznie powstało 29 342 sztuki dostawczego modelu.

Spory spadek odnotował Opel Manufacturing Poland – aż o 13,11 proc. W zeszłym roku w gliwickiej fabryce wyprodukowano 92 500 aut (jeszcze w 2017 roku bramy zakładu opuściło ponad 165 tys. pojazdów!). Wśród nich większość stanowi model Astra pod znakiem Opla i Vauxhalla. W danych produkcji uwzględniono także bliźniacze kabriolety Buick Cascada i Holden Cascada.

Źródło: Samar