Rajd Mille Miglia zgromadził na starcie bardzo wielu doskonałych kierowców. Od początku było wiadomo, że sukces w nim osiągnąć praktycznie mogą przede wszystkim zawodnicy gospodarzy. Choć zagranicznych, utytułowanych gości nie brakowało, to jednak doświadczenia poprzednich lat wskazywały, że ich szanse na sukces są ograniczone.

Dla Włochów zawody miały przede wszystkim wymiar mistrzostw kraju. Mistrzostwa Europy były jakby na drugim planie. Nawet na oficjalnej stronie internetowej brakowało (poza logiem FIA) akcentów ME, nie publikowana była osobna klasyfikacja on-line.

Dlatego występ dwóch polskich załóg należy rozpatrywać dwojako. W rywalizacji z czołówką włoską zarówno Tomasz Czopik i Glib Zagori jak i Michał Sołowow i Maciej Baran nie mieli większych szans.

Pierwsi spisywali się nieco lepiej, ale jechali stosunkowo krótko - wyeliminował ich defekt Volkswagena Polo S2000. Drudzy debiutowali w Fiacie Grande Punto S2000, stąd musiało upłynąc trochę czasu, aby mogli poznać samochód. Widać było, że z odcinka na odcinek jadą coraz szybciej i bardziej dynamicznie. Do zwycięzców: Giandomecico Basso i Mitii Dotta w takim samym samochodzie, stracili 12.41,5 minuty, a więc sporo...

Ale odnieśli inny sukces - w klasyfikacji Mistrzostw Europy zajęli drugą pozycję! NIe jest istotne, że dwóch rywali, którzy długo ich wyprzedzali zakończyło jazdę na skutek defektu i uszkodzenia samochodu. W rajdach liczy się efekt, a tym jest fakt, że nasi zdobyli ważne punkty...

Sołowow i Baran oraz Czopik i Zagori zamierzają w tym sezonie startować bardzo intensywnie - w Mistrzostwach Europy i Polski. W sumie to osiemnaście rajdów! To dobrze, bowiem będą odpowiednio "objeżdżeni" na różnych nawierzchniach i jednocześnie "wjeżdżeni" w swoje samochody. To dobrze wróży...

Patrząc na listę zgłoszeń do ME od razu widać, że zdecydowana większość kierowców się na niej znajdujących posiada większe doświadczenie i sukcesy niż Polacy. Ale Michał Sołowow się tym specjalnie chyba nie przejmuje - to on jest "guru" w stawce! Przed rokiem zajął przecież czwarte miejsce w Europie, pechowo przegrywając walkę o podium, a właściwie drugą pozycję. On, jako kierowca z listy priorytetowej FIA, będzie otrzymywał niższe numery startowe niż ci bardziej znani rywale.

Jednym słowem: bójcie się Panowie kierowcy naszego Michała! Tak naprawdę jednak siłę i możliwości naszych dwóch załóg poznamy podczas dwóch majowych eliminacji oraz oczywiście czerwcowego Rajdu Polski w okolicach Mikołajek. Jedno jest pewne - do tego czasu zarówno Michał jak i Tomek znacznie lepiej poznają swoje samochody, dopasują do własnych potrzeb zawieszenia...

Mistrzostwa Europy po nowemu

Tegoroczne Mistrzostwa Europy rozgrywane są według nowych zasad. Prawdą jest, że w ostatnich latach punkty zdobywało wielu zawodników. Wynikało to z faktu, że na własnym terenie czołowe miejsca zajmowali gospodarze. Nie tylko, dlatego, że lepiej znali specyfikę odcinków specjalnych, ale także i dlatego, że obsada imprez była niezwykle zróżnicowana. Czasami zawody rozgrywane były niemal w krajowym gronie, innym razem odbywały się w niezwykle silnym gronie kierowców zagranicznych.

Tak naprawdę w rywalizacji liczyło się tylko kilku zawodników, których budżet pozwalał na udział w pełnym, bądź prawie pełnym cyklu.

Władze Międzynarodowej Federacji Samochodowej zadecydowały o zmianie regulaminu. Od tego roku każda załoga zgłaszająca się do mistrzostw musi zadeklarować udział w minimum sześciu (spośród dziesięciu) eliminacji. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa zatem tuz przed czwartą rundą, czyli Rajdem Polski. Ci, którzy zgłosili się przed rozpoczęciem sezonu płacą niższe wpisowe.

Zmieniła się tez punktacja. Ogólna co prawda pozostała bez zmian: premiowanych jest pierwszych ośmiu zawodników (dotychczasowym systemem: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1), ale wprowadzono bonusy za wyniki na każdym etapie (według systemu 3, 2, 1). Ponieważ każdy z rajdów liczy dwa etapy - można "zgarnąć" więc nie dziesięć jak jeszcze w ubiegłym roku, ale szesnaście punktów.

Triumfator Rajdu Mille Miglia, Dimitar Iliewzdobył ich piętnaście... Dodatkowe punkty, poza Bułgarem, zdobywali tym razem ci, którzy zawodów nie ukończyli (Travaglia - 3, Isik - 2, Jean Joseph i Fontana - po 1). Wicemistrz Polski za drugie miejsce wywalczył osiem "oczek"...

Aktualna lista kierowców zgłoszonych do Mistrzostw Europy 2007

1. Luca Betti (Włochy);2. Tomasz Czopik (Polska);3. Krum Donczew (Bułgaria);4. Corrado Fontana (Włochy);5. Dimitar Iliew (Bułgaria);6. Volkan Isik (Turcja);7. Simon Jean-Joseph (Francja);8. Juraj Sebalj (Chorwacja);9. Michał Sołowow (Polska);10. Georgi Tanew (Bułgaria);11. Antonin Tlustak (Czechy);12. Renato Travaglia (Włochy).

Kalendarz Mistrzostw Europy 2007

1. Rallye Mille Miglia: 19 - 21 kwiecień;2. Fiat Rally: 11 - 13 maj;3. INA Croatia Delta Rally: 24 - 26 maj;4. Rajd Polski: 8 - 10 czerwiec;5. Belgium Ypres Westhoek Rally: 22 - 24 czerwiec;6. Rally Bulgaria: 6 - 8 lipiec;7. Rallye Vinho Da Madeira: 2 - 4 sierpień;8. Barum Rally Zlin: 24 - 26 sierpień;9. ELPA Rally: 5 - 7 październik;10. Rallye d'Antibes: 19 - 21 październik.