Logo

Młodszy brat

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

BMW zawsze podążało własną drogą. Już w chwili prezentacji X5 firma zapowiedziała, że tworzy nową klasę SAV (Sports Activity Vehicle).

Młodszy brat
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Młodszy brat

Czym różnią się więc pojazdy BMW od zyskujących na popularności SUV-ów?Konstruktorzy z Monachium (a może bardziej marketingowcy?) wyjaśniają, że "wirtualna linia pociągnięta od trzeciego słupka dachowego do tylnego koła musi być płynna, a koło ma tworzyć z tą linią niewidzialną szóstkę". No cóż, każdy sposób jest dobry, by odróżnić się od konkurencji. Faktem jest jednak, że X5 odniósł olbrzymi sukces na rynku amerykańskim (auto jest wytwarzane w Stanach Zjednoczonych). Być może właśnie to było powodem, że firma na dobre przymierza się do produkcji mniejszego SAV-a oznaczonego symbolem X3, który miałby uzupełnić ofertę. Nietypowy kabrioletMierzący 4,55 metra samochód ma być łącznikiem pomiędzy "trójką" touringiem i X5 (do którego koncepcyjny xActivity jest zresztą łudząco podobny). Bardzo ciekawie rozwiązano koncepcję dachu (a w zasadzie jego braku) - nowe BMW ma tylko przednie i tylne słupki, które w jedynym miejscu są połączone usztywniającą całą konstrukcję belką. Koncept jest pozbawiony nawet bocznych szyb, tak aby zwolennicy jazdy z wiatrem we włosach mieli jeszcze większą przyjemność z podróżowania autem Open-Air. Oczywiście model produkcyjny z pewnością będzie wyglądał trochę inaczej, ale być może BMW zdecyduje się montować w X3 rolowany dach. Jak zapowiada firma, odbiorcami najnowszego modelu mają być ludzie młodzi, uprawiający sport, aktywni. Stąd pomysł na bagażnik, który mimo mniejszych wymiarów nadwozia jest większy niż w X5. Tylna klapa otwiera się do dołu, a bagaż na specjalnej platformie wyjeżdża z auta - w ten sposób z wnętrza łatwiej wyjąć rowery czy deskę surfingową. W środku widać wyraźne nawiązania do "siódemki". Tym razem jednak nie zdecydowano się na skomplikowany sposób obsługi wielu urządzeń pokładowych poprzez jedno pokrętło i-Drive - w X3 służy ono tylko do obsługi klimatyzacji. Czy oznacza to, że BMW wycofuje się ze swojego pomysłu? Z technicznego punktu widzenia najnowszy SAV będzie się opierał na dotychczasowej technice BMW. Przeniesienie napędu zostanie zapożyczone z X5, gdzie rozdział sił na poszczególne osie jest sterowany elektronicznie. Samochód będzie wyposażany z przodu w opony 245/45, a z tyłu 275/45 R 18.Przeznaczenie: bulwaryMiniejszy prześwit i obniżony środek ciężkości sprawiają, że samochód na utwardzonych nawierzchniach prowadzi się jeszcze lepiej niż jego "starszego brata" X5. Oczywiście nad opanowanymi manią prędkości kierowcami będzie czuwała elektronika - DSC (odpowiednik ESP w BMW) zadba, by na ostrych zakrętach pojazd trzymał się toru jazdy. Producent nie chce na razie zdradzić, czy samochód będzie mógł być wyposażany w pneumatyczne zawieszenie. Podstawowa jednostka napędowa X3 to rzędowy, sześciocylindrowy silnik benzynowy o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. W późniejszym terminie w aucie będzie też montowana jednostka 2,5 litra o mocy 192 KM (znana np. z "trójki" i "piątki"). Dla oszczędnych przewidziano silnik wysokoprężny - 184 KM, ale na taką wersję przyjdzie nam jeszcze poczekać.Oglądając prototyp X3, nie można dopatrzeć się owej "szóstki" charakterystycznej dla SAV-ów (z powodu braku środkowych słupków). Ciekawe, jak tym razem BMW wytłumaczy różnicę między SAV-em a SUV-em. Jeśli chodzi o ceny - zbyt wcześnie jeszcze o tym mówić, ale z pewnością będzie się ona kształtować pomiędzy X5 a "trójką" touringiem.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: