To rozporządzenie Komisji Europejskiej ma na celu nie tylko promocję ochrony środowiska, lecz także zmniejszenie liczby wypadków wynikłych w skutek awarii opon. Jedynie prawidłowe ciśnienie w oponie może zapewnić, że opony będą funkcjonować przy małym oporze toczenia, co z kolei przełoży się na maksymalną oszczędność paliwa; powolna utrata ciśnienia stanowi główną przyczynę awarii ogumienia.

Continental, będąc międzynarodowym dostawcą w branży motoryzacyjnej, zaleca niezwłoczne wprowadzenie systemów dokładnego pomiaru ciśnienia, dzięki którym kierowca otrzyma ostrzeżenie o nieznacznym spadku ciśnienia w oponie najszybciej jak to możliwe. Nawet drobne uszkodzenie opony może mieć poważne konsekwencje.

Propozycja przedstawiona przez Komisję Europejską, stanowi sprostanie wymogom klubów motoryzacyjnych oraz specjalistów z branży motoryzacyjnej. Alexander Luhrs, rzecznik prasowy Continental, podkreśla ogromne zalety w zakresie bezpieczeństwa, płynące z użycia takich systemów: "Rozerwanie opony stwarza poważne ryzyko dla użytkowników drogi, szczególnie wtedy, gdy ma ono miejsce podczas szybkiej jazdy - wyjaśnia. - Gdy kierowca utraci kontrolę nad pojazdem, wielu użytkowników drogi znajduje się nagle w ogromnym niebezpieczeństwie". Jak podkreśla, Continental posiada lata doświadczenia w dziedzinie systemów monitorowania ciśnienia w oponach.

"Około 90% wszystkich awarii w oponach wynika z powolnego spadku ciśnienia opon" - wyjaśnia dalej. Przyczyną ubytku ciśnienia może być nieznaczne przebicie opony przez śrubę, gwóźdź bądź wadliwy zawór. Jeżeli kierowca otrzyma szybkie ostrzeżenie, dzięki systemowi dokładnego pomiaru, będzie on mógł podjąć próbę przywrócenia właściwego ciśnienia w oponie lub jeśli zajdzie taka konieczność, wymienić oponę na nową. Jak podaje Luhrs, ciśnienie w oponach jednego na trzy samochody jeżdżące po niemieckich drogach, jest za niskie.

Gdyby ciśnienie w oponach wszystkich samochodów było prawidłowe, koszty eksploatacji samochodów w samej tylko Europie mogłyby ulec zmniejszeniu o 3,4 mld EUR rocznie. Niewłaściwie ustawione ciśnienie w oponach powoduje znaczne zwiększenie oporu toczenia, które z kolei prowadzi do niepotrzebnego wzrostu konsumpcji paliwa oraz sprawia, że ilość CO2 emitowanego do atmosfery jest znacznie wyższa. Wydłuża się także droga hamowania.

Specjaliści w dziedzinie inżynierii opon i podwozi samochodowych przekonują, że próg ostrzeżenia spadku ciśnienia w oponach powinien być niski, mając na uwadze zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu oraz zminimalizowanie liczby awarii opon. Continental naciska na wprowadzenie obowiązkowego systemu monitorowania ciśnienia, który ostrzegać będzie kierowcę tak szybko jak to możliwe w przypadku, gdy ciśnienie w którejkolwiek z opon spadnie o 10% w stosunku do zaleconego ciśnienia.

Jednocześnie, specjaliści z Continental przestrzegają przed zbyt dużą swobodą przy określaniu technicznych standardów: Należy mieć na uwadze, że jeżeli prawodawstwo aż 25% próg ostrzeżenia o spadku ciśnienia, coraz więcej kierowców będzie jeździć na oponach o zbyt niskim ciśnieniu, uznając ręczne sprawdzanie ciśnienia w oponach za niedogodne. To w rezultacie odbije się negatywnie na kosztach eksploatacyjnych, wydajności paliwa i bezpieczeństwie pojazdu.