Rajd Monte Carlo 2007 w skrócie:

• w tym roku rajd Monte Carlo odbędzie się po raz 75. Żadna inna eliminacja Rajdowych Mistrzostw Świata nie ma tak długiej tradycji;

• łączna długość trasy tegorocznej edycji rajdu wynosi 1.185 km, w tym 328 km podzielonych na 14 odcinków specjalnych (7 różnych, przejeżdżanych po dwa razy) plus superoes;

• baza rajdu znajduje się w mieście Valence we francuskim departamencie Drôme (Delfinat). Odcinki zaplanowano w paśmie Alp Francuskich, schodzących ku dolinie Rodanu, oraz w Owernii. W Monako odbędzie się superoes i uroczystość zakończenia rajdu;

• park serwisowy znajduje się na terenie Centrum Wystawienniczego (Parc des Expositions) w Valence; w pobliżu ulokowała się baza rajdu wraz z biurem prasowym i zadaszonym parkiem zamkniętym;

• nowością jest powrót odcinków rajdu, po dziesięcioletniej przerwie, na legendarne trasy górskich rejonów Vercors i Ardèche. W programie przewidziano odcinki, które współtworzyły wielką legendę Monte Carlo, m.in. Le Burzet, Saint Bonnet le Froid i Saint Jean en Royans. Nie będzie natomiast żadnych odcinków w górach na północ od Nicei. Trasę superoesu, podobnie jak w 1997 r., wytyczono wzdłuż nabrzeża portowego w Monako, ma więc wspólny przebieg z częścią trasy Grand Prix, wykorzystywanej w wyścigach Formuły 1;

• za ciekawostkę uznać można fakt, że choć wiele nazw odcinków brzmi znajomo dla znawców historii tego rajdu, tylko dwa z nich przebiegały dawniej trasą identyczną, jak zaplanowana w tym roku: odcinek inauguracyjny Saint Jean en Royans (po raz ostatni wykorzystany w 1990 r.; rekordowy czas przejazdu: 14 min 48 s w 1988 r.) oraz pętla Saint Bonnet le Froid (po raz ostatni wykorzystany w 1997 r.; rekordowy czas: 13 min 27 s w 1996 r.). Wszystkie pozostałe odcinki są w zasadzie nowe, choć niektóre częściowo pokrywają się z trasami przejeżdżanymi przez zawodników w tej lub innej dawnej edycji rajdu; przykładem środkowa część OS 2. Odcinek 3/6 z Saint Pierreville do Antraigues jest nowy, natomiast zjazd z Col de la Fayolle do Antraigues to klasyk. Fragment drogi między Le Burzet a Lachamp-Raphaël (OS 4/7) bywał dawniej częścią oesu Burzet-Burzet, jeżdżonąw przeciwnym kierunku. Odcinek Saint Martial-Beleac (OS 5/8) wytyczono po raz pierwszy, choć ta boczna droga wykorzystywana była czasami jako wariant trasy testowej przed oesem Burzet. Odcinek 9/12 w Lalouvesc jest praktycznie identyczny jak rozegrany w 1997 r., z kolei OS 11/14 Lamastre-Grozon jako jedyny zupełnie nie ma precedensu. Trasę superoesu w Monako zmodyfikowano w stosunku do wersji z 1997 r., kiedy to rozegrano go po raz ostatni.• silniki napędzające samochody w rajdzie Monte Carlo będą musiały wystarczyć także na rajdy Szwecji i Norwegii;

• dla każdego samochodu w rajdzie Monte Carlo obowiązuje limit dwóch skrzyń biegów;

• opony: maksymalny limit na każdego kierowcę to 80 szt. opon na nawierzchnie asfaltowe i 40 szt. śniegowych, jednak spośród nich wykorzystać można w sumie tylko 50 (wliczając odcinek testowy). Listę kodów paskowych i wzorów bieżnika zgłoszonych opon śniegowych zamknięto 12 stycznia; datą zamknięcia analogicznej listy opon na asfalt jest 15 stycznia. W całej imprezie obowiązuje limit trzech wzorów bieżnika;

• zapoznanie z trasami odcinków (dwa przejazdy na każdy odcinek) odbyło się we wtorek 15 i w środę 16 stycznia. Z trasą superoesu zapoznawać się wolno wyłącznie pieszo, w niedzielę 21 stycznia od godz. 8 rano;

• odcinek testowy, czyli shakedown, odbędzie się w czwartek 18 stycznia (w godz. 8:00-12:00). Minipark serwisowy rozlokuje się w Mauves (16 km na północny-zachód od Valence), a trasę długości 5,2 km wytyczono na drodze nr D219 między Mauves a Plats;• oficjalne rozpoczęcie imprezy nastąpi w czwartek o godz. 18:00 (start pierwszej załogi) na Place du Champ de Mars w centrum Valence;• etap 1 (czwartek 18 stycznia): trasa 171,42 km, w tym dwa odcinki specjalne o łącznej długości 46,40 km. Start w Valence o godz. 18:00. OS 1 (Saint Jean en Royans/Col de Lachau, 28,52km); OS 2 (La Cime du Mas/Col de Gaudissant, 17,88km). Serwis A w Centrum Wystawienniczym w Valence (21:31, 45 minut). Ostatni samochód w parc ferme o godz. 23:45;

• Etap 1 (czwartek 18 stycznia): trasa 171,42 km, w tym dwa odcinki specjalne o łącznej długości 46,40 km. Start w Valence o godz. 18:00. OS 1 (Saint Jean en Royans/Col de Lachau, 28,52km); OS 2 (La Cime du Mas/Col de Gaudissant, 17,88km). Serwis A w Centrum Wystawienniczym w Valence (21:31, 45 minut). Ostatni samochód w parc ferme o godz. 23:45.

• etap 2 (piątek 19 stycznia): 550,02 km, w tym 3 odcinki specjalne przejeżdżane po dwa razy, o łącznej długości 150,62 km. Wyjazd z parc ferme od godz. 6:50. Serwis B (06:50, 10 minut). OS 3 (Saint Pierreville/Antraigues, 46,02 km). Serwis dodatkowy w Vals les Bains (9:25, 15 minut). OS 4 (Burzet/Lachamp-Raphaël, 16,48 km) i OS 5 (Saint Martial/Le Chambon/Beleac, 12,81 km). Komasacja w Valence (12:58, 30 minut). Serwis C (13:28, 30 minut). OS 6 (Saint Pierreville-Antraigues). Serwis dodatkowy w Vals les Bains (16:23, 15 minut). OS 7 (Burzet/Lachamp-Raphaël) i OS 8 (Saint Martial/Le Chambon/Beleac). Serwis D (19:56, 45 minut). Ostatni samochód w parc ferme o godz. 22:10;

•etap 3 (sobota 20 stycznia i niedziela 21 stycznia): 463,38 km, w tym 7 odcinków specjalnych (trzy przejeżdżane po dwa razy plus superoes) o łącznej długości 131,52 km. Wyjazd z parc ferme od godz. 6:00. Serwis E (6:00, 10 minut). OS 9 (La Batie d'Andaure/Lalouvesc, 19,57 km), OS 10 (Saint Bonnet le Froid/Saint Bonnet le Froid, 25,93 km) i OS 11 (Lamastre/Saint Barthélémy-Grozon, 18,76 km). Komasacja w Valence (10:57, 15 minut). Serwis F (11:12, 30 minut). OS 12 (La Batie d'Andaure/Lalouvesc), OS 13 (Saint Bonnet le Froid/Saint Bonnet le Froid) i OS 14 (Lamastre/Saint Barthélémy-Grozon). Serwis G (16:29, 45 minut). Ostatni samochód w parc ferme w Monako o godz. 00:45. Niedziela rano: OS 15 (superoes w Monako, 2,8km);

• superoes: od godz. 9:00 do 9:50, próba równoległa parami (zawodnik z miejsca ostatniego w parze z zawodnikiem z miejsca przedostatniego itd.). Od godz. 09:55 start zawodnika sklasyfikowanego na miejscu 20. w parze z zawodnikiem z miejsca 19. itd.; pojedynki trwać będą do godz. 10:50, kiedy to w parze zmierzą się dwaj zawodnicy najlepsi w klasyfikacji (miejsca 1. i 2.).• uroczystość rozdania nagród (w Pałacu Książęcym w Monako) rozpocznie się o godz. 15:00;

• Citroën zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo pięciokrotnie: po raz pierwszy w 1959 r. (Coltelloni/Alexandre/Derosiers, Citroën ID19), następnie w 1966 r. (P.Toivonen/Mikkander, Citroën DS21) oraz – wiele lat później – dzięki serii trzech triumfów załogi Sébastien Loeb/Daniel Elena na Citroënie Xsara WRC w latach 2003, 2004 i 2005;

• załoga Sébastien Loeb i Daniel Elena ma już za sobą 6 wspólnych startów w Monte Carlo. W 2001 r. zajęli 15. miejsce (Citroën Saxo Kit-Car, 2. miejsce w Klasie A6), w latach 2002 i 2006 2. miejsce; w latach 2003, 2004 i 2005 trzykrotnie miejsce pierwsze na Citroënie Xsara WRC;