Wysoka inflacja daje się w kość wszystkim, ale kierowcy zaczynają odczuwać to z większym natężeniem. Po galopujących cenach paliw rachunki na stacjach paliw szybko się zwiększają. Okazuje się, że także głębiej do kieszeni trzeba sięgać w warsztatach samochodowych.

Cenom napraw bliżej przyjrzała się firma Rankomat oraz serwis dobrymechanik.pl. Przeanalizowano jak zmieniały się ceny napraw od 2019 r. w zależności od marki. Wyniki analizy są naprawdę zaskakujące.

Jak zmieniały się ceny napraw?

W ciągu ostatnich dwóch lat średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym wzrósł o 22 proc. Z danych serwisu dobry mechanik.pl wynika, że w 2019 r. za naprawę samochodu polscy kierowcy płacili średnio 505 zł. Jednak w pierwszym półroczu 2021 r. średni koszt wizyty w warsztacie był już o 109 zł wyższy.

Średni koszt wizyty 2019-2021 Foto: Rankomat
Średni koszt wizyty 2019-2021

Jakie usługi zdrożały najbardziej? Okazuje się, że największe podwyżki nastąpiły w przypadku prostych usług sezonowych (+ 9,9 proc.), np. serwisu klimatyzacji czy wymiany opon. Typowe naprawy wynikające z eksploatacji samochodu drożały znacznie wolniej, bo już tylko o 1,3 proc., a na niestandardowe koszty napraw właściciele pojazdów wydawali o 4 proc. więcej niż pod koniec 2020 r.

W tym samym czasie przeciętne miesięczne wynagrodzenie wzrosło o 5 proc. (z 4918,17 zł do 5167,47 zł). W tym samym czasie średni koszt wizyty w warsztacie samochodowym podwyższył się już o... 18,4 proc.

Najdroższa i najtańsza marka w serwisowaniu

A teraz najciekawsze konkluzje, czyli których marek auta są najdroższe, a które najtańsze w naprawie? Okazuje się, że najwięcej kosztuje aktualnie naprawa Audi, a najmniej... Toyoty. Jak się okazuje różnica między tymi producentami (w zestawieniu cen od stycznia do września 2021) wyniosła aż 36 proc. Statystyczny kierowca Audi wydawał średnio 741 zł, a Kowalki jeżdżący Toyotą zostawiał średnio w serwisie 543 zł.

O ile niemiecka marka premium od lat była znana z wysokich cen serwisu i części, to już widok Toyoty (także uznawanej przez lata za drogą w serwisowaniu) na drugim końcu zestawienia zaskakuje.

Gdzie ceny wzrosły najbardziej?

Sprawdzono także, jak wzrastały w 2021 r. (w porównaniu do 2020 r.) średnie wartości naprawy samochodów. Tu jednak ważna uwaga, w raporcie uwzględniono tylko wizyty umówione przez serwis dobrymechanik.pl.

Marka samochodu a koszt naprawy Foto: Rankomat
Marka samochodu a koszt naprawy

W porównaniu do 2020 r. największe wzrosty średniej wartości naprawy samochodu odnotował Opel (23,9 proc.). Dla pozostałych badanych marek podwyżki osiągnęły poziom od 1,1 proc. (Skoda) do 12,9 proc. (Toyota). Tylko w przypadku jednej marki uwzględnionej w rankingu odnotowano w tym czasie spadek ceny – mowa o Volkswagenie (-11,7 proc.).

Z kolei największe podwyżki cen w ostatnich dwóch latach zanotowały: Fiat, Opel i Toyota, w przypadku których podwyżki cen osiągnęły poziom od 38,2 do 41,6 proc.