Nawet specjaliści od marketingu, którzy zazwyczaj roztaczają optymistyczne wizje, byli zaskoczeni. Czy samochód tak samo dobrze przyjmie się na rynku europejskim, który kieruje się zupełnie innymi prawami i upodobaniami? Shiro Nakamura, wiceprezes Nissana ds. projektowania, określił nowy samochód jako ewolucyjne rozwinięcie drugiej generacji Micry - pierwszego "japończyka", który otrzymał zaszczytny europejski tytuł "Car of the Year". Tym razem firma zdecydowała się na znacznie odważniejszy design nadwozia. Po zeszłorocznym debiucie Primery Nissan wprowadził kolejny eksperyment. Okrągłości są teraz znacznie większe niż u poprzednika - jedynie linia dachu wygląda podobnie. Element charakterystyczny nowego auta to elipsoidalne reflektory ze zgrubieniami na szczycie umożliwiającymi łatwe zorientowanie się kierowcy, jak daleko wystaje przód pojazdu. Manewrowanie na ciasnych miejskich ulicach i parkingach ułatwia też najmniejszy w klasie promień skrętu - 4,5 metra. W odróżnieniu od swoich konkurentów, jak Polo, Ibiza czy Fiesta, nowe auto specjalnie nie urosło. Jeżeli wziąć pod uwagę długość, widać, że jest wręcz przeciwnie - obecnie Micra mierzy 3715 mm długości, poprzednik miał zaś 3745 mm. Jest za to znacznie szersza i wyższa - 1660/1525 mm (poprzednia generacja 1595/1440). Powiększono też o ponad 7 centymetrów rozstaw osi. Wszystkie te zabiegi mają na celu poprawienie komfortu pasażerów. Dodatkowym elementem, który ma podnieść funkcjonalność auta, jest przesuwana tylna kanapa - rozwiązanie kompromisowe pomiędzy pojemnością bagażnika i ilością miejsca dla siedzących z tyłu. Nissan chce zapisać się w historii jako jedna z pierwszych firm wprowadzających nieznane dotychczas w segmencie aut małych dodatki, takie jak automatyczna wycieraczka, sterowana elektronicznie klimatyzacja czy inteligentny system umożliwiający zamykanie, otwieranie i uruchamianie auta bez wyjmowania kluczyka z kieszeni czy torby. Urządzenie rozpoznaje elektroniczny kluczyk z odległości 80 cm od pojazdu i odbezpiecza zamki. Kierowca po wejściu do pojazdu przekręca jedynie przełącznik umieszczony przy kolumnie kierownicy i auto uruchamia się - koniec z nerwowym szukaniem kluczyków rękami zajętymi przez zakupy. Samochód będzie wyposażany w 4 jednostki napędowe - benzynowe 1.2 o mocy 80 KM, osiągające maksymalny moment obrotowy 110 Nm przy 3600 obrotów (do wyboru ze skrzynią manualną i automatyczną), oraz 1.4 o mocy 88 KM, z maksymalnym momentem 126 Nm przy 3600 obr./min. Oprócz tego ofertę Micry mają uzupełnić dwa diesle o mocy 60 i 80 KM. W Europie Zachodniej sprzedaż nowej Micry rozpocznie się pod koniec stycznia 2003 roku. Ceny i wyposażenie na razie nie są znane. Obok produkcyjnej, zamkniętej wersji firma zaprezentowała też koncepcyjny kabriolet ze składanym sztywnym dachem C+C (Coupé+Convertible). Czteromiejscowe auto sprzedawane w Europie będzie pochodziło z brytyjskich zakładów Nissana w Sunderland. Kiedy to nastąpi? Nie wcześniej niż tuż przed 2004 rokiem.
Galeria zdjęć
Nie tylko dla kobiet
Nie tylko dla kobiet
Nie tylko dla kobiet
Nie tylko dla kobiet