Logo
WiadomościAktualnościNie tylko na rajd

Nie tylko na rajd

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W swojej ojczyźnie ten model Subaru cieszy się dużym powodzeniem rynkowym. W Kraju Kwitnącej Wiśni miesięcznie około 4000 nowych Imprez znajduje właściciela, wiele z nich w sportowej wersji WRX.

Nie tylko na rajd
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Nie tylko na rajd

I cała Japonia dyskutuje, czy 248 KM (na rynek japoński) Imprezy WRX to wystarczająco dużo i czy jej okrągłe przednie reflektory są teraz rzeczywiście ładne.W Europie Subaru traktowane jest również z zainteresowaniem, choć może - przez potencjalnych nabywców - nie aż tak entuzjastycznie. Silnik typu bokser, permanentny napęd na cztery koła i oryginalny jak dawniej, niekoniecznie piękny design to kultowa mieszanka, lecz nie dla każdego strawna. Nawet jeśli znajdą się malkontenci twierdzący, że nowa "twarz" z wyłupiastymi "oczami" jest wyjątkowo szpetna, to warto pamiętać o drugiej stronie medalu: dzięki tej stylistyce przednia krawędź samochodu jest z miejsca kierowcy dokładnie widoczna.Druga generacja Imprezy, która swoją europejską premierę świętowała w październiku w Birmingham, wchodzi na rynek jako sportowe kombi i klasyczna czterodrzwiowa limuzyna. Samochód, cieszący się zasłużoną sportową renomą, stał się jeszcze odrobinę lepszy. Od strony silnikowej wprawdzie minimalnie: znane czterocylindrowe, 16-zaworowe jednostki przeciwsobne zostały dostosowane do nowych norm czystości spalin Euro 3, obowiązujących w Europie Zachodniej od 2001 r. 1,6-litrowy silnik napędzający model podstawowy, osiągający moc 95 KM przy 5200 obr./min, wydaje się trochę za słaby. W topowym wariancie WRX instalowany jest turbodoładowany silnik o pojemności skokowej 2,0 l i mocy 218 KM, osiąganej przy 5600 obr./min i ten model jest w stanie sprawić wiele przyjemności. Rozsądnym wyborem pozostaje plasująca się w programie pośrodku 2,0-litrowa jednostka wolno ssąca o mocy 125 KM (dane techniczne podajemy obok). Silnik wydaje nieco wysilone dźwięki i nie jest wzorem żwawości. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest fakt, że nowa Impreza stała się wyraźnie cięższa. Inżynierowie nadali nadwoziom większą sztywność - w przypadku kombi o 239 proc., a limuzyny aż 250 proc.! Ma to pozytywny wpływ na bezpieczeństwo i zachowanie na zakrętach.Nowa Impreza znacznie urosła. Długość, większa o 5,5 cm od poprzednika, wynosząca 440,5 cm, jest taka sama dla obu wersji nadwoziowych. Różnice występują w pozostałych wymiarach. Limuzyna jest nieco szersza i niższa, jej szerokość to 173,0 cm, a wysokość 144,0 cm, podczas gdy odpowiednie wartości dla kombi wynoszą 169,5 cm i 148,5 cm. Limuzyna dysponuje także o 20 mm szerszym rozstawem kół przednich i tylnych niż kombi. Jej bagażnik mieści 401 l, a otwór za podłokietnikiem kanapy pozwala na przewóz nart. Przestrzeń bagażowa kombi ma pojemność 356-1266 l.W stosunku do poprzedniego modelu Impreza oferuje przestronniejsze wnętrze. Ucieszą się z tego zwłaszcza pasażerowie podróżujący z tyłu - tu miejsca na nogi przybyło aż o 71 mm. Przednie siedzenia są bardzo wygodne, zapewniają dobre trzymanie boczne, a kierowca może swój fotel regulować w pionie bezstopniowo w zakresie 50 mm. Kokpit, choć urządzony na nowo, jest jak dawniej uporządkowany i przejrzysty. Wyposażenie obejmuje czołowe i boczne (dla 2.0 standard) poduszki powietrzne i ABS.Topowy model WRX (zdjęcie limuzyny po lewej) jest bazowym pojazdem dla rajdowej Imprezy WRC, którym Subaru zdobyło trzy razy z rzędu rajdowe mistrzostwo świata (1995-1997) w kategorii producentów (więcej o Imprezie w rajdach pisaliśmy tydzień temu). WRX swoim wyglądem zdradza ambicje sportowe. Duży wlot na masce zwiększa dopływ powietrza do intercoolera. Przedni spoiler z lampami przeciwmgłowymi, boczne progi, tylne spoilery i alufelgi z oponami 215/45 R 17 podkreślają dynamiczny charakter. We wnętrzu skórzana kierownica Momo, aluminiowe, perforowane pedały i klimatyzacja należą do wyposażenia seryjnego.218-konna Impreza WRX jest już dostępna na polskim rynku. Cena limuzyny wynosi 155 tys. zł. W przyszłym roku w ofercie znaleźć ma się model z 2,0-litrowym silnikiem wolno ssącym. Wersja 1.6 nie jest u nas przewidywana.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: