Logo

Nie tylko opony

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Obaj panowie widzieli jednak przyszłość w przemyśle gumowym. Dzięki znanym już możliwościom przerobu kauczuku rozpoczęli wyrób uszczelek, wentyli, przewodów gumowych oraz piłeczek dla dzieci.

Córka Aristide'a Barbiera AdÝle wyszła za mąż za Julesa Michelina. Mieli oni synów André i Édouarda. To w okresie gdy bracia objęli kierownictwo, zaczęły się powiązania Michelina z transportem. Kiedy w roku 1889 Édouard został prezesem firmy noszącej wówczas miano Michelin i S-ka, odbywała się produkcja tzw. cichych płytek hamulcowych wykonanych z gumy.Czas na oponyOpona pneumatyczna była znana wcześniej. Jej model zaprezentował w roku 1845 Thomson, a rozpropagował Dunlop. Nie dało się jej niestety zmieniać, a naprawa była trudna i czasochłonna. Sama reperacja trwała około trzech godzin, a kilka następnych trzeba było czekać na schnięcie kół po naklejeniu opon. W roku 1891 Michelin pokazał pierwszą oponę demontowalną, której naprawa trwała jedynie piętnaście minut. Michelin wdrażał do produkcji coraz nowsze typy. Wprowadzona w roku 1908 opona bliźniacza przyspieszyła rozwój aut ciężarowych. W roku 1934 w wyrobie o nazwie Stop pojawiły się lamelki zwiększające przyczepność na mokrej nawierzchni, a dwa lata później do produkcji wszedł niskoprofilowy model Pilot. W roku 1938 pojawił się Metalic z opasaniem stalowym przeznaczony do samochodów ciężarowych, a w czerwcu 1946 roku Michelin opatentował oponę radialną.Najnowszym produktem stworzonym z myślą o samochodach osobowych są opony systemu Pax. Ich konstrukcja pozwala na przejechanie bez powietrza z szybkością maksymalną 80 km/h nawet 200 kilometrów. Dzięki temu niepotrzebne jest koło zapasowe.Michelin dość wcześnie zorientował się, że osoby podróżujące w obce rejony potrzebują opisu trasy. Z myślą o nich w roku 1900 ukazał się "Czerwony przewodnik". Było to wademekum dostarczające informacji niezbędnych podczas dłuższych wyjazdów, a w roku 1913 pojawiła się pierwsza mapa drogowa. Podczas wydawania przewodnika wyszły na jaw problemy związane z opisem dróg. Dlatego z inicjatywy Michelina rząd francuski wprowadził ich klasyfikację. Firma miała wyłączność na oznakowanie tras we Francji aż do początku lat siedemdziesiątych. Od roku 1926 podróżni mogą korzystać z "Zielonych przewodników", które obejmują swym zasięgiem poszczególne regiony Francji. Znajdują się w nich informacje o ciekawych miejscach do zwiedzania, a dołączone mapy pomagają odnaleźć wskazane okolice. Ponad 60 lat później, w roku 1989, Michelin zaprezentował elektroniczną kalkulację trasy podróży, która dostępna jest we francuskiej sieci Minitel. Podobne informacje są dostępne w internecie na stronie www.michelin-travel.com. Lotnicze powiązaniaJeszcze przed wybuchem pierwszej wojny światowej firma rozpoczęła produkcję samolotów wojskowych. W roku 1916 w okolicach Clermont - Ferrand Michelin wybudował pierwszy na świecie betonowy pas startowy, który umożliwiał starty także w czasie deszczu. Lata doświadczeń w produkcji opon i związki z przemysłem lotniczym zaowocowały wprowadzeniem w roku 1981 pierwszej opony radialnej do samolotów, a w 1995 roku w produkty Michelina został wyposażony prom kosmiczny. Powstał także balon w kształcie Bibendum. Jest to jeden z większych statków powietrznych tego typu. Jego wysokość wynosi prawie 50 metrów.Sportowe sukcesyZwiązki Michelina ze sportem zaczęły się od kolarstwa. W 1891 roku podczas wyścigu na trasie Paryż-Brest-Paryż Charles Terront jechał rowerem wyposażonym w demontowalne opony pneumatyczne. Wygrał z przewagą ośmiu godzin nad następnym zawodnikiem. Natomiast pierwszym pojazdem wyposażonym w demontowalne pneumatyki był automobil Błyskawica skonstruowany przez braci Michelin do wyścigu Paryż-Bordeaux-Paryż w roku 1895. Z ich wyrobów korzystali również kierowcy startujący w innych wyścigach. W roku 1899 Camille Jenatzy, jadąc samochodem "Wiecznie niezadowolona", pierwszy raz przekroczył prędkość 100 km/h. Pojazd poruszał się oczywiście na oponach Michelina. Dzisiaj z wyrobów firmy korzystają zawodnicy startujący w rajdach samochodowych, Formule 1, trialu, wyścigach motocyklowych i oczywiście kolarze.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: