Opinia społeczna, instytucje państwowe i środki masowego przekazu zmuszają producentów samochodów do poszukiwania nowych rozwiązań obniżających zużycie paliwa i zmniejszających obciążenie środowiska naturalnego. Nissan znalazł jedno z takich rozwiązań, które zamierza wprowadzić do produkcji seryjnej.
System Nissan Eco Pedal monitoruje przyśpieszenie i aktualne zużycie paliwa, kiedy kierowca naciska na pedał gazu. Na podstawie obliczeń ustalony zostaje stopień otwarcia przepustnicy, za którym przyśpieszenie jest nieadekwatne do wzrostu zużycia paliwa. Kierowca informowany jest o tym punkcie przeciwdziałaniem pedału gazu.
Zarazem na desce rozdzielczej miga zielona kontrolka ECO-P, która przy przekroczeniu optymalnego stosunku przyśpieszenia i zużycia paliwa zmienia się na żółte światło. Kierowca zostaje w ten sposób wizualnie poinformowany o nieefektywnym zwiększaniu obrotów.
Eco Pedal jest wspólnie z rozwojem oszczędnych technologii częścią kompleksowej strategii osiągania niższego zużycia paliwa Nissan Green Program 2010. To proste rozwiązanie może zaoszczędzić od 5 do 10 % paliwa. Jego wprowadzenie w seryjnych samochodach zaplanowano na rok 2009.
Podobny system Nissan testował już przy opracowywaniu nowych funkcji aktywnego tempomatu. Jak tylko samochód zbytnio zbliży się do pojazdu jadącego z przodu, pedał gazu informuje kierowcę, że odległość między samochodami zmniejszyła się na tyle, że nie jest bezpieczna do długotrwałej jazdy. Jeśli kierowca nie zgadza się z tą informacją (np. przygotowuje się do wyprzedzania), musi tylko pokonać nieco usztywniony pedał gazu, co pozwoli na dalsze przyśpieszanie.