Logo
WiadomościAktualnościNowa broń Forda

Nowa broń Forda

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Podstawowe zmiany na sezon 2001 obejmują zupełnie nowy silnik Cosworth Racing, lepszą aerodynamikę (obniżony współczynnik oporu powietrza), niższą masę i powrót do opon Pirelli. Ford Focus RS WRC utrzymał podstawowe atrybuty auta szosowego, a więc długi rozstaw osi, sztywną konstrukcję karoserii oraz zamontowanie najważniejszych mechanizmów nisko pomiędzy osiami.

Nowa broń Forda
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Nowa broń Forda

O wiele lepsza aerodynamika jest na pierwszy rzut oka trudna do zauważenia. Usunięto małe pionowe lotki wokół tylnego spoilera. Także przedni zderzak jest inny, nie ma już tak charakterystycznych dla modelu 2000 bocznych wlotów powietrza. Pod zderzakiem zastosowano nowy, niżej zachodzący spoiler wykonany z gumy, by uczynić go bardziej odpornym na uszkodzenia.Zarówno maska nowego Focusa, jak i kryjące się pod nią chłodnice i reszta układu chłodzenia pozostały niezmienione. Ale sama jednostka napędowa jest nowa, wzdłuż jej pokrywy zaworowej biegnie dumny napis "Cosworth Racing". Tym razem jest to silnik całkowicie skonstruowany przez Coswortha. Cosworth Duratec R opiera się na standardowym bloku Zetec oraz głowicy z dławikiem dolotu o średnicy 34 mm, jak tego chcą przepisy FIA. Silnik rozwija o wiele większy moment obrotowy i na niskich obrotach o wiele szybciej reaguje na ruchy pedału gazu. Testy na hamowni wykazały, że jednostka na rok 2001 osiągnęła podstawowe założenia dotyczące zarówno mocy, jak i momentu obrotowego, oddając kierowcy do dyspozycji potężną moc użyteczną pomiędzy 3000 a 6800 obr./min. Silnik ma co najmniej o 3 proc. większą moc i waży o 6 proc. mniej od poprzedniego motoru Zetec E.Przy nastawieniach na asfalt Focus RS ma masę mniejszą od minimalnej wymaganej i trzeba dociążać samochód, ale tak rozkładając dodatkowe obciążenie, aby poprawić prowadzenie auta. Nowy silnik Coswortha obniżył masę, a zastosowanie do wszystkich części szklanych szkła lekkiego dało także spore oszczędności. Na samej szybie przedniej zaoszczędzono 7 kg, a 5,5 kg na pozostałych oknach.Karoseria Focusa ma opinię jednej z najmocniejszych w rajdowych mistrzostwach świata, i na sezon 2001 pozostaje niezmieniona. Zbiornik paliwa został zmniejszony, mieści teraz 80 zamiast 100 litrów, sam zbiornik zresztą oraz pompy znajdujące się w jego wnętrzu są obecnie lżejsze niż w zeszłym roku.100-litrowego zbiornika zespół potrzebuje tylko naRajd Safari, a jazda z 20 litrami paliwa mniej oznacza masę niższą o 15 kg.Aktualnie inżynierowie Forda pracują nad zmniejszeniem masy klatki, która jest zbyt ciężka i obecnie składa się z 45 m wysokowytrzymałych rur stalowych. To bardzo trudne zadanie tak zmniejszyć masy klatki bez zmniejszenia jej wytrzymałości.Hydrauliczny system zmiany biegów, sprawdzony podczas wielu testów, może być zestrojony tak, by zmieniać przełożenia automatycznie przy ustalonej prędkości obrotowej, ale kierowcy wolą zachować pełną kontrolę, więc system zmienia biegi tylko wówczas, gdy otrzyma takie polecenie za pośrednictwem dźwigni umieszczonej po prawej stronie kierownicy. Kierowca nie musi używać sprzęgła do włączania biegu wyższego lub redukcji na niższy. Układ ten działa teraz bardzo dobrze, testowane są tylko różnesposoby umieszczenia lewarka,by sprawdzić, które najbardziej odpowiadają kierowcom. We wszystkich rajdach stosowane będą aktywne mechanizmy różnicowe, przednie, tylnei centralne.Całkowicie niezależne zawieszenie okazało się jednym z najjaśniejszych punktów w konstrukcji Focusa, a jedyne zmiany na sezon 2001 to niewielkie korekty geometrii, dostosowujące układ jezdny do nowych opon Pirelli.Nowy Focus RS WRC jest szybszy, bardziej opływowy i lżejszy od poprzednika. Kierownictwo ekipy liczy na szereg sukcesów.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: