Produkowana w Korei 2,0-litrowa Kia Optima Hybrid dedykowana jest wyłącznie rynkom europejskim i zwiastuje nowe technologie, które w ciągu najbliższej dekady pojawią się także w innych liniach modelowych. Optima 2,0 powstała na bazie Optimy Hybrid 2.4, oferowanej klientom w Ameryce Północnej, Kanadzie i Korei. Samochód dostępny w 3 wersjach wyposażenia (M/L/XL) już od 114 900 zł.
Awansując markę Kia jeszcze dalej w kierunku ery „EkoDynamiki”, mierząca 4,85 m długości Optima Hybrid jest pierwszym samochodem z napędem benzynowo-hybrydowym w europejskim segmencie „D”.
W Optimie Hybrid 2.0 zastosowano innowacyjny system konstrukcji pozwalający uzyskać unikalną harmonię osiągów (moc 190 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 9,4 sekund i prędkość maksymalną 192 km/h) z wiodącą w tej klasie pojazdów oszczędnością zużycia paliwa (5,4 l/100 km) oraz niską emisją CO2 wynoszącą 125 g/km.
Silnik benzynowy współpracuje, za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego, z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego. Warto podkreślić, iż konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu. Kia Optima Hybrid wyposażona jest ponadto w system stop/start Kia HSG (odpowiednik systemu ISG stop/start stosowanego w samochodach z konwencjonalnym napędem spalinowym), który minimalizuje zużycie paliwa podczas postojów, a więc również i emisję spalin.
Bez względu na warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy i pasażerów. Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode) w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu samochodu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych.
W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony celem wstrzymania emisji szkodliwych spalin. Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory w miarę potrzeby podczas postoju.
Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (moc 40 KM i moment obrotowy 205 Nm) oraz jednostki benzynowej − o łącznej mocy 190 KM daje w efekcie niezwykle płynną i komfortową jazdę.
Kia jest pierwszym producentem motoryzacyjnym (we współpracy z firmą Hyundai), który zastosował akumulatory litowo-polimerowe w pojeździe produkowanym seryjnie. Dzięki opracowanej wspólnie z LG Chem technologii, akumulatory litowo-polimerowe są o 20 procent lżejsze i mają o 40 procent mniejszą objętość niż tradycyjne baterie niklowo-wodorkowe. Ich czas wyładowania jest o 25 procent dłuższy przy optymalnych proporcjach pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną a stabilnością termiczną. Z uwagi na niezawodność działania akumulatory litowo-polimerowe Optimy Hybrid objęte są 7-letnią gwarancją fabryczną Kia z limitem 150 000 km.
Wykorzystując dodatkowy, dostępny w sposób natychmiastowy i ciągły moment obrotowy silnika elektrycznego, Kia Optima Hybrid zużywa o 10 procent mniej paliwa w cyklu mieszanym, 28 procent mniej w cyklu miejskim i emituje o 21 procent mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalna Optima 1.7D z automatyczną skrzynią biegów.
Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji standardowej sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy