• Vosco S106EV to zelektryfikowana odmiana spalinowego samochodu z benzynowym silnikiem dostarczanym przez koncern General Motors
  • W Kutnie zbudowano pięć prototypów do badań drogowych - wszystkie wyposażono w silniki elektryczne o mocy 156 KM; szacowany zasięg to ok. 200 km
  • W 2021 r. zadebiutuje następca Vosco EV2, w którym zmieniono nadwozie oraz wnętrze
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Chętnych na opracowanie i produkcję polskiego samochodu elektrycznego nie brakuje. W Kutnie zbudowano bowiem pięć prototypowych egzemplarzy Vosco S106EV, czyli zmodernizowanej wersji spalinowego modelu, który uzyskał w 2018 r. tzw. homologację małoseryjną. Elektryczna odmiana zyskała silnik o mocy 156 KM (w trybie Sport nawet ok. 240 KM) oraz zestaw akumulatorów 31,5 kWh, które powinny wystarczyć na pokonanie ok. 200 km.

Już podczas premiery elektrycznych prototypów zapowiadano, że to dopiero początek badań drogowych i konstrukcyjnych, a ostateczna wersja Vosco EV2, która trafi na rynek, będzie się znacząco różnić. Trwały bowiem prace nad zupełnie nowym nadwoziem samochodu (firma zapowiada, że będzie oddawać elektryczny charakter auta). Po kilku miesiącach pora na więcej szczegółów. Następcę powiększono (dłuższy o 5 cm i szerszy o 10 cm), co oznacza m.in. obszerniejszą kabinę.

FSO Syrena - nowy elektryk jeszcze większy

FSO Syrena w Kutnie chwali się nie tylko odmienionym nadwoziem samochodu Vosco EV2, ale także zupełnie nowym wnętrzem. Damian Woliński, projektant FSO Syrena S.A., wyjaśnia: „Powiększyliśmy pojazd, by uzyskać więcej miejsca w środku ze względów ergonomicznych i bezpieczeństwa. Projekt wnętrza został poprzedzony modelem ergonomicznym w skali 1:1, co pomogło nam dopasować odległości między poszczególnymi elementami, a kierowcą”.

W kabinie sporo zmian. Zmieniono całą deskę rozdzielczą, system multimedialny (ekran o przekątnej 9 cali), cyfrowy kokpit z autorskim projektem menu, tunel centralny czy boczki drzwiowe. Póki co to jednak zapowiedzi, gdyż producent jeszcze nie udostępnił żadnych zdjęć wnętrza.

FSO Syrena - nawet kilkadziesiąt sztuk informacyjnej serii

„Największym wyzwaniem w trakcie projektowania nadwozia EV2 było dopasowanie powierzchni nadwozia do geometrii szyb. Przy produkcji małoseryjnej jest to bardzo trudne wyzwanie, zarówno dla projektanta jak i modelarza 3D” – wyjaśnia Woliński.

Zmiany mają objąć także produkcję w zakładach FSO Syrena. Producent zapowiada tzw. montaż mieszany, który „będzie zbliżony do montażu liniowego” oraz „udoskonalanie technologii produkcji pojazdu oraz budowę stanowisk do szybkiego i powtarzalnego montażu”. Andrzej Stasiak, główny konstruktor FSO Syrena, zapowiada: „Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi założeniami, w przyszłym roku planujemy rozpoczęcie budowy serii informacyjnej kilkudziesięciu sztuk takich pojazdów”.

Dokładny termin premiery nowego polskiego samochodu elektrycznego Vosco EV2 nie jest jeszcze znany. FSO Syrena wskazuje jedynie 2021 rok.