Logo

Nowe numery BMW

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Najnowsza "szóstka" jest świetnym przykładem strategii firmy i tego, jaką rolę w dzisiejszym świecie odgrywa marketing. Coupé, które bazuje na platformie serii 5 (a więc klasa średnia), nosi nazwę legendarnej "szóstki", a kosztuje prawie tyle co wyposażona w identyczny silnik seria 7.

Genialna koncepcja, ale pod warunkiem, że klient da się złapać na taką strategię. Rachunek doskonały?Podobne sztuczki BMW chce zastosować także w dwóch innych klasach. Na razie może to się wydawać trochę zagmatwane, ale planowana seria 2, która technicznie bazuje na "jedynce", cenowo ma osiągnąć poziom niewiele niższy od "trójki". Taki sam plan ma zostać zastosowany przy serii 4, która z technicznego punktu widzenia ma być na nowo "ubraną" serią 3, ale cenowo samochód nie będzie zbyt odstawał od wyposażonej w podobne silniki "piątki". "Czwórki" w wersji coupé (premiera w 2006 roku) orazkabriolet (2007) będą się mocno różniły od "trójki". Dobrze poinformowani współpracownicy BMW przypuszczają, że auto będzie miało dynamiczną sylwetkę z mocno zarysowanymi nadkolami i miękkąlinią dachu, która zakończy się tuż za tylną osią. Mierzące 4,5 metra 4-miejscowe auto otrzyma także przysadzisty tył i szerszą "nerkę" wlotu powietrza, której kształt będzie miał odbicie także w stylizacji zderzaka. Standardowo samochód będzie wyposażany w 17-calowe felgi (opcjonalnie 18-calowe, a wersja M4 nawet 19-calowe). Zawieszenie i przednia część auta zostaną wykonane z aluminium, co wpłynie na zmniejszenie masy auta oraz bardziej równomierne rozłożenie nacisku na obie osie. Podstawowym silnikiem zostanie 6-cylindrowa jednostka rzędowa, która będzie wyposażona w system zmiennych faz rozrządu i zmiennej geometrii kanałów dolotowych. Nie należy się jednak spodziewać bezpośredniego wtrysku benzyny. Planowane są trzy warianty pojemności:- 425i - 2,5 litra 24V, 200 KM; - 430i - 3 litry 24V, 250 KM; - 432iS - 3,2 litra 24V, 325 KM. Inżynierowie BMW przy opracowywaniu turbodoładowanego silnika iS kładą duży nacisk nie tylko na moc jednostki, lecz dzięki nowoczesnej technice (innowacyjny system wtrysku, nowoczesne sterowanie silnikiem, zmienna geometria turbosprężarki) także na moment obrotowy, zużycie paliwa oraz poziom emisji szkodliwych związków. Sportowa odmiana M4 ma być napędzana silnikiem V8 z magnezowym blokiem, który będzie rozwijał moc 400 KM. Przy lżejszej wersji CSI planuje się jednostkę 4,5 litra o mocy 450 KM. Coś dla mniej zamożnychNapędzana na tylną oś 4-drzwiowa "jedynka" w wersji hatchback zostanie zaprezentowana jeszcze w październiku br. Najpóźniej w połowie 2005 roku do cennika dołączy wersja 3-drzwiowa. Coupé jest planowane na wiosnę 2006, a kabriolet kilka miesięcy później. Plany dotyczące serii 2 są dalekosiężne i bardzo odważne. Pojawią się:- dwudrzwiowe coupé, - czteromiejscowe cabrio,- 2-miejscowy fastback Z2,- 2-miejscowy roadster Z2.Początek produkcji serii 2 jest planowany na rok 2006. Auto wyraźnie nawiązuje do klasycznego modelu 2002, który na rynku amerykańskim nosił dodatkowe oznaczenie "coupé". Amerykanie chętnie widzieliby to auto także w wersji 4-drzwiowej, ale BMW boi się wewnętrznej konkurencji z 4-drzwiową "trójką".Latem 2007 roku startuje sportowa wersja M2, która będzie wyposażana w nowy silnik o pojemności 2,4 litra. Superlekka, 16-zaworowa jednostka zostanie wyposażona w blok ze stopu magnezu i bez turbodoładowania ma osiągać moc 250 KM. Pasująca do tego 6-stopniowa, zautomatyzowana przekładnia SMG ma w krótkim czasie zostać zastąpiona nowym rozwiązaniem - skrzynią ZSG, która w odróżnieniu od patentu VW ma tylko jedno sprzęgło, ale także pracuje bez straty siły ciągu i jednocześnie umożliwia zmianę kilku przełożeń do przodu lub do tyłu. Do serii 2 prawdopodobnie przeznaczone będą następujące wersje silnikowe:- 218i - 1,8 litra, 4 zawory na cylinder, 125 KM;- 220i - 2 litry, 4 zawory na cylinder, 165 KM;- 220iS - 2 litry, 4 zawory na cylinder, 200 KM;- 220d - 2 litry, 4 zawory na cylinder, 150 KM;- M2 - 2,4 litra, 4 zawory na cylinder, 250 KM.Końcówka iS oznacza doładowaną wersję 4-cylindrowego silnika Velvetronic (z zmiennymi fazami rozrządu), który ma rywalizować z 200-konnym silnikiem Golfa GTI. Rodzina modeli Z należy do tzw. drugiej fali, która zawiera całą paletę innych aut, na które nie ma jeszcze ostatecznego "błogosławieństwa" zarządu. Wśród nich znajdziemy także X1 (SUV na bazie "jedynki"), usportowionego vana V1 oraz serię 1 w wersji kombi przeznaczoną dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Z2 fastback charakteryzuje się długą linią dachu, która ma odróżnić to auto od klasycznego coupé - dzięki połączeniu cech samochodu sportowego i hatchbacka stworzono pakowną i funkcjonalną konstrukcję. Tak samo jak fastback ostatecznej akceptacji nie dostał także Z2 roadster, który będzie miał najprawdopodobniej płócienny dach. Z2 radą na zbyt drogie Z4Ponieważ Z4 cenowo i technicznie zbliża się do Porsche Boxstera oraz Mercedesa SLK, Z2 ma przejąć rolę tańszego, nieprodukowanego już Z3. Pomimo tego, że każde auto z serii 2 jest w zasadzie przystosowane do rzędowych, 6-cylindrowych silników, w pierwszej fazie produkcji pod maską znajdziemy jedynie jednostki 4-cylindrowe. Pod względem konstrukcyjnym serie 1, 2, 3 i 4 są do siebie w dużej mierze zbliżone. Udział tych samych części kształtuje się na poziomie od 35 do 45 procent. Są oczywiście specyficzne dla modeli różnice, jak długość nadwozia, rozstaw osi i kół, ale takie elementy, jak przednie kolumny resorujące i trapezowe tylne zawieszenie, należą do stałych punktów programu.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: