Na razie informacji na temat najnowszego samochodu Forda nie jest wiele. We Włoszech odbyła się pierwsza odsłona pojazdu - dziennikarze mieli okazje przejechania kilkuset kilometrów.
To zbyt mało, aby w pełni ocenić najnowsze "dziecko" Forda. Ale wystarczająco wiele, aby przekazać pierwsze wrażenia...
Nadwozie
Nowa Fiesta może się podobać! Zaokrąglone kształty co prawda powoli wychodzą z mody, ale elipsoidalne sylwetka Forda nie jest standardowa.
Duży grill oraz zdecydowanie przedłożone światła świetnie komponują się z bardzo konwencjonalną maską i dyskretną atrapą. Logo rzuca się w oczy z daleka, nie ma więc obawy, że ktoś komu pojazd się spodoba nie będzie w stanie rozpoznać marki.
Duże powierzchnie szyb przedniej i bocznych dają doskonałe pole widoczności zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Producenci postanowili stworzyć dwie wersje nadwozia. Trzydrzwiowa wyraźnie adresowana jest do ludzi młodych: dynamiczna, wręcz agresywna. Pięciodrzwiowa - zdecydowanie bardziej konwencjonalna - ma podobać się szczególnie tym, którzy związani są z marka, jeździli poprzednimi wersjami modelu.
Z tyłu nowa Fiesta nawiązuje do aktualnie modnego stylu. Tylne lampy umieszczono stosunkowo wysoko.
Wnętrze
Jest ono oryginalne, ale dostosowane do potrzeb zarówno kierowcy, jak i pasażera. Duże zegary szybkościomierza i obrotomierza są doskonale czytelne.
Nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń co do czytelności wskaźników czy też dostępności przełączników. Tu warte podkreślenia jest zastosowanie pokręteł do obsługi radia oraz klimatyzacji które łatwo znaleźć nawet bez patrzenia. To zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo bo nie dekoncentruje oraz odwraca uwagi od kierunku jazdy.
Tapicerka połączona jest z kolorystyka tablicy rozdzielczej.
Rączka dźwigni biegów chodzi sama "w rękę".
Przejechaliśmy zbyt mało kilometrów, aby autorytatywnie wyrażać się na temat wygody foteli podczas jazd długodystansowych. Nasze wrażenia były pozytywne - siedziska są wygodne i dobrze dopasowane.
Jak na pojazd segmentu B nie można mieć zastrzeżeń do ilości miejsca na nogi zarówno siedząc za kierownicą, jak i na tylnej kanapie. Stosunkowa wysoka osoba nie ma też siedząc z tyłu problemów z miejscem na głowę. Bez wątpienia Fiesta nie ustępuje w tym względzie pojazdom konkurencji...
Bagażnik, w przypadku włożenia do niego koła zapasowego, ma pojemność 281 litrów.
Ciekawostką jest fakt, że w topowych wersjach zniknęły uchwyty nad bocznymi szybami. Powodem jest zastosowanie dodatkowych, kurtynowych poduszek powietrznych, które chronią równocześnie pasażerów na tylnej kanapie.
Silniki
Mieliśmy możliwość testowania tylko dwóch jednostek napędowych: benzynową 1.6Duratec Ti-VCT oraz dielsla 1.6 Duratorq TDCi.
Pierwszy z silników ma pojemność 1596 cm3 i moc 120 KM (88 KW), osiąganą przy 6000 obr. / min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 152 Nm. przy 4050 obr. / min.
Jest to bardzo dynamiczny silnik, choć wyraźnie brakuje w nim małej turbiny. Aby jechać przez cały czas dynamicznie trzeba bowiem cały czas utrzymywać wysokie obroty - motor zaczyna rwać do przodu w granicach 3800 - 4000 obr. / min.
Samochód przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w 9,9 sekundy, osiąga dość imponującą prędkość maksymalna - 193 km / godz. Spalanie wynosi 7,9 litra w mieście i 4,7 w drodze (średnio 5,9 - dane fabryczne), a emisja spalin - 139 g / km dwutlenku węgla.
Mimo "dziury" wrażenia z jazdy ta jednostką są doprawdy znakomite...
Silnik diesla ma pojemność 1560 cm3. Moc 90 KM (66 kW) osiągana jest przy 4000 obr. / min., a maksymalny moment - 204 Nm już przy 1750 obr. / min.
Nic dziwnego, że w tym przypadku jazda szczególnie na niskich obrotach daje wiele przyjemności. Diesel startując spod świateł nie daje się początkowo (1 - 2 bieg) wyprzedzić "benzynie"!
Prędkość maksymalna motoru napędzanego olejem wynosi 175 km / godz., a od 0 do 100 kilometrów auto rozpędza się w 11,9 sekundy.
Oczywiście wielką zaletą jest zużycie paliwa: 5,2 litra na 100 km w cyklu miejskim i 3,6 litra w jeździe pozamiejskiej (cykl mieszany - 4,2 litra)! Emisja dwutlenku węgla wynosi 110 g / km.
Prowadzenie
Przednie zawieszenie nowej Fiesty jest niezależne, z kolumnami MacPhersona i wahaczami o profilu kątowym, mocowanymi do ramy pomocniczej. Kolumny zawieszenia z amortyzatorami dwururowymi i górnymi mocowaniami rozprowadzającymi działające siły w dwóch kierunkach połączone są ze stabilizatorem przechyłów.
Tylne zawieszenie posiada belkę skrętną, z tulejami obrotowymi ustawionymi pod kątem.Zastosowano sprężyny śrubowe. Amortyzatory jednorurowe umieszczone są nieco za środkiem koła.
Układ kierowniczy posiada elektryczne wspomaganie EPAS (Electric Power Assisted Steering Column). Średnica zawracania (minimalna) wynosi 10,2 metra, a liczba obrotów między skrajnymi położeniami kierownicy –2,6.
Układ hamulcowy posiada pojedynczą pompę wspomagająca (średnica 9 cali). Z przodu zainstalowano hamulce tarczowe (tarcze wentylowane - 258 x 23 mm), z tyłu - hamulce bębnowe (średnica bębnów: 200 mm; szerokość okładzin: 30 mm).
Oczywiście pojazd wyposażony jest w liczne systemy dodatkowe (w zależności od wersji), m. innymi układy ABS i EBDoraz IVD / ESP, kontroli trakcji, EBD, EBA.
Ford Fiesta najnowszej generacji prowadzi się doskonale. Na niezwykle krętych drogach Toskanii, jadąc "zakręt w zakręt", auto nie wykazywało najmniejszych skłonności do nad i podsterowności. Było niczym przyklejone do nawierzchni. Co ważne, system kontroli trakcji włącza się jedynie w ekstremalnych sytuacjach. By sprawdzić jego działanie, konieczne okazało się znalezienie ustronnego, dużego placu. Dopiero gwałtowny skręt przy stosunkowo wysokiej prędkości uruchamia systemy bezpieczeństwa. Wielki plus!
Bezpieczeństwo
Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), połączony jest z wytrzymałą konstrukcją nadwozia, zoptymalizowaną za pomocą technik projektowania komputerowego dla uzyskania maksymalnej wytrzymałości i łagodnych opóźnień w razie zderzenia.
Jednocześnie pomyślano o zabezpieczeniu przed ryzykiem wepchnięcia uszkodzonych elementów nadwozia i obcych przedmiotów do wnętrza przedziału pasażerskiego w przypadku zderzeń czołowych, zderzeń ukośnych oraz uderzeń w boki i tył pojazdu.
Najważniejsze elementy konstrukcji:
• Przednie zderzaki obejmujące belkę zderzaka wykonaną ze stali DP1000 o bardzo wysokiej wytrzymałości UHSS (Ultra High Strength Steel), z profilami przestrzennymi ze stali o podwyższonej wytrzymałości HSS (High Strength Steel). Konstrukcja została zoptymalizowana dla uzyskania maksymalnego pochłaniania energii uderzenia przy kolizjach przy dużych i małych prędkościach. Całość jest przykręcana do przedniej części podłużnic podwozia (dla obniżenia kosztów napraw powypadkowych), zapewniając także odporność przy uderzeniach w kierunku ukośnym pod małym kątem. Kontrolowane odkształcanie się czołowej powierzchni zderzaka znajdującej się przed belką pozwala ograniczyć obrażenia ciała w przypadku kolizji z pieszym.
• Specjalne konstrukcja tylnych zderzaków (tylko na rynek brytyjski i niemiecki), obejmująca wytrzymałą belkę zderzaka wykonana ze stali z domieszką boru z wspawywanymi profilami przestrzennymi ze stali o podwyższonej wytrzymałości HSS. Konstrukcja została zoptymalizowana pod kątem maksymalnego pochłaniania energii uderzenia przy kolizjach z małymi prędkościami (także przy uderzeniach w kierunku ukośnym pod małym kątem) dla obniżenia kosztów napraw powypadkowych.
• Strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu, pochłaniające energię zderzenia dzięki precyzyjnie zaprogramowanemu kontrolowanemu odkształcaniu się głównych elementów strukturalnych (jak np. zderzaków); profile boczne o zoptymalizowanej, zróżnicowanej grubości wspawywane laserowo z przodu i z tyłu nadwozia.
• Sztywna konstrukcja klatki przedziału pasażerskiego, uzyskana m.in. dzięki zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości typu HSS i UHSS do wykonania słupków przednich i środkowych, konstrukcji dachu i progów, dodatkowo usztywnionych przez odpowiednią konstrukcję elementów strukturalnych dachu i płyty podłogowej. Konstrukcja ta zapewnia także wysoką odporność przy uderzeniach z boku. Liczne dodatkowe elementy wzmacniające, w tym: przedni profil poprzeczny pod deska rozdzielczą, wspornik kolumny kierownicy umożliwiający jej bezpieczne przemieszczenie w razie kontaktu z ciałem kierowcy, które wpada na kierownice z dużym impetem w razie zderzenia czołowego z dużą prędkością.
Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), odpowiadający za bezpieczeństwo bierne obejmuje:
• Pełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy (o poj, ok. 60 l po rozwinięciu) i pasażera z przodu (poj. 110 l); najnowsza technologia szybkiego jednoetapowego napełniania poduszek.
• Poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, o komputerowo zoptymalizowanym przestrzennym kształcie trapezu i pojemności ok. 14.8 l, mocowana w dwóch miejscach. Poduszka na poziomie kolan znacząco przyczynia się do poprawy kinematyki ciała i korzystniejszego rozkładu obciążeń w chwili zderzenia, co pozwala zapewnić lepszą ochronę kończyn dolnych a także górnych partii tułowia.
• Pirotechniczne napinacze dużej mocy dla przednich pasów (działające na zwijacze) czujniki ograniczające siłę ściągania pasów w zwijaczach.
• Dostępne jako opcja, boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby na przednich i tylnych fotelach.
• Standardowo montowane poduszki boczne chroniące okolice klatki piersiowej osób na przednich fotelach.
• Bezpieczna konstrukcja pedałów.
• Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich miejscach.
• Sygnalizator niezapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu.
• Mocowania typu ISOFIX do dziecięcych fotelików samochodowych (przy dwóch tylnych skrajnych fotelach).
• Zestaw odłączający czołową poduszkę powietrzną pasażera z przodu (montowany w opcji przez autoryzowanych dilerów).
Piszemy o bezpieczeństwie bardzo szeroko, bowiem jest to element w samochodach tego segmentu niezwykle istotny!
Zabezpieczenie antykorozyjne
Klimat w Polsce mamy taki, jaki mamy, a w zimie na drogach nie brakuje soli. Przyjrzyjmy się więc systemowi zabezpieczenia antykorozyjnego.
W Fordzie Fiesta zastosowano 24-etapowy kompleksowy proces zabezpieczenia antykorozyjnego i lakierowania, obejmujący m.in. cynkowanie wszystkich blach stalowych zewnętrznego poszycia nadwozia, zoptymalizowane fosforanowanie metodą zanurzeniową, powłoki galwaniczne, zabezpieczenie profili zamkniętych woskiem wtryskiwanym na gorąco.
Zabezpieczenie spodu nadwozia następuje za pomocą powłoki PCV, nie zabrakło dodatkowego zabezpieczenie powłoki antykorozyjnej przed odpryskami po uderzeniach kamyków.
Szczególnie staranne zabezpieczono krawędzie preparatem antykorozyjnym - grubą i szczelną powłoką PCV.
Przednie nadkola wykonane są z tworzywa sztucznego, tylne nadkola - na bazie tekstyliów. Nakładki zabezpieczające zainstalowano także po wewnętrznej stronie progów drzwi.
Podsumowanie
Nowy Ford Fiesta przy pierwszym obcowaniu wydaje się być fantastyczny. Oczywiście przez dwa dni jazdy trudno poznać wszystkie zalety, ale także nie zawsze da się wyłapać wady.
Nie możemy powiedzieć nic więcej na temat pozostałych silników, jeździliśmy tylko wersjami najmocniejszymi, które niewątpliwie robią wrażenie pod każdym względem. Dynamiczna benzyna i oszczędny diesel muszą jednak kosztować sporo drożej niż wersje pośrednie.
Nie wiemy na razie nic na temat cen. Nie mamy tez informacji na temat wyposażenia (gamy dostępnej w Polsce).
Możemy powiedzieć natomiast, że bardzo ładny wizualnie samochód prowadzi sie wręcz znakomicie. Świetnie też hamuje. Jest nowoczesny i przyjazny dla kierowcy i pasażerów, stąd będzie niewątpliwie interesującą pozycją w segmencie. Jak napisaliśmy na wstępie - konkurenci niech już się boją!
Tyle pierwszych wrażeń - więcej szczegółów podamy dopiero po pierwszym, prawdziwym teście...
Tekst i zdjęcia: Marcin Karaczun