Według ZDS wprowadzenie programu dopłat w roku 2013 to nie tylko utrzymanie miejsc pracy w branży motoryzacyjnej, ale przede wszystkim ratowanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i ożywienie rynku wewnętrznego, a także większe bezpieczeństwo na polskich drogach i czystsze środowisko.
Adam Pietkiewicz, prezes Grupy PGD, Przewodniczący Rady Dealerów ZDS: Uzasadnieniem dla przedstawienia przez nas projektu i − mamy nadzieję – dla wprowadzenia programu, są bardzo zachęcające doświadczenia z bliskiej nam Słowacji. Ocenia się, że w zaledwie ¼ przypadków program spowodował przyspieszenie decyzji zakupowych. W przeważającej mierze zakupów dokonywali zupełnie nowi klienci, dla których dopłata była kluczowym bodźcem do zakupu. Z obserwacji w salonach wynika, że bardzo często były to osoby starsze, które oddawały na złom swoje kilkunastoletnie samochody.
Ponieważ wprowadzenie programu wiąże się jednocześnie z obroną miejsc pracy w branży, budżet państwa zyska także na podatku dochodowym od osób fizycznych. A później, przez najbliższych kilka lat, także na podatkach związanych z obsługą posprzedażną kupionych samochodów. Nie jest bowiem dla nikogo tajemnicą, że kilkunastoletnie samochody są naprawiane głównie w szarej strefie. Nie sposób przecenić korzyści ekologicznych. Wiemy, że Polska jest od lat śmietniskiem Europy, średni wiek samochodu przekracza 10 lat.
Ważnym atutem programu jest jego aspekt społeczny. Projekt ZDS zakłada obrót handlowy certyfikatami złomowania, dającymi prawo do skorzystania z dopłaty. Zatem posiadacze bardzo starych samochodów, którzy z różnych przyczyn nie będą zainteresowani zakupem nowego auta, będą mogli sprzedać certyfikat i zasilić budżet domowy nierzadko oparty na skromnej rencie czy emeryturze.Jak Słowacy wprowadzili dopłaty do aut
Kiedy jesienią 2008 roku słowaccy dealerzy złożyli tamtejszemu rządowi propozycję rozporządzenia o dopłatach do zakupu samochodów, nikt nie chciał z nimi na poważnie rozmawiać. Ale kiedy w dwóch pierwszych miesiącach roku 2009 spadek sprzedaży nowych samochodów sięgał 50 procent i poważnie zagrożone było wykonanie założeń podatkowych wpływów budżetowych słowacki rząd sam sięgnął po przygotowane kilka miesięcy wcześniej dealerskie propozycje. W ciągu kilku dni rozporządzenie było gotowe. Pierwsza transza dopłat, wynosząca 33 miliony euro, skończyła się w niespełna 3 tygodnie i rząd musiał uruchomić drugą, o identycznej wysokości. Ta wyczerpała się już w drugim tygodniu obowiązywania. Według obliczeń słowackiego rządu obie transze wystarczyły na zezłomowanie i wydanie certyfikatów na dopłaty do 44 tysięcy aut.
Zdarzyło się na Słowacji, może zdarzyć się i w Polsce
Sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce wskazuje, że spadki sprzedaży samochodów nowych mogą pogłębić się znacznie w roku 2013. Według prognoz Związku Dealerów Samochodów mogą sięgnąć nawet 20 procent. Wszystko wskazuje, że pociągnie to za sobą spadek miejsc pracy w branży motoryzacyjnej. Według raportu opublikowanego w październiku tego roku przez ZDS, w roku 2013 pracę może stracić w tej branży ponad 4000 osób. Równie niepokojące sygnały dochodzą ze strony wykonania wpływów podatkowych do budżetu. W październiku wpływy z podatku VAT były o 14 procent niższe niż w październiku roku ubiegłego.
Związek Dealerów Samochodów składa propozycję programu dopłat
Biorąc pod uwagę doświadczenia rynku słowackiego i pesymistyczne perspektywy gospodarcze na rok 2013, Związek Dealerów Samochodów przygotował założenia projektu ustawy wprowadzającej w Polsce w roku przyszłym program dopłat do zakupu samochodów nowych w zamian za złomowanie pojazdów wyeksploatowanych.
Zgodnie z projektem ZDS programem miałyby zostać objęte samochody po raz pierwszy rejestrowane w kraju o maksymalnej wartości fakturowej 70 tysięcy złotych brutto. Wysokość pojedynczej dopłaty wyniosłaby 7 tysięcy złotych. Czas trwania programu jest przewidziany na 12 miesięcy lub do momentu wyczerpania limitu dopłat. Zgodnie z projektem Związku budżet dopłat miałby wynieść 210 milionów złotych, co odpowiada 30 tysiącom pojazdów zakupionych w programie. Aby skorzystać z dopłaty przy zakupie samochodu należałoby przedstawić zaświadczenie o złomowaniu i wyrejestrowaniu pojazdu w wieku powyżej 15 lat (rok produkcji 1998 i starsze), który był zarejestrowany w Polsce nie później niż 30 września 2012 roku.
Procedury uzyskania dopłaty w programie
Projekt ZDS przewiduje, że aby skorzystać z programu dopłat trzeba będzie najpierw zezłomować samochód starszy niż 15 lat i uzyskać 2 dokumenty: zaświadczenie o demontażu pojazdu i zaświadczenie o jego wyrejestrowaniu w odpowiednim wydziale komunikacji. W przypadku, jeśli nabywcą pojazdu z dopłatą miałaby być inna osoba niż właściciel zezłomowanego pojazdu dodatkowym niezbędnym dokumentem będzie umowa kupna-sprzedaży „prawa do dopłaty” lub darowizny. Zestaw takich dokumentów będzie się składać w odpowiednim urzędzie skarbowym, który po weryfikacji dokumentów, zarejestrowaniu ich w centralnym systemie i sprawdzeniu czy limit dopłat się nie wyczerpał, w ciągu 5 dni roboczych wyda dokument potwierdzający prawo do otrzymania dopłaty. Po zakupie samochodu trzeba będzie ponownie udać się do urzędu skarbowego i złożyć fakturę zakupu samochodu. Po weryfikacji wszystkich dokumentów nastąpi na rzecz klienta realizacja dopłaty w wysokości 7 tysięcy złotych.