Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowy Smart ForTwo oficjalnie!

Bardziej komfortowo, bardziej ekologicznie, zwrotniej i bezpieczniej – to w skrócie cechy charakteryzujące nowego dwumiejscowego Smarta. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że chodzi tu jedynie o facelifting, bo auto bardzo przypomina swego poprzednika. Jednak, jak widać również na nowym Mini, dobrego stylu nie trzeba zmieniać. Dopiero dostrzegamy w parametrach technicznych, że auto urosło o 195 mm, z czego największy przyrost nastąpił z przodu, by poprawić bezpieczeństwo bierne. Podstawowa koncepcja nie zmieniła się – dwumiejscowy samochód z ramą bezpieczeństwa Tridion – jednak uzyskano więcej przestrzeni dla pasażerów i ich bagaży; w bagażniku mieści się teraz 220 l (wcześniej 150 l), a przy załadowaniu bagaży po dach nawet 340 l (wcześniej 260 l).

Podczas gdy design nadwozia zmienił się minimalnie, we wnętrzu przeprowadzono małą rewolucję. Zrezygnowano bowiem z popularnej i atrakcyjnej deski rozdzielczej w kształcie litery S, którą zastąpiono – zgodnie z amerykańskimi normami bezpieczeństwa – nieciekawie wyglądającymi prostymi płaszczyznami. Pozostały wyraźne wloty powietrza, dodatkowe zegary, a nowością jest przenośny system nawigacji. Wyposażenie rozdzielono do trzech wersji, przy czym w wersji podstawowej pure znalazły się dwie poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, ESP, ABS z asystentem hamowania, reflektory projektorowe, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, składane oparcia siedzeń, termometr zewnętrzny czy wycieraczki dostosowujące się do aktualnej prędkości. Poszerzono także ofertę wyposażenia opcjonalnego, w którym znajdziemy boczne poduszki powietrzne, obręcze ze stopów lekkich (w standardzie dla wersji passion), klimatyzację, elektryczne wspomaganie kierownicy, podgrzewane siedzenia, skórzaną tapicerkę, ISOFIX, a przede wszystkim system audio ze zmieniarką na 6 CD i funkcją mp3. Wersja podstawowa pure posiada plastikowy dach, a w wyższych wersjach wyposażenia pulse i passion zastosowano przeźroczysty dach z polikarbonatu. W standardowym wyposażeniu wersji passion znalazły się alufelgi i klimatyzacja. Pod koniec roku 2007 amatorzy sportowej jazdy doczekają się wersji BRABUS. Wszystkie wersje kabrioletu wyposażono w elektrycznie składany miękki dach, który można składać przy jakiejkolwiek prędkości. Podobnie jak w Smarcie Roadster można demontować ramy drzwi i schować je w bagażniku.

Również mechanizmy techniczne auta poddano pewnym modyfikacjom. Pozostał napęd na tylne koła, który zapewnia 3-cylindrowy rzędowy silnik zamontowany przed tylną osią, którego pojemność wzrosła z 0,66 do całego litra. Dwie podstawowe wersje (61 i 70 KM) nie korzystają już z doładowania, natomiast najmocniejszą wersję (84 KM) wyposażono w turbosprężarkę. Benzynowe Smarty zużywają średnio poniżej 5 l paliwa na 100 km. Wysokoprężna jednostka 0,8 l pozostała, jednak oferuje ona teraz 45 KM mocy, zużywając średnio poniżej 3,5 l/100 km. Ważne zmiany zaszły w układzie przeniesienia napędu – nietypową podwójną 3-stopniową przekładnię elektromechaniczną zastąpiła konwencjonalna 5-biegowa zrobotyzowana przekładnia Getrag. Pod koniec roku w Smarcie pojawi się praktyczny rozrusznik z generatorem, który obniży zużycie paliwa o kolejne 13 % dzięki obniżeniu oporów mechanicznych i automatycznemu wyłączaniu silnika na skrzyżowaniach.

Chociaż auta zostały wyraźnie zmodyfikowane, ceny pozostały na dotychczasowym poziomie, a Smart ForTwo Cabrio pozostaje bez wątpienia najtańszym kabrioletem w ogólnoświatowej produkcji. Zarówno wersja zamknięta, jak i cabrio, na rynku pojawią się równocześnie. Oficjalna premiera odbędzie się już wkrótce, lecz tym razem poza światłem reflektorów targowych. Jednak kiedy tak się stanie, na razie nie wiadomo.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków